میانگین سرعت خودرو در کشور ۷۰ کیلومتر در ساعت است اما در کرمانشاه این رقم به ۸۱ کیلومتر می‌رسد، به عبارتی سرعت رانندگی در استان ۱۱ کیلومتر بیشتر از میانگین کشوری است؛ این آمارها را سرپرست پلیس راه استان کرمانشاه با حضور در ایرنا اعلام کرد و همچنین گفت که پاییز امسال ۱۲۸ دستگاه خودرو شوتی (خودروهای قاچاق‌بر با سرعت بالا) در استان توقیف شد.
کد خبر: ۱۱۵۰۰۲۱
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۷ 20 January 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا عبدالحسین زارع اظهار کرد: خودروهای شوتی به دلیل سرعت زیاد یا خودشان تصادف می کنند یا عامل ایجاد یک تصادف خواهند بود.

وی شرط ترخیص خودروهای شوتی را نیز در مرحله اول آوردن معرفی نامه از پلیس امنیت اقتصادی اعلام کرد و اضافه کرد: شرط دوم این است که ظاهر خودروها باید به حالت اول خودش برگردد.

سرعت رانندگی در کرمانشاه ۱۱ کیلومتر بالاتر از میانگین کشوری

زارع در ادامه میانگین سرعت در کشور را ۷۰ کیلومتر اعلام کرد و گفت: در کرمانشاه سرعت به ۸۱ کیلومتر می رسد، به عبارتی سرعت رانندگی در کرمانشاه ۱۱ کیلومتر بیشتر از میانگین کشوری است. به گفته وی حدود ۸۰ درصد حوادث در استان به صورت واژگونی است که ریشه در سرعت دارد.

زارع تصریح کرد: اتکا صرف به حضور فیزیکی پلیس انتظارات طیف قانونمند جامعه را برآورده نمی کند برای همین ناچاریم که به سمت هوشمندسازی معابر برویم.

وی با اشاره به اینکه شهرستان کرمانشاه به یک کانون پرحادثه در استان تبدیل شده است، بیان کرد: ۶۸ درصد حوادث رانندگی استان در حوزه شهرستان کرمانشاه اتفاق می افتد.

به گفته زارع محور کرمانشاه- کامیاران رتبه برتر تصادفات در استان را به خود اختصاص داده است و تنها در ۹ ماه گذشته ۲۰ نفر در این محور جان خودشان را از دست دادند.

کمین خودرو پلیس راه ممنوع است

سرپرست پلیس راه استان کرمانشاه در ادامه از نبستن کمربند ایمنی به عنوان اصلی ترین عامل مرگ در تصادفات نام برد و تصریح کرد: خود سرعت فی نفسه عامل حادثه نیست بلکه زمانی حرکت با سرعت از فرعی به اصلی باشد تصادف اجتناب ناپذیر می شود و همچنین حرکت با سرعت از منطقه مسکونی محل عبور عابر و احشام منجر به تصادف می شود ضمن اینکه حواس پرتی و متمرکز نبودن بر جاده پیش رو را می توان از دیگر عوامل بروز تصادف ها نام برد.

زارع در ادامه در خصوص نحوه گشت زنی پلیس در جاده ها نیز گفت: ما نقاط پر حادثه را مجبوریم که پوشش دهیم اما کمین کردن برای خودرو پلیس ممنوع است و مردم باید بتوانند به وضوح آن را ببینند.

به گفته وی در مجموع پلیس راه کرمانشاه ۷۰ تیم گشت محسوس و نامحسوس در جاده های استان دارد که در طرح زمستانی به ۱۰۰ تیم افزایش پیدا کرده است.

زارع افزود: هشت گردنه در استان وجود دارد که در سه گردنه بید سرخ ، قلاجه و مله ماس حضور گشت پلیس راه ۲۴ ساعته است.

سرپرست پلیس راه کرمانشاه در ادامه در خصوص تست اعتیاد و الکل از رانندگان نیز بیان کرد: در صورتی که در خون راننده متخلف حداقل پنج درصد الکل باشد ۴۰۰ هزار تومان جریمه و نیز گواهینامه او تا ۶ ماه توقیف می شود. همچنین در صورت مثبت بودن تست اعتیاد راننده متخلف و تایید توسط بهداری نیروی انتظامی، او نیز ۴۰۰ هزار تومان جریمه می شود و ۶ ماه نیز از رانندگی تعلیق خواهد شد.

به گفته وی رانندگانی نیز که در جاده ها بالای ۱۵۰ کیلومتر سرعت داشته باشند در صورت ثبت تخلف آنها به وسیله دوربین های کنترل سرعت به صورت سیستمی برای آنها توقیف خودرو و جریمه اعمال می شود.

زارع با بیان اینکه ۲ نوع توقیف موقت ساعتی یا بلند مدت ۷۲ ساعته داریم، اضافه کرد: توقیف موقت ساعتی در جهت ایجاد جو روانی در ذهن راننده برای رعایت بیشتر قوانین است.

وی تصریح کرد: ۷۵ درصد تصادفات به فرهنگ بر می گردد و لازم است کودکان و جوانان در این زمینه آموزش ببینند به گونه ای که ضرورت استفاده از کمربند ایمنی و رعایت قوانین رانندگی در آنها نهادینه شود همانگونه که ضرورت استفاده از مایع دستشویی به خصوص از زمان شیوع ویروس کرونا در ذهن ما نهادینه شده است.

وی سهم پلیس در پیشگیری از حوادث جاده ای را تنها ۱۹ درصد دانست و بر نقش رسانه ها و حتی بیمه ها در آموزش و فرهنگ سازی تاکید کرد، به گفته وی بیمه ها باید درصدی از درآمدشان را برای کارهای فرهنگی هزینه کنند.

فوت ۲۹۴ نفر بر اثر تصادفات در کرمانشاه

سرپرست پلیس راه کرمانشاه در ادامه در خصوص آمار تلفات جاده های استان در ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز گفت: سال گذشته ۲۴۶ فقره تصادف منجر به فوت در جاده های استان داشتیم که در نتیجه آن ۳۰۵ نفر فوت کردند و امسال نیز ۲۳۵ فقره تصادف منجر به فوت داشته ایم که در نتیجه آن ۲۹۴ نفر جان خودشان را از دست دادند.

زارع افزود: در ۹ ماه سال گذشته همچنین ۲ هزار و ۴۴۹ فقره تصادف جرحی در جاده های استان داشتیم که در نتیجه آن سه هزار و ۷۹ نفر مجروح شدند و در ۹ ماهه امسال نیز ۲ هزار و ۳۴۳ فقره تصادف جرحی منجر به مجروح شدن سه هزار و ۵۲۷ نفر شد.

به گفته وی در مجموع تصادف های خسارتی، جرحی و فوتی امسال ما نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد کاهش داشته است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار