با تاکید بر اینکه آب، یک موضوع بین‌المللی است گفت: همه باید برای حفاظت از آب تلاش کنیم.
کد خبر: ۱۱۵۹۸۳۷
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۹ 21 March 2024

به گزارش تابناک سمنان، حمید احسانی امروز (دوم فروردین ماه) اظهار کرد: سال ۱۹۹۲ در بیست و یکمین کنفرانس سازمان ملل متحد در زمینه محیط زیست و توسعه (اجلاس زمین) در شهر ریودوژانیروی برزیل، ۲۲ مارس مصادف با سوم فروردین ماه امسال به‌عنوان روز جهانی آب تعیین شد.

وی ادامه داد: آب مایه حیات است و بدون آن زندگی میسر نیست. از این رو، توسط سازمان ملل روزی به نام «روز جهانی آب» نامگذاری شده است تا اهمیت این عنصر حیاتی و استراتژیک برای همه مشخص شود و این نکته را یادآوری کند که اکنون زمان آن است تا آیندگان را از آب به‌عنوان مایه حیات و نعمت ارزشمند الهی بهره‌مند کنیم.

او با اشاره به تاکید‌های قرآن کریم درباره درباره اهمیت آب، بیان کرد: همه ما در برابر این نعمت الهی و نحوه استفاده از آن مسؤولیت داریم و باید از آن استفاده بهینه کنیم.

وی افزود: برداشت بی‌رویه از منابع ارزشمند آب زیرزمینی، آلودگی منابع آبی و مواردی از این دست سبب شده تا موضوع آب بسیار مهم و حتی به یک چالش جدی در دنیا تبدیل شود.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای سمنان گفت: منابع زیرزمینی به‌دلیل تغییر اقلیم و خشکسالی‌های متناوب کاهش یافته است و اکنون با کاهش شدید منابع آبی مواجهیم و با توجه به این موارد، از سال‌های پیش موضوع جنگ آب در افکار عمومی مطرح شده است.

احسانی بیان کرد: امسال روز جهانی آب از سوی سازمان ملل با عنوان «آب برای صلح» نامگذاری شده و از آنجا که آب یک موضوع مهم و بین‌المللی است، همه باید برای حفظ و حراست از این نعمت الهی نقش خود را به خوبی ایفا کنند. این شعار از دیدگاه‌های مختلفی قابل تفسیر است و می‌تواند گویای ارتباط آب با صلح و لزوم تعادل و همبستگی باشد.

او منابع طبیعی و همدلی را یکی از دلایل این نامگذاری دانست و گفت: آب می‌تواند به‌عنوان نماد صلح مطرح باشد، چراکه آب در فرهنگ‌های مختلف به‌عنوان نماد صلح، تعادل و زندگی استفاده می‌شود.

احسانی با بیان اینکه مشارکت در مدیریت چشم‌انداز منابع آبی بسیار اهمیت دارد، ادامه داد: انتقال منابع آبی به‌صورت مشترک و همگانی می‌تواند راهی برای حل صلح‌آمیز اختلاف‌ها باشد.

وی با اشاره به نقش آب در اقتصاد و توسعه همگانی، بیان کرد: دسترسی برابر به منابع آبی می‌تواند به توسعه پایدار، اقتصادی و اجتماعی همگانی کمک کند. همچنین صلح را ترویج دهد تا مشخص کند که آب به‌عنوان حق اساسی مردم مطرح است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای سمنان با تأکید بر لزوم توسعه منابع آبی به‌عنوان راهی برای ارتقای جامعه در راستای نقش آب در اقتصاد و توسعه همگانی، اظهار کرد: مدیریت منابع آبی به‌صورت صحیح و اشتراکی می‌تواند به افزایش کیفیت زندگی و صلح داخلی و بین‌المللی کمک کند.

احسانی گفت: آب به‌عنوان جنبه‌ای از عدالت محیط زیستی مطرح است و حفظ منابع آبی و پایداری اکوسیستم‌های آبی می‌تواند به حفاظت از محیط زیست و صلح با طبیعت کمک کند.


وی افزود: همه این موارد دلایل محکمی است مبنی بر اینکه شعار «آب برای صلح» نه‌تن‌ها به مشکلات آبی جهانی اشاره می‌کند، بلکه به ارتباط عمیقی بین منابع آبی، توسعه پایدار و صلح در جوامع انسانی اشاره دارد.

برچسب ها: سمنان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار