"آبشوران" این روزها به اذعان بسیاری به یکی از معضلات اصلی شهر کرمانشاه تبدیل شده و رودخانه‌ای که باید محلی برای عبور آب باشد اکنون به کانالی نابسامان و مملو از زباله و فاضلاب تبدیل شده است.
کد خبر: ۱۱۵۰۸۵۰
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۷ 24 January 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا رودخانه آبشوران که درست از مرکز شهر کرمانشاه می‌گذرد و می‌توانست جاذبه‌ای برای کرمانشاه باشد، به واسطه ورود فاضلاب به آن از یکسو و عدم ایمنی دیواره و خطر ریزش در برخی نقاط، شرایط مناسبی ندارد. اگر چه ساماندهی  آبشوران از مدتها قبل در دستورکار بوده و در مقطعی آب و فاضلاب و اکنون نیز آب منطقه‌ای کرمانشاه متولی این امر هستند، اما کار با روند کندی پیش می رود.

 در سفر سال ۱۳۹۰ مقام معظم رهبری به کرمانشاه نیز تصویب شد که ساماندهی آبشوران با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی ظرف چهار سال به اتمام برسد، اما اکنون با گذشت این همه سال، کار هنوز در نیمه‌های راه است و تزریق قطره چکانی اعتبارات در این سال‌ها از یکسو و بالا رفتن هزینه‌های مورد نیاز برای ساماندهی این رودخانه از سوی دیگر باعث شده ساماندهی آبشوران به نتیجه دلخواه نرسد.

چند ماه قبل بخشی از این رودخانه در محدوده خیابان "شهید اشرفی اصفهانی" کرمانشاه ریزش کرد و اکنون ماه‌هاست که این محدوده بسته شده و این نگرانی وجود دارد که مشابه این اتفاق در سایر نقاط پرتردد نیز رخ دهد و جان مردم را به خطر بیندازد.

حالا جلساتی برای تعیین تکلیف این رودخانه و تسریع در روند ساماندهی آبشوران برگزار شده که به گفته مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه در این جلسات تصمیمات خوبی اخذ شده است.

افشین یگانه در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه فلسفه رودخانه آبشوران این است که آب‌های سطحی جنوب و بخشی از مرکز شهر کرمانشاه را جمع‌آوری کند، گفت: اکنون این رودخانه با دو معضل عدم مستحکم بودن دیواره‌ها و ورود فاضلاب مواجه است که قرار است در طرح ساماندهی هر دو معضل همزمان حل شود.

وی هدف از ساماندهی این رودخانه را جداسازی فاضلاب و انتقال آن به تصفیه‌خانه شهر کرمانشاه و همچنین مستحکم کردن دیواره‌ها دانست و اظهار کرد: قرار نیست آبشوران سرپوشیده شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه سرپوشیده کردن این رودخانه در برخی از نقاط را کاری اشتباه عنوان کرد و افزود: شرایط رودخانه باید بگونه‌ای باشد که حتی در زمان عبور حجم آب زیاد نیز مشکلی برای آن رخ ندهد، اما اگر سرپوشیده شود دیگر قادر به عبور دادن حجم زیاد آب نخواهد بود.

یگانه با بیان اینکه رودخانه آبشوران چند نقطه بحرانی دارد که به ترتیب ساماندهی خواهند شد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر اولویت اول قسمتی است که مقابل مسجد آیت‌الله بروجردی در خیابان شهید اشرفی اصفهانی ریزش کرده و اکنون شرکت آب منطقه‌ای در حال ساخت قطعات پیش ساخته است که به محض تمام شدن این کار، ساماندهی این نقطه با همراهی شهرداری  ظرف ماه‌های آتی انجام خواهد شد.

وی افزود: بخش‌های دیگری از جمله پل حدادعادل و همچنین میدان آیت‌الله کاشانی در محدوده "حیدریه" در اولویت‌های بعدی برای ساماندهی است.

به گفته مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه، متاسفانه در سنوات گذشته  عمدتا نقاطی که سهل‌الوصول بوده در اولویت ساماندهی قرار گرفته است.

یگانه با بیان اینکه همزمان با کار مستحکم کردن دیواره‌ها، جداسازی فاضلاب نیز با اجرای خطوطی موازی انجام می‌شود، تاکید کرد: در پایان این طرح، به موازات رودخانه آبشوران خطوطی برای جمع آوری و انتقال فاضلاب به تصفیه خانه خواهیم داشت تا دیگر فاضلاب وارد آبشوران و به تبع آن قره‌سو نشود.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که در کنار کار ساماندهی آبشوران که مسئولیت اصلی آن با آب منطقه‌ای است، شهرداری نیز وظیفه دارد در برخی نقاط تملک انجام دهد، گفت: متاسفانه کوتاهی شهرداری در تملک نقاطی که برای ساماندهی آبشوران ضروری بوده مشهود بوده و علی رغم تاکیداتی که داشتیم این کار انجام نشده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار