رئیس هیات شطرنج استان کرمانشاه از حضور ورزشکارانی از یازده کشور در مسابقات بین المللی شطرنج "جام تاق بستان" در کرمانشاه خبر داد و گفت: این مسابقات طی روزهای پنجم تا دوازدهم بهمن در سالن شهید بهشتی مجموعه ورزشی آزادی برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۵۰۶۸۱
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۴ 23 January 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه، داریوش کرمی، امروز(سوم بهمن) در نشستی خبری که در دفتر ایسنا برگزار شد، با اشاره به برنامه ریزی انجام شده برای برگزاری دومین دوره مسابقات بین المللی شطرنج جام تاق بستان، اظهارکرد: این مسابقات به مناسبت ولادت حضرت علی(ع) و در آستانه دهه مبارکه فجر طی روزهای پنجم تا دوازدهم بهمن در کرمانشاه برگزار می شود.

وی افزود: تاکنون شطرنج بازانی از ۱۱ کشور انگلیس، آذربایجان، دانمارک، بلژیک، ترکمنستان، ارمنستان، هند، فلیپین، عراق، افغانستان و پاکستان برای شرکت در این مسابقات اعلام آمادگی کرده اند.

رئیس هیات شطرنج استان کرمانشاه با بیان اینکه احتمال افزایش تعداد کشورهای شرکت کننده در این مسابقات وجود دارد، افزود: بلاروس، لبنان، سوریه و گرجستان هم کشورهایی هستند که احتمال دارد ورزشکارانشان در این رویداد شرکت کنند.

وی تعداد شطرنج بازان شرکت کننده در مسابقات بین المللی جام تاق بستان در کرمانشاه را حدود ۳۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۲۹ ورزشکار از کشورهای مختلف و مابقی از سراسر ایران و شهر کرمانشاه هستند.

وی با تاکید براینکه سطح کیفی این رقابت ها بسیار بالا خواهد بود، عنوان کرد: کشورهای حاشیه دریاچه خزر در رشته شطرنج صاحب نام هستند و برای این مسابقات هم ورزشکارانی را از این کشورها داریم.

کرمی تاکید کرد: در این رقابت ها، شطرنج بازی از کشور آذربایجان حضور دارد که دارای ریتینگ بالای ۲۵۰۰ است که تاکنون در هیچکدام از مسابقات بین المللی شطرنج  کشورمان ورزشکاری با این ریتینگ حضور پیدا نکرده است.

رئیس هیات شطرنج استان کرمانشاه با بیان اینکه مسابقات به شکل اوپن برگزار می شود، افزود: شاهد حضور ورزشکارانی از همه رده های سنی در این مسابقات هستیم و مسابقات هم به روش سوئیسی در یازده دور برگزار خواهد شد.

به گفته این مسئول، برای برگزاری این مسابقات حدود یک میلیارد تومان برآورد هزینه شده که از این رقم حدود ۳۶۰ میلیون تومان آن مربوط به جوایز نقدی است.

وی اظهار کرد: افتتاحیه مسابقات بین المللی شطرنج جام تاق بستان ساعت ۱۵:۳۰ روز پنجشنبه(پنجم بهمن) در سالن شهید بهشتی مجموعه ورزشی آزادی شهر کرمانشاه برگزار خواهد شد.

این مسئول در پاسخ به سوالی در خصوص ثبت این رویداد در تقویم فدراسیون جهانی و کشورمان هم گفت: برای اینکه مسابقات بین المللی شطرنج جام تاق بستان در سایت فدراسیون جهانی ثبت شود، باید چندین سال بصورت منظم و دقیق در یک زمان مشخص برگزار شود، اما توانسته‌ایم آن را در تقویم فدراسیون کشورمان ثبت کنیم.

شطرنج کرمانشاه متحول شده

به گزارش ایسنا، رئیس هیات شطرنج استان کرمانشاه که حدود دو سالی است ریاست این هیات را بدست گرفته، در ادامه گزارشی از عملکرد هیات طی این مدت ارائه کرد و گفت: زمانی که هیات را تحول گرفتیم، شرایط مناسبی نداشت و درگیر مشکلات زیادی بود.

وی افزود: در این راستا، تلاش کردیم تا با برنامه ریزی و برگزاری مسابقات مختلف جانی تازه به این رشته در استان بدهیم، برای همین درگام اول نیازهای هیات را در بحث تجهیزات رفع کردیم تا زیرساخت های لازم را برای برگزاری مسابقات فراهم کنیم.

کرمی تصریح کرد: در ادامه مسابقات هفتگی شطرنج را در سطح استان برگزار کردیم و برای اینکه ورزشکارانمان رشد پیدا کنند، تلاش شد تا میزبانی رقابت های کشوری را هم بگیریم.

وی تاکید کرد: میزبانی مسابقات فینال شطرنج قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی در بخش بانوان، مسابقات قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی رده های سنی در بخش دختران، برگزاری اولین دوره مسابقات بین المللی شطرنج جام تاق بستان با حضور ۴۵۰ شرکت کننده و اساتید بزرگ این رشته و مسابقات قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی رده های سنی پایه پسران از جمله مسابقاتی بود که میزبانی آنها را برای استان گرفتیم که منجر به این شد که ورزشکاران ما در کنار بزرگان این رشته تجربه کسب کنند.

رئیس هیات شطرنج کرمانشاه برگزاری دوره های مربیگری و داوری درجه سه و حضور در رقابت های لیگی شطرنج را از دیگر فعالیت های هیات طی دو سال گذشته عنوان کرد و گفت: سال گذشته تیم کرمانشاه در مسابقات لیگ دسته اول شطرنج به میزبانی خوزستان شرکت کرد و عنوان نایب قهرمانی این رقابت ها را بدست  آورد.

وی به حضور تیم شهرداری کرمانشاه در رقابت های لیگ برتر شطرنج در سال گذشته هم اشاره کرد و افزود: در این رقابتها هم که با حضور تیم های قدرتمند و متمولی برگزار شد، تیم ما توانست در جایگاه سوم قرار گیرد که تاکنون سابقه نداشته است.

کرمی خاطرنشان کرد: نتیجه فعالیت های دو سال گذشته منجر به این شد که در رده های سنی جوانان و پایه هفت نفر از ورزشکاران ما به اردوی تیم های ملی دعوت شوند، درحالیکه پیش از آن ملی پوشی نداشتیم.

وی با بیان اینکه تاکنون کرمانشاه استاد بزرگ شطرنج در کشور نداشته، افزود: باتوجه به استعدادهایی که داریم، امیدواریم در سالهای آینده یک استاد بزرگ در این رشته داشته باشیم.

رئیس هیات شطرنج استان کرمانشاه در خصوص جایگاه شطرنج کرمانشاه در کشور هم گفت: تا چندسال پیش به واسطه شرایط نامناسب شطرنج استان در جایگاه سی‌ام کشور قرار داشتیم، اما با فعالیت های صورت گرفته در دو سال اخیر، اکنون جزو پنج استان اول هستیم.

وی در ادامه در خصوص وضعیت فعالیت این رشته در شهرستانها هم عنوان کرد: هرچند که این رشته در اکثر شهرستانهای استان فعال است،  اما متاسفانه مشکل اصلی پیش روی فعالیت آنها نبود فضایی برای برگزاری مسابقات است.

کرمی تاکید کرد: در حال حاضر تنها سه شهرستان جوانرود، اسلام آبادغرب و روانسر هستند که مسابقات خود را به صورت منظم برگزار می کنند.

به گفته این مسئول، شطرنج کرمانشاه حدود ۴۰۰ ورزشکار بیمه شده ورزشی و قریب هزار ورزشکار دارد که بیمه نیستند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار