بر اساس مستندات فیلم‌های دریافت شده از دوربین تله‌ای مستقر در منطقه تنگ ارم شهرستان دشتستان حضور گونه ارزشمند شاه روباه در استان بوشهر ثبت و ضبط شد.
کد خبر: ۱۱۶۷۸۲۸
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۰ 20 May 2024

به گزارش تابناک بوشهر؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهرگفت: این مستندات پس از انجام پایش‌های مستمر صورت گرفته و با استفاده از دوربین‌های تله‌ای کارگذاری شده در شهرستان دشتستان حاصل شده است.

عبدالرحمان مرادزاده افزود: در هفته گذشته پس از رصد فیلم‌های دریافت شده از یکی از این دوربین‌ها پس از بررسی و صحت سنجی این مستندات حضور این گونه برای اولین بار در استان مشخص شد.

وی گفت: منطقه تنگ ارم از مناطق زیست محیطی مستعد استان است که هم اکنون بعنوان منطقه شکار ممنوع تحت پایش‌های حفاظت از تنوع زیستی قرار گرفته و پستانداران ارزشمندی از گربه سانان، سگ سانان و جفت سم سانان در آن زیست می‌کنند.

مرادزاده افزود: همچنین گونه شاه روباه که یکی از شش گونه زیر مجموعه سگ سانان است، از گونه‌های ارزشمند و مهم تنوع زیستی در کشور است که همراه روباه معمولی، روباه شنی و روباه ترکمنی چهار گونه روباه این خانواده را تشکیل می‌دهند.

وی گفت: در استان بوشهر با توجه به مشاهده کنونی بجز روباه ترکمنی، سایر گونه‌ها زیست می‌کنند.

شاه روباه که با عنوان روباه بلانفورد هم شناخته می‌شود به دلیل شکل صورت و نوار‌های روی آن و دم بلند و پر مو، زیباترین گونه و در عین حال کوچکترین گونه روباه کشور است. این روباه معمولا به صورت فردی و در مناطق صخره‌ای زندگی می‌کند. شبگرد است و به‌ندرت در روز مشاهده می‌شود. در فعالیت‌های زمستانی در اوایل صبح و غروب بیشتر می‌شود. بسیار بازیگوش و باهوش است.

این گونه از گوشتخواران کمیاب ایران است که در مرکز و شرق و غرب رشته کوه زاگرس پراکندگی دارد و مشاهده کنونی آن اولین مشاهده آن در سمت جنوبی استان فارس و کوهپایه‌های مشرف به خلیج فارس در استان بوشهر است.

در سال‌های گذشته به دلیل داشتن پوست گرانبها مورد توجه شکارچیان پوست قرار گرفته و در سال‌های متوالی جمعیت آن به شدت کاهش یافته است.

برچسب ها: بوشهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار