کد خبر: ۱۱۶۴۵۸۸
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۸ 28 April 2024

 حامد رجبی: بیش از 50 میلیون خر و قاطر در جهان وجود دارد، با این وجود تعداد زیادی از آنها در آستانه انقراض هستند. الاغ‌ها از نظر جسمی، روحی و روانی متفاوت از اسب‌ها هستند. خرها به هر شکل، اندازه و رنگی موجود هستند به طور کلی بیش از 44 میلیون خر در سراسر جهان و 186 نژاد از آنها وجود دارد. رایج‌ترین رنگ الاغ خاکستری و نادرترین رنگ آن سفید است.

بیشتر مردم عقیده دارند الاغ‌ها فقط برای باربری مناسب هستند اما جالب است بدانید، الاغ‌ها متفکر و بسیار مطیع و وفادار هستند به طوری که اگر الاغی به شما اعتماد کند به شما وفادار خواهد ماند. علاوه بر این الاغ‌ها بسیار اجتماعی هستند و دوست ندارند تنها باشند. یکی از قابل تشخیص‌ترین ویژگی الاغ‌ها گوش‌های آنها است. گوش‌های الاغ‌ها علاوه بر شنوایی بسیار بالا، بدن الاغ را خنک نگه می‌دارد.

شاید کمتر شنیده باشید که الاغ‌ها حافظه بسیار خوبی دارند طوری که الاغ‌هایی را که 25 سال قبل با آنها ملاقات کرده‌اند به یاد می‌آورند و نکته دیگر اینکه عمر اکثر الاغ‌ها بیش از 40 سال است. اگر می‌خواهید بیشتر در مورد این حیوان های باهوش بدانید ادامه این مقاله را بخوانید.

1. شنوایی بالای گوش خرها

گوش الاغ‌ها از گوش اسب‌ها بزرگتر است و در محیط‌های بیابانی صدای همدیگر را در فاصله 60 متری می‌شنوند.

2. خرها به طرز شگفت آوری قوی هستند

خرها، اگرچه کوچک هستند، اما بسیار قوی هستند. یک خر سالم و بالغ می‌تواند 25٪ از وزن خود را بار حمل کند. به همین دلیل از آنها در کار در معادن، حمل بار، کشیدن کالسکه و موارد دیگر استفاده می‌شود.

3. خرها دو کروموزوم کمتر از اسب دارند

اسب‌ 64 کروموزوم دارد، در حالی که الاغ دارای 62 کروموزوم است.

4. حاملگی 56 هفته‌ای خرها

دوره حاملگی مادیان (اسب ماده) به طور متوسط حدود یازده ماه و یک هفته است. در حالی که الاغ ماده (جنی) نوزادان خود را بیش از یک سال حمل می‌کند و حتی به مدت 14 ماه و نیم ادامه می‌یابد.

5. تغذیه و سیستم متابولیسم الاغ‌ها

خرها به دلیل متابولیسم بسیار کارآمدشان، نه تنها می‌توانند با خوراک بی کیفیت زنده بمانند، بلکه در صورت تغذیه با خوراک‌های پر انرژی یا شیرین دچار بسیاری از بیماری‌های خطرناک می‌شوند.

به همین دلیل خرها باید رژیم‌های غذایی کم انرژی داشته باشند. صاحبان الاغ باید از تغذیه آنها با غلات، خوراکی‌های شیرین، یونجه، مکمل‌های غیر ضروری یا سایر خوراک‌هایی که باعث چاقی و قند خون خرها شود، پرهیز کنند.

6. خرها حیوانات دوست داشتنی هستند

خرها به طرز شگفت انگیزی دوست داشتنی هستند. آن‌ها با انسان‌ها، سگ‌ها، اسب‌ها و دیگر حیوانات مراتع دوست می‌شوند. به طوری که اگر یکی از آنها بمیرد خرها عزادار می‌شوند و استرس غم و اندوه به شدت آنها را بیمار می‌کند.

7. مستعد به بیماری چربی خون

خرها مستعد ابتلا به بیماری چربی خون هستند و استرس و ناراحتی باعث افزایش چربی خون در آن‌ها می‌شود به همین دلیل صاحبان الاغ باید همیشه نسبت به آنها رفتاری مهربانانه داشته باشند.

8. شیر الاغ ها

شیر الاغ بیشتر از هر نوع شیر دیگر به شیر انسان شباهت دارد. شیر الاغ قند و پروتئین بیشتر و چربی کمتری نسبت به شیر گاو دارد، در گذشته برای معالجه سل مورد استفاده قرار می‌گرفت.

9. هوش بالای الاغ‌ها

خرها بسیار باهوش هستند به همین دلیل برخی اوقات لجاجت می‌کنند و مجبور کردن آنها یا اذیت و آزارشان برای انجام کاری، با مقاومت آنها روبه رو است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار