مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم گفت: توزیع 50 هزار اصله نهال، جشن روز درختکاری، اختتامیه جشنواره شهرنگار، اجرای طرح ارغوان، طرح کاشانه و طرح اقاقیا ازجمله برنامه‌های هفته درختکاری در قم است.
کد خبر: ۱۱۵۷۱۶۶
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۲ 04 March 2024

به گزارش تابناک قم، پیام جوادیان امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته درخت‌کاری در سالن جلسات شهرداری قم برگزار شد، طی سخنانی اظهار کرد: سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری از ادغام دو سازمان پارک‌ها و زیباسازی تشکیل‌شده و مسئولیت‌های بسیاری بر عهده دارد.

وی با اشاره به اینکه 574 پروژه شهری در سال 1402 انجام‌شده است، مطرح کرد: از این تعداد 320 پروژه مرتبط با فضای سبز و 254 پروژه با مباحث سیما و منظر مرتبط است.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم با بیان اینکه بودجه سازمان در سال 1402 بالغ‌بر 870 میلیارد تومان است، عنوان کرد: این بودجه در مباحث مختلف تملک، نگهداری، توسعه و احداث فضای سبز مصرف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این بودجه حدود 10 درصد بودجه کل شهر قم را شامل می‌شود، خاطرنشان کرد: این موضوع اهمیت شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری به موضوع فضای سبز را نشان می‌دهد.

جوادیان با تأکید بر اینکه سرانه فضای سبز قم به 20.5 مترمربع رسیده است، تصریح کرد: باتوجه به ظرفیت منابع آبی، توسعه را با احتیاط بیش‌تری انجام دادیم.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای فعالیت مدیریت شهری جدید توسعه با آبیاری تحت‌فشار و هوشمند بوده است، یادآور شد: در موضوع توسعه فضای سبز تلاش شده است تمام مباحث علمی دنبال شود.

فعالیت 2200 نفر در سیما و منظر و فضای سبز قم

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم اضافه کرد: حدود 2 هزار نفر در عرصه فضای سبز و 200 نفر در عرصه سیما و منظر شهری فعالیت دارند.

وی پروژه‌های شاخص فضای سبز در سال گذشته را مدنظر قرارداد و افزود: مهم‌ترین پروژه، موضوع انتقال پساب است که تکمیل آن می‌تواند موجب افزایش توسعه فضای سبز شود.

جوادیان با تأکید بر اینکه جداسازی فضای سبز از آب شرب هرسال افزایش پیدا می‌کند، اظهار کرد: در تلاش هستیم به مرور استفاده از آب شرب شهری را به حدود صفر برسانیم.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 350 هزار مترمربع توسعه عرصه‌های جنگلی را داشتیم، مطرح کرد: تمام گل و گیاهی که در سطح شهر قم کاشت می‌شود در مرکز گل و گیاه در بوستان غدیر تولید می‌شود که هزینه آن حدود یک چهارم قیمت بازار است.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم ادامه داد: بودجه خرید اقلام گیاهی امسال به 14 میلیارد تومان رسیده است، درحالی‌که در اصفهان حدود 100 میلیارد، مشهد 90 میلیارد و تهران 400 میلیارد تومان است.

تکمیل طراحی 2 ورودی شهر قم تا پایان سال

وی انتقادات از ورودی‌های شهر قم را مدنظر قرار داد و افزود: شهر قم 6 ورودی دارد که طراحی‌های لازم برای آن‌ها انجام‌شده و تا پایان سال طرح دو ورودی شهر به بهره‌برداری خواهد رسید.

جوادیان با بیان اینکه 60 المان تصویر شهدای استان قم را در ورودی‌ها خواهیم داشت، عنوان کرد: به موضوع ورودی‌های شهر قم توجه جدی داریم که البته وظایف در این راستا میان معاونت‌های مختلف تقسیم‌شده است.

وی با اشاره به اینکه بوستان زائر بخشی از بوستان هزار هکتاری است، خاطرنشان کرد: در سال 1401 بوستان زائر افتتاح و در سال 1402 تکمیل شد.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم با بیان اینکه فاز نخست شهرک قدس زیرساخت‌های خوبی در عرصه فضای سبز ندارد، تصریح کرد: به همین منظور از بلوار پاسداران شهرک قدس ورودی مناسبی برای بوستان کوثر قراردادیم تا اهالی این منطقه نیز بتوانند از ظرفیت فضای سبز بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اینکه بوستان خضر 540 هزار مترمربع مساحت دارد، یادآور شد: بوستان خضر باتوجه به موقعیت استراتژیکی که دارد مورد استقبال مطلوب و ویژه شهروندان قرار گرفته است.

آغاز احداث باغ گیاه‌شناسی قم

جوادیان از آغاز عملیات عمرانی باغ گیاه‌شناسی خبر داد و افزود: باغ گیاه‌شناسی واقع در بوستان هزار هکتاری به مساحت 120 هزار مترمربع در نظر گرفته‌شده است که توسط یکی از مشاورین شاخص کشوری طراحی‌شده است.

وی اضافه کرد: عملیات اجرایی این باغ حدود 3 ماه پیش آغاز شد که امیدواریم تا پایان سال 1403 این مجموعه علمی و تفریحی به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم با بیان اینکه تلاش داریم مراکز علمی مختلف و مردم با گیاهان مختلف آشنا شوند، اظهار داشت: باغات مختلف گیاهان دارویی، گیاهان آبزی و ... در این باغ گیاه‌شناسی احداث خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه تلاش داریم زائران را حدود 2 الی 3 روز در این شهر نگه‌داریم، مطرح کرد: این اتفاق می‌تواند موجب اشتغال‌زایی و رونق مباحث اقتصادی در استان قم شود.

جوادیان با تأکید بر اینکه به دنبال شاخص سازی بلوار پیامبر اعظم(ص) به‌عنوان یک بلوار فرهنگی و اجتماعی هستیم، عنوان کرد: در سال 120 مناسبت مختلف و شاخص داریم که بخشی از آن‌ها در این بلوار برگزار می‌شوند.

وی ادامه داد: شاخص‌سازی این بلوار موجب می‌شود که کاربری‌های غیر معنوی در این بلوار شکل نگیرند و در این راستا مباحث زیباسازی و فضای سبز را دنبال می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم با اشاره به اینکه تلاش داریم با اقدامات مختلف حالت باغ شهری قم را حفظ کنیم، خاطرنشان کرد: مجموعه‌های مختلفی در عرصه باغات شهری اظهارنظر می‌کنند که کار را از دست شهرداری خارج کرده‌اند.

وی با بیان اینکه هیچ پارک غیر ایمنی در سطح شهر قم نداریم، تصریح کرد: 397 بوستان در شهر قم داریم که مراحل ایمن‌سازی وسایل بازی در تمام این بوستان‌ها دنبال شده است.

جوادیان به پروژه‌های شاخص سال 1402 اشاره کرد و گفت: احداث بزرگ‌ترین تونل نوری کشور در بلوار پیامبر اعظم(ص)، نورپردازی کوه دو برادران، نورپردازی کوه خضر، نورپردازی اشجار، نورپردازی تونل غدیر، حذف زوائد بصری، کوچه‌های آسمانی، درختان نوری و ... ازجمله این پروژه‌ها هستند.

وی با اشاره به برنامه‌های هفته درختکاری، یادآور شد: جشن روز درختکاری فردا دوشنبه 15 اسفندماه در بوستان ظهور با حضور شهردار و مدیران شهری برگزار خواهد شد.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم با بیان اینکه مقام معظم رهبری توجه ویژه‌ای به موضوع درختکاری دارند، اذعان کرد: در هفته درختکاری اختتامیه جشنواره شهرنگار را خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: 60 هنرمند که جزو هنرمندان بومی و ملی هستند از صبح روز 15 اسفندماه به طراحی آثار خود خواهند پرداخت.

توزیع 50 هزار اصله نهال در هفته درختکاری

جوادیان از توزیع 50 هزار اصله نهال به مردم یادکرد و گفت: متقاضیان باید کلمه نهال را به سامانه 30001397 پیامک کرده و مراحل ثبت‌نام خود را از طریق لینک ارسالی دنبال کنند.

وی با اشاره به اینکه طرح کاشانه شامل کاشت رایگان در اماکن مسکونی در این ایام انجام می‌شود، مطرح کرد: طرح اقاقیا نیز که کاشت درخت در اماکن مذهبی، دانشگاه‌ها، مساجد، امامزاده‌ها است، در این ایام دنبال می‌شود.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم با بیان اینکه طرح ارغوان با ارائه 150 مبحث آموزشی و مسابقات مختلف در این ایام دنبال می‌شود، عنوان کرد: برنامه‌های هفته درختکاری از تاریخ 15 اسفندماه آغاز می‌شود و تا روزهای پایانی سال ادامه دارد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار