عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان شمالی گفت: بازگشایی مرز مشکل اشتغال و معیشت بخش زیادی از مرزنشینان استان را حل می‌کند.
کد خبر: ۱۱۵۵۴۱۷
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۶ 21 February 2024

به گزارش تابناک خراسان شمالی، سید هاشم سیدی در نشست با هیات تجاری ترکمنستان در خراسان‌شمالی که دوم اسفندماه برگزار شد، ضمن خیر مقدم خدمت استاندار آخال و هیات همراه گفت: این فرصت امروز فراهم آمد که با تبادل دیدگاه‌ها بتوانیم جهت ارتقاء سطح تبادلات تجاری، فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دو کشور و استان‌های آخال و خراسان شمالی با دارا بودن مشترکات فرهنگی و اجتماعی در جهت گسترش ارتباطات تلاش کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد: امیدوارم این سفر نتایج پرباری را برای دو کشور و استان بهمراه داشته باشد.

سیدی گفت: سیاست همسایه محور جمهوری اسلامی ایران، رهیافتی به سوی دوستی و اعتمادسازی می‌باشد تا یادآوری کند که دولت جمهوری اسلامی ایران مفهوم همسایگی را محور سیاست خارجی خود قرار داده و با تمام توان به اعتمادسازی و تقویت پایه‌های دوستی با همسایگان در منطقه می‌اندیشد و در این مسیر با قوت گام بر می‌دارد.

نائب رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بالقوه استان خراسان شمالی اشاره کرد و افزود: خراسان شمالی با دارا بودن حدود یک میلیون نفر نفر جمعیت از ۱۰ شهرستان بجنورد، شیروان، اسفراین، مانه، سملقان، بام وصفی آباد، راز و جرگلان، جاجرم، فاروج و گرمه تشکیل شده است.

وی افزود: واقع شدن در مسیر ترانزیتی کریدور شرق به غرب و همجواری با کشور‌های آسیای میانه از طریق مرز مشترک ۳۰۰ کیلومتری با جمهوری ترکمنستان، تنها یکی از مزیت‌های نسبی این استان برای سرمایه گذاری محسوب می‌شود.

به گفته سیدی برخورداری از صنایع بزرگ نظیر پتروشیمی، فولاد، سیمان، آلومینا، مجتمع صنعتی اسفراین، لوله گستر اسفراین، فولاد کیمیای صبا، شرکت آذین فورج نشان دهنده توانمندی‌های صنعت و معدن خراسان شمالی است.

وی تصریح کرد: هم مرز بودن خراسان شمالی با کشور ترکمنستان فرصت غنیمتی را برای استان به وجود آورده است که می‌تواند پیشران اقتصاد استان باشد.

نائب رییس اتاق بازرگانی خراسان شمالی بیان کرد: بازگشایی مرز مشکل اشتغال و معیشت بخش زیادی از مرزنشینان استان را مرتفع خواهد کرد و تسهیل در سرمایه‌گذاری و افزایش اشتغال را به دنبال خواهد داشت.


وی تصریح کرد: از جمله پیشنهادات اتاق بازرگانی خراسان شمالی جهت تبادلات تجاری به هیات همراه ترکمنستانی را شامل ایجاد مرکز تجاری مشترک، پیشنهاد تهاتر گاز وارداتی ترکمنستان به ایران با کالا‌های وارداتی خراسان شمالی به دولت‌های دوطرف، همکاری در مورد توسعه منطقه ویژه اقتصادی مشترک در دو استان، ایجاد صرافی و توسعه همکاری‌های بانکی، تقویت و توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری مشترک، تشویق و گسترش روابط تجاری و اقتصادی میان کار آفرینان و اعضای اتاق‌های بازرگانی دوکشور از جمله پیشنهادات اتاق بازرگانی خراسان شمالی جهت تبادلات تجاری به هیات همراه ترکمنستانی است.

سیدی تصریح کرد: تبادل اطلاعات در جهت منافع متقابل در اقتصاد، تجارت خارجی، قوانین و مقررات تجارت، آداب و رسوم، پشتیبانی و ارائه خدمات مورد نیاز هیأت‌های تجاری در زمان بازدید و ایجاد فضای مناسب برای حضور هیأت‌های تجاری، استقبال از حضور بازرگانان به‌صورت انفرادی از دیگر پیشنهادات اتاق بازرگانی خراسان شمالی جهت تبادلات تجاری به هیات همراه ترکمنستانی است.

برچسب ها: خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار