امام جمعه بخش مرکزی یزد:
امام جمعه بخش مرکزی یزد گفت: نامزدهای انتخابات نباید در زمان تبلیغات کسی را تخریب کنند و باید رقابت همراه با رفاقت باشد.
کد خبر: ۱۱۵۵۵۹۰
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۹ 23 February 2024

به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، آیت‌الله سید محمدکاظم مدرسی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته با اشاره به اهمیت تقوا اظهار کرد: بنابر گفته پیامبر اکرم(ص) کسی که بیشترین امر به معروف و بیشترین نهی از منکر را داشته باشد از نظر تقوایی جایگاه بالایی نسبت به سایر افراد دارد.


وی افزود: امر به معروف ویژگی‌هایی دارد که آن را برجسته‌ترین کارها می‌کند و بهترین حمایت از دین در عرصه‌های مختلف بعد از تبلیغ دین و ارشاد مردم است.


امر به معروف گسترده‌ترین واجب الهی است


امام جمعه بخش مرکزی یزد با بیان اینکه شرایط امر به معروف و نهی از منکر باید رعایت و حدود آن کاملا لحاظ شود، تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر فرازمانی است و فارغ از وقت و زمان انسان باید در هر شرایطی وظیفه خود را انجام دهد.


وی ادامه داد: همچنین این فریضه دینی فرامکانی و فرا جنسیتی است و هر کس که خوب و بد را از هم تشخیص دهد و شرایط و مراتب امر به معروف و نهی از منکر را بداند باید به دیگران با رعایت شرایط تذکر دهد و نه تنها کسی حق مخالفت ندارد بلکه همگان در صورت امکان و توان باید حمایت کنند.


مدرسی در ادامه بیان کرد: این فریضه الهی فردی، اجتماعی و حکومتی و نتیجه محور است نه تکلیف محور، بنابراین اگر در مرحله اول جواب نداد تا آنجا که انسان امکان تاثیر دارد باید به دنبال کار برخیزد و تذکر دهد.


وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر گسترده‌ترین واجبی است که روزانه ممکن است ده‌ها تکلیف را بر دوش انسان بگذارد، گفت: برخلاف بعضی از واجبات که ممکن است در هر سال یک بار یا در طول عمر یک بار و یا در روز چهار یا پنج مرتبه مانند نماز بر انسان تکلیف ایجاد کند، امر به معروف و نهی از منکر ممکن است روزانه ده‌ها تکلیف را بر دوش انسان بگذارد.


امام جمعه بخش مرکزی یزد ادامه داد: این فریضه الهی پشتوانه شرعی دارد و نفاق را از فرد و جامعه دور می‌کند و همچنین دارای آثار فردی و اجتماعی بسیاری است.


مدرسی ضمن تبریک میلاد حضرت ولیعصر(عج) و هفته سربازان گمنام گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران صدها عنوان کتاب و مقاله پیرامون ابعاد مختلف مهدویت منتشر شد که بسیار مفید و موثر بود.


وی ادامه داد: یکی از ابعاد مهم ظهور حضرت ولیعصر(عج) برچیده شدن سختی‌ها در زمان آن حضرت و به دست آن حضرت است، و بنابر گفته پیامبر اکرم(ص) خداوند متعال اراده کرده است که به دست این حضرت سختی‌های این امت را بردارد.



مردم‌گرایی در حکومت مهدوی یک اصل مهم است


مدرسی بیان کرد: منظور از برداشتن سختی‌ها یعنی ایجاد گشایش برای این امت و همچنین تسهیلگری است، تسهیلگری در حکومت مهدوی یک اصل است و همچنان که مردم‌گرایی در حکومت امام علی(ع) اصل بوده در حکومت مهدوی نیز یک اصل است.


امام جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به اینکه اگر قرار باشد حضرت مهدی(عج) تسهیلگری انجام دهد جامعه، حکومت و دست‌اندرکارانی که می‌خواهند در مسیر مهدویت قرار بگیرند همه باید نسبت به حل مشکلات مردم تلاش کنند، اظهار کرد: حل مشکلات صرفاً با قانون‌گذاری امکان‌پذیر نیست و باید نظارت نیز در این اجرای قوانین و پس از آن وجود داشته باشد.


مدرسی ادامه داد: با توجه به اینکه در آستانه انتخابات مجلس نیز قرار داریم باید بیان کرد که ما حدود ۱۱ هزار عنوان قانونی داریم و هر عنوان نیز حدود ۵۰ ماده زیر مجموعه دارد و هر ماده نیز مجدداً مصوبات، بخشنامه‌ها و آیین نامه‌هایی دارد.


وی افزود: در کنار این بخشنامه‌ها و مصوبات ما مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای فضای مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی را داریم که مصوبات این‌ها نیز جنبه قانونی دارد، بنابراین بسیاری از این قوانین می‌تواند دست و پاگیر باشند و این نماد خوبی برای ملت ایران نیست.


مدرسی ادامه داد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا با تعداد قوانین کمتر مردم باید مراحل قانونی کمتری را برای دریافت مجوزهای لازم را طی کنند اما پس از آن با نظارت شدیدی روبه‌رو می‌شوند.


امام جمعه بخش مرکزی یزد در خطبه دوم نماز جمعه این هفته با اشاره به روایتی اخلاقی از پیامبر اکرم(ص) تصریح کرد: مردم باید به جایگاه روز جمعه توجه داشته باشند و در این روز معنویت گرایی، توجه به امام عصر و نماز جمعه را مورد تاکید قرار دهند.

 

انتخابات مظهری از مردم‌سالاری است


وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت انتخابات تصریح کرد: انسان بر روی زمین امانت‌دار است و به نماز و اهل بیت(ع) به عنوان امانت نیز در زیارت جامعه اشاره شده است، شکی نیست که نظام جمهوری اسلامی نیز امانتی است که امروز با جانفشانی شهدا به دست ما رسیده است و این امانت را آنگونه که بوده باید حفظ کنیم.


مدرسی ادامه داد: معنویت، اخلاق، دین، رهبری، ولایت، مردم‌داری و مردم سالاری از ویژگی‌های مهم این امانت است؛ انتخابات نیز مظهری از مردم‌سالاری برای حفظ این امانت است، چرا که مهمترین رکن محافظتی نظام مردم هستند و مردم را باید بر هر چیزی ترجیح داد.


امام جمعه بخش مرکزی یزد با بیان اینکه افرادی که مسئولیت دارند باید در راستای تسهیلگری کار مردم تلاش کنند، عنوان کرد: تسهیل‌سازی زمانی محقق می‌شود که واقعیت‌ها دیده شود، لجاجت در اجرای مسئولیت‌ها رنگ ببازد، مردم‌داری زمانی محقق می‌شود که راه برای مردم باز شود و زمانی که مقرر شد برای مردم در یک مسیر راه باز شود همه چیز فدای مردم شود و نباید میز و صندلی جایگاه و مقام اولویت قرار بگیرد.

 

نامزدهای انتخاباتی در طول تبلیغات یکدیگر را تخریب نکنند


وی ضمن تذکر به نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید شرایط دینی و مقررات اسلامی مانند موضوع پوشش در پوسترهای تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی رعایت شود.


مدرسی در پایان گفت: نباید در طول این تبلیغات کسی را تخریب کرد و باید با رفاقت به رقابت بپردازیم به ویژه در عرصه انتخابات خبرگان رهبری نامزدها باید توجه داشته باشند که نباید نسبت به دیگری حالت تخریب داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار