رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس گفت: ۳۰ درصد هسته‌های اولیه بذر غلات مورد نیاز کشور در فارس تولید می‌شود.
کد خبر: ۱۱۶۴۶۰۶
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۷ 28 April 2024

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: مرادی گفت: پارسال مرکز تحقیقات کشاورزی فارس، ۲۲۶ تن هسته اولیه بذری غلات را تولید کرد که این تعداد هسته اولیه ، ظرفیت تولید ۵۵۰ هزار تن بذر گواهی شده را دارد .
وی افزود: همچنین این تعداد بذر گواهی شده، ظرفیت تولید ۸ میلیون تن دانه گندم، جو و تریتیکاله را داراست.
رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس اعلام کرد: از نظر اقتصادی، تولید ۲۲۶ تن هسته اولیه بذری علاوه بر نیاز ۲۷ شرکت تولید کننده بذر فارس، نیاز شرکت‌های بذری ۱۶ استان دیگر را هم تامین و از خروج سالانه ۲ میلیارد دلار ارز جلوگیری می‌کند.
ابوالفتح مرادی افزود: همچنین هسته‌های اولیه بذری غلات در مقایسه با ۱۴۰۱ تولید ۲ برابری داشته‌ است.
مرادی با بیان این نکته که اصلاح و معرفی ارقام گیاهی فرآیند طولانی ۱۲ تا ۱۵ سال را طی می‌کند تا به جامعه هدف معرفی شود، گفت: در طرح‌های تحقیقاتی برای حل مشکلات بخش کشاورزی، پارسال ۱۹ رقم گیاهی معرفی شد که ۶ رقم آن به گندم اختصاص یافت.
رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس گفت: اوایل انقلاب و قبل از آن برداشت ارقام گندم ۲ تا ۳ تن در هکتار بود، اما امروز با معرفی ارقام مناسب با آب و هوای هر منطقه، تولید گندم در هکتار به بالای ۱۰ تن رسیده است.
رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس، گفت: مرکز تحقیقات فارس بزرگترین مرکز استانی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات ) است که در بیش از ۸۰ درصد معرفی ارقام گندم نقش و مشارکت فعال داشته است.
سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی جهاد کشاورزی وظیفه پشتیبانی ،حمایت علمی و فنی وزارتخانه را برای افزایش تولید در کشور برعهده دارد.

 

برچسب ها: تولید ، بذر غلات ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار