مدیرکل دامپزشکی گلستان از آغاز مرحله دوم واکسیناسیون رایگان دام علیه تب برفکی در استان خبرداد و گفت: از ابتدای سال جاری تعداد 790 هزار راس دام سبک و 90 هزار راس دام سنگین در گلستان علیه این بیماری واکسینه شدند.
کد خبر: ۱۱۴۸۵۲۸
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۶ 11 January 2024

به گزارش تابناک گلستان، علی کاووسی، در حاشیه بازدید از اکیپ‌های عملیاتی واکسیناسیون اظهارکرد: با توجه به افزایش بروز کانون‌های بیماری تب برفکی در کشور و ضرورت اعمال اقدامات متناسب با برنامه ابلاغی و پروتکل‌های سازمان دامپزشکی کشور، به منظور پیشگیری از رخداد بیماری در استان، مرحله دوم واکسیناسیون رایگان تب برفکی دام‌های سبک و سنگین واقع در مناطق روستایی و عشایری شهرستان آغاز شد.

مدیرکل دامپزشکی گلستان افزود: این طرح، با استفاده از توان نیروی‌های فنی بخش دولتی همزمان با سراسر کشور از ابتدای دی ماه سال جاری آغاز و پیش بینی می‌شود بالغ بر یک میلیون ۳۰۰ هزار راس دام سبک (گوسفند و بز) و ۱۳۰ هزار راس دام سنگین موجود در مناطق روستایی و عشایری تا پایان بهمن ماه به صورت ۱۰۰ درصد رایگان مایه کوبی شوند.

وی عنوان کرد: عملیات واکسیناسیون در جمعیت واحد‌های صنعتی استان صرفا با استفاده از واکسن تب برفکی بهادار که در حال حاضر به اندازه کافی در استان و در اختیار مراکز مایه‌کوبی و شرکت پخش استانی موجود بوده و توسط خود دامدار خریداری می‌شود، انجام خواهد شد.

کاووسی گفت: از ابتدای سال جاری تعداد ۷۹۰ هزار راس دام سبک و ۹۰ هزار راس دام سنگین (گاو و گوساله) واقع در مناطق روستایی و عشایری استان، به صورت ۱۰۰ درصد رایگان علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.

مدیرکل دامپزشکی گلستان بیان کرد: خوشبختانه با اقدامات موثر و پیشگیرانه اداره کل دامپزشکی استان، تاکنون هیچ کانونی از بیماری تب برفکی در جمعیت دامی استان گزارش نشده و گلستان از حیث شیوع بیماری تب برفکی جزو استان‌های پاک است.

وی از دامداران استان درخواست کرد که با توجه به شناسایی کانون‌هایی از بیماری تب برفکی در برخی از استان‌های همجوار انتظار داریم دامداران به منظور جلوگیری از شیوع بیماری در سطح استان با اکیپ‌های واکسیناسیون همکاری لازم را داشته باشند.

گفتنی است، بیماری تب برفکی یکی از بیماری‌های مهم ویروسی و واگیردار دام‌های اهلی و وحشی است که به آسانی منتشر می‌شود و خسارات اقتصادی قابل توجهی به بخش دامداری و دامپروری کشور‌ها وارد می‌کند. تب برفکی در کشور ما بیماری بومی محسوب شده و گاهی همه‌گیری‌های آن باعث خسارات و تلفات سنگین در دام‌ها می‌شود.

برچسب ها: گلستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار