قائم مقام جامعه اسلامی مدیران کشور با بیان اینکه انتخابات تاثیرگذارترین رویداد برای هدایت حکومت به سمت ایجاد جامعه ایده آل در کشور است، گفت: مجلس راس امور می تواند رفاه مردم، عدالت اجتماعی، گشایش اقتصادی، پیشرفت علم، پیشرفت فنّاوری و موارد دیگر را با قانون گذاری صحیح و ملزم کردن دولت به اجرای قانون برای کشور به ارمغان بیاورد.
کد خبر: ۱۱۵۱۶۵۱
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۷ 28 January 2024

با انتخاب اصلح  مجلس را به راس امور بازگردانیم

 

 

دکتر تورج حاجی رحیمیان در گفتگو با تابناک درباره اهمیت مشارکت در انتخابات اظهار کرد: شاید بهترین کار برای رسیدن به اهمیت انتخابات توجه به سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص انتخابات باشد؛ ایشان معتقدند «انتخابات مظهر حماسه سیاسی در کشور ماست»

قائم مقام جامعه اسلامی مدیران کشور در تحلیل و تشریح عبارت «حماسه سیاسی» افزود: در ادبیات فارسی حماسه به مفهومی گفته می‌شود که فردی، قومی یا ملتی برای دفاع از «آرمان های خود» بر می خیزد و رویدادی «افتخار آفرین» در تاریخ ثبت می کند؛ انتخابات از این منظر یک حماسه است که ملت ایران بر اساس آرمانی که دارند برای انتخاب بهترین افراد از میان خود برای نمایندگی و مدیریت جامعه به پای صندوق رای می آیند.

قائم مقام جامعه اسلامی مدیران کشور تصریح کرد: از طرفی مشارکت مردم برای انتخاب برترین افراد جامعه برای مدیریت کشور نوعی دفاع از تمامیت ایران و جمهوری اسلامی خواهد بود و بر همین اساس انتخابات تاثیر گذارترین رویداد برای هدایت حکومت به سمت ایجاد جامعه ایده آل در کشور است.

وی با بیان اینکه متاسفانه در سالهای اخیر شاهد عدم توفیق نظام در جلب رضایت اقتصادی مردم بوده ایم، ادامه داد: یقینا این مسئله در صندوق رای و انتخاب آگاهانه همراه با تحقیق در مورد کاندیداها حل خواهد شد.

حاجی رحیمیان با اشاره به اجباری بودن رای گیری در برخی کشورها نظیر استرالیا، سنگاپور و لوکزامبورگ ابراز کرد: دستگاه حاکم بر این کشورها به این نتیجه رسیده است که دقیقا همان افرادی که انتقاد به وضعیت اقتصادی جامعه دارند با صندوق رای و انتخابات نیز قهر می کنند. و این قشر با مشارکت خود در انتخابات، مسؤولانی را انتخاب خواهند کرد که به رفع مطالبه آنها بپردازد. شاید بر همین اساس است که این کشورها از منظر رفاه اجتماعی نیز در رده برترین کشورهای دنیا قرار دارند.

وی با بیان اینکه برخی گمان می کنند با شرکت نکردن در انتخابات جمهوری اسلامی را تضعیف خواهند کرد، گفت: حوادث سالهای ۸۸، ۹۶، ۹۸ و ۱۴۰۱ نشان داد که پرچم جمهوری اسلامی با اقتدار بر فراز قله های این سرزمین برافراشته مانده است؛ ضمن اینکه اغلب این افراد دشمنی قلبی با جمهوری اسلامی ندارند و مشکلات اقتصادی سبب شده تا نسبت به نظام موضع بگیرند. این افراد هم اگر مشکلات اقتصادی رفع شود نظام‌شان را دوست خواهند داشت.

 قائم مقام جامعه اسلامی مدیران کشور در تبیین اهمیت مجلس در ساختار حکومت جمهوری اسلامی به بیان خاطره ای رهبر معظم انقلاب پرداخت و ابراز کرد: رهبر انقلاب در جایی نقل می کنند که «اوّل انقلاب، آن‌وقتی که صحبت انتخاب رئیس‌جمهور بود رفتیم خدمت امام؛ امام فرموده بودند که معمّمین نامزد نشوند برای ریاست جمهوری؛ ما رفته بودیم با امام بحث کنیم که این منع را شما بردارید تا آقای بهشتی را مطرح کنیم؛ به نظر ما بهتر از همه، شهید بهشتی (رضوان‌الله‌تعالی‌علیه) بود؛ امام به ما گفتند شما بروید دنبال مجلس، مجلس مهم است. توصیه‌شان این بود که روی مسئله‌ی دولت اصرار نکنید؛ مجلس از نظر ایشان مهم‌تر از دولت و قوّه‌ی مجریّه بود.»

وی با بیان اینکه امام (ره) فرمودند «مجلس، رأس امور است»، خاطرنشان کرد: مجلس دو وظیفه قانون گذاری و نظارت دارد، در بُعد قانون گذاری مسیر حرکت دولت را مشخص می کند و در بعد نظارتی می تواند دولت را وادار به حرکت بر مسیر ریل تعیین شده ملزم کند.

حاجی رحیمیان اشاره کرد: مجلس راس امور می تواند رفاه مردم، عدالت اجتماعی، گشایش اقتصادی، پیشرفت علم، پیشرفت فنّاوری و موارد دیگر را با قانون گذاری صحیح و ملزم کردن دولت به اجرای قانون برای کشور به ارمغان بیاورد؛ اما اگر نمایندگان مجلس به جای پرداختن به این اهداف به دنبال سهم خواهی، منافع شخصی و گروهی و مواردی از این دست باشند، کشور را بدبخت خواهند کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که «اگر همه چیز دست مجلس است پس چرا امروز مشکلات بسیاری در کشور وجود دارد؟» تشریح کرد: مشکل در ضعف نمایندگان در بعد نظارتی مجلس است؛ نماینده ای که به دلیل وجود مشکل کلانی سوال یا استیضاح وزیری را مطرح می کند و سپس -در خوشبینانه ترین حالت- در ازای حل معضل کوچکی در حوزه انتخابیه خود استیضاحش را پس می گیرد مصداق همان نماینده ای است که کشور را بدبخت می کند.

قائم مقام جامعه اسلامی مدیران کشور ادامه داد: همچنین مشکل دیگر برخی نمایندگان مجلس آشنا نبودن به کشور و اهمیت جایگاه مجلس است؛ رهبر انقلاب در این باره خاطره جالبی دارند که می فرمایند «رئیس محترم مجلس (دهم) گفتند که فلان قانون را دو سال است که فلان دستگاه اجرا نکرده؛ خوب در این دو سال شما که مجلس هستید، چه‌کار کردید؟ این‌همه شما خرج می‌کنید وقت و عمر و پول و امکانات و مانند اینها را برای اینکه این قانون تصویب بشود؛ حالا این قانون تصویب شده، آن مسئول اجرا نمی‌کند! خوب باید یک فکری برایش بکنید. حالا گفتند بعضی از این عدم اجراها را به قوّه‌ی قضائیّه ارجاع داده‌اند، آنها هم گفته‌اند که این جزو عناوین مجرمانه نیست؛ چه ‌کسی می‌تواند بگوید این جزو عناوین مجرمانه است؟ مجلس شورای اسلامی. مجلس بایستی این کار را انجام بدهد. شما بگویید این تخلّف اگر چنانچه این‌جوری شد، این جرم است و این‌قدر مجازات دارد، بعد این را برای قوه قضاییه بفرستید تا آنها بتوانند عمل بکنند؛ یعنی این کار، کار خود مجلس است.»

وی تاکید کرد: مردم اگر آگاهانه و با تحقیق نمایندگانی را انتخاب کنند که عالم به مسائل کشور و مجلس بوده و در گفتار و شعارهای انتخاباتی خود صداقت داشته باشند، شک نکنند که کشور از این معضلات به سادگی عبور خواهد کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار