جلسه هماهنگی کارگروه تخصصی آموزش و اطلاع رسانی ستاد مدیریت بحران شهر تهران با هدف معرفی دبیر جدید این کارگروه و ارائه گزارشی از فعالیت های گذشته و تغییرات ایجاد شده، بیان انتظارت و ارائه برنامه های آتی این کارگروه با حضور اعضا برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۷۰۱۰
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵ 24 October 2015
در ابتدای این نشست مراسم تقدیر از مهندس مجید زین العابدین رئیس شبکه پنج سیما و مسئول پیشین این کمیته و معارفه سعید معدن کن رئیس شبکه رادیو تهران و مسئول جدید  کارگروه  آموزش و اطلاع رسانی برگزار شد.

 بر همین اساس با توجه به معرفی رئیس رادیو تهران از سوی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی به عنوان دبیر کارگروه آموزش و اطلاع رسانی، دکتر احمد صادقی جانشین رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران نیز طی حکمی رئیس  رادیو تهران را به سمت مسئول هماهنگی و دبیر این کارگروه تخصصی  منصوب و همچنین با اهدای لوح تقدیر از زحمات رئیس پیشین این کارگروه قدردانی کرد.

دکتر احمد صادقی جانشین شهردار در ستاد مدیریت بحران شهر تهران در این جلسه با اشاره به  مخاطرات طبیعی شهر تهران بر اهمیت آمادگی در این زمینه تاکید کرد و گفت: مقابله با زلزله، طوفان و سیل در کنار تهدیدات متنوع و  حوادث جدید  و حوادث انسان ساز  نیاز به برنامه ریزی و توجه دارد.

وی با بیان این نکته که علیرغم این وضعیت دغدغه ای جدی برای مقابله در بین شهروندان و و بسیاری از مدیران وجود ندارد ، افزود:  قانون وضعیت ویژه ای برای تهران در نظر گرفته است، یعنی برخلاف قاعده و قانون کشوری که مدیریت بحران بر  عهده استاندار و فرماندار است، در تهران وضعیت تفکیک شده و ریاست شورای هماهنگی مدیریت بحران بر عهده شهردار تهران است. در این شورا موضوعات مربوط به پیشگیری، آمادگی ، مقابله و بازتوانی  دنبال می شود و سازمان های عضو این شورا در قالب 16  کارگروه تخصصی فعالیت می کنند.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: کمیته های 20 گانه ستاد مدیریت بحران تهران بر مبنای مصوبه شورای شهر شکل گرفته بود ، اما اکنون بر اساس قانون مدیریت بحران کشور این کمیته ها تحت عنوان 16 کارگروه دوره جدید فعالیت خود را آغاز کرده اند.

وی با اشاره به اولویت برنامه های پیشگیرانه در مقایسه با اقدامات مقابله ای در  تعاریف جدید مدیریت بحران ، فعالیت کارگروه آموزش و اطلاع رسانی را واجد اهمیت دانست و افزود: با توجه به تغییرات ایجاد شده در ساختار صدا و سیما و رویکرد مدیریت جدید این سازمان، از این پس شبکه رادیو تهران مسئولیت این کارگروه را بر عهده دارد که پیش از این شبکه پنج سیما این مسئولیت را بر عهده داشت.

وی با بیان این که یکی از مهمترین کارگروه های مجموعه شورای هماهنگی مدیریت بحران، همین کارگروه است  ، یادآور شد: مجموعه ای از کارها و اقدامات زیر ساختی  و مثبتی در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران صورت گرفته که  نیاز به هم افزایی مدبرانه و دلسوزانه دارد و باید با فعالیت جهادی به سوی اهداف ترسیم شده حرکت نمود.

دکتر صادقی با ارئه توضیحاتی در خصوص حوزه فعالیت ستاد مدیریت بحران شهر تهران و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و تفکیک وظایف این دو نهاد گفت: در ستاد مدیریت بحران 80 سازمان و نهاد عضویت دارند که مسئولیت هماهنگی آنها با شهردار تهران است. این سازمان ها هر کدام نقش و وظیفه ای مشخص بر عهده دارند  و با توجه به تفویض اختیارات شهردار تهران به رئیس سازمان مدیریت بحران ، این ستاد هم دبیرخانه ای تشکیل داده که یکی از وظایف آن راه اندازی کارگروه های تخصصی است.

وی گفت: گرچه هیچگاه نمی توان میزان تلفات و خسارات در سوانح بزرگ را به صفر رساند اما با اجرای راهکارهای اصولی و علمی و تجربه های جهانی می توان این پیامدهای منفی را به حداقل رساند. بعنوان مثال اجرای سیستم های هشدار سریع سوانح نیاز به هم افزایی میان سازمانی دارد. همچنین باید بسته های آمورشی سوانح در رسانه ها برای زمان حادثه در سطوح مختلف حادثه از هم اکنون تهیه شود.

 وی افزود: هر سازمان و نهاد عضو این شورای هماهنگی باید از سامانه فرماندهی حادثه(آی سی اس) ، برنامه عملیاتی استاندارد(اس او پی) و برنامه عملیاتی در شرایط اضطراری(ای او پی) برخوردار باشد، مانورهای مقابله را برگزار کنند و نیروهای خود را آموزش دهند.

سعید معدن کن مدیر رادیو تهران نیز در این  نشست گفت :  بر اساس رویکرد  و نگاه جدید در صدا و سیما، چشم انداز تازه ای برای شبکه رادیویی تهران طراحی شده که موضوع آموزش و اطلاع رسانی مدیریت بحران نیز  برای آن در نظر گرفته شده است.

وی بر لزوم راه اندازی دوره های آموزشی، طراحی کتابچه های راهنما و  و هم افزایی در اجرای برنامه های پیشگیرانه تاکید کرد.

وی افزود: پیشنهاد می کنم به غیر از این کارگروه ، یک پیوست اطلاع رسانی برای فعالیت تمامی کمیته های 16 گانه عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران در نظر گرفته شود.

مجید زین العابدین رئیس شبکه پنج سیما و دبیر پیشین این کارگروه نیز گفت: شبکه 5 سیما در سنوات گذشته ماموریت استانی داشت و حوزه استان با تغییر ماموریت به عنوان شبکه سراسری فعال شده و به زودی شبکه  جدید دیگری مختص تهران و با ساختار خاص و جدید افتتاح می شود. با این حال شبکه پنج کماکان در پوشش اخبار و اطلاع رسانی درباره  مباحث تهران مشکلی نخواهیم داشت.

وی افزود:  مقرر شده موضوعات مربوط به تهران را تا زمان فعالیت شبکه جدید همچنان ادامه دهیم و از آن جا که  بستر رسانه ای آن در شبکه 5 وجود دارد، طبق برنامه ریزی صدا و سیما  شبکه تلویزیونی تهران نیز  راه اندازی خواهد شد.

وی افزود: به هر حال مدیریت بحران تهران به جهت ساختار حاکمیتی و مدیریتی آن اهمیت مضاعف دارد . از سوی دیگر بخشی از شهروندان و حتی مسئولان با موضوعات مرتبط با این حوزه آشنا نیستند و در نتیجه وظیفه رسانه است تا این آگاهی را ایجاد کند.

در ادامه دکتر عباس استاد تقی زاده قائم مقام سازمان با اشاره به اهمیت رادیو در اطلاع رسانی در زمینه بحران گفت:  اجرای برنامه هایی که بتواند در زمینه اطلاع رسانی و آموزش شهروندان، قبل از وقوع بحران تاثیر بگذارد و راه اندازی یک کمپین آموزشی برای افزایش آمادگی شهروندان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی با  اشاره به ایجاد زیرساخت های سامانه هشدار سریع زلزله  بر نقش رادیو در زمینه پاسخ و همچنین اطلاع رسانی در زمینه پیشگیری از آسیب های ناشی از اجزای غیر سازه ای تاکید کرد.

همچنین مهندس محسن نادی مشاور سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز در این جلسه گفت: این کارگروه نقشی مهم و تاثیر گذاری در ستاد بر عهده دارد و امیدواریم در ادامه روند موجود کامل تر شود و برنامه ها را به درستی اجرا کند.

 وی افزود: تا به حال ستاد مدیریت بحران بر اساس مصوبه شورای شهر از 20 کمیته تخصصی بهره مند بود و  سازمان ها بر این اساس فعالیت می کردند. در سال جاری بر مبنای تدابیر اتخاذ شده مقرر شد که همه وظایف ستاد از سازمان تفکیک شود و کارگروه ها فعال شوند.

 وی گفت:  با هماهنگی صورت گرفته با وزارت کشور مقرر شد که کارگروه های تخصصی در مدیریت بحران کشور در تهران نیز فعال شوند، در نتیجه ابتدا 12 کارگروه فعال شد و 4 کارگروه دیگر نیز با توجه به شرایط خاص تهران به این 12 کارگروه اضافه شد.

وی افزود: در این کارگروه در زمینه شرایط اجرای کار و توافقات لازم با سازمان های مختلف در زمینه اطلاع رسانی به شهروندان ، باید اقدامات لازم صورت گیرد.

همچنین آرش ظفری معاون روابط عمومی مرکز ارتباطات و بین الملل شهرداری ضمن تبریک به دبیر جدید کارگروه گفت: یکی از موضوعات ناآشنایی شهروندان با پایگاه های مدیریت بحران در مناطق 22گانه شهر تهران است که باید با طراحی برنامه هایی در رادیو تهران این پایگاه ها را به شهروندان معرفی کرد. همچنین باید محتوای آموزشی با محور مدیریت بحران در برنامه های رادیو تهران گنجانده شود و دوره های آموزش مدیریت بحران و ایجاد هماهنگی بیشتر بین رادیو و تلویزیون  در موضوع مدیریت بحران از دیگر موضوعات مهم در این زمینه است که باید مدنظر کارگروه قرار گیرد.

محسن فتاحی رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان نیز در این نشست، آمادگی خبرنگاران بزای پوشش اخبار سوانح را ضروری خواند و گفت: اطلاع رسانی صحیح و به موقع از بروز شایعات و انتشار اخبار ناصحیح جلوگیری می کند و حساس سازی مردم در این زمینه اهمیت زیادی دارد.

رامین رادنیا مدیر روابط عمومی و بین الملل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز با ارائه توضیحاتی در خصوص سابقه  فعالیت کمیته اطلاع رسانی و هشدار  پیشنهاد کرد که نمایندگان مرکز ارتباطات شهرداری تهران ،سازمان آتش نشانی و اداره کل آموزش معاونت اجتماعی به اعضای کارگروه جدید  اضافه شوند و مانورهای دوره ای اطلاع رسانی برگزار شود.

نماینده اداره کل ارشاد استان تهران  نیز ضمن استقبال از برگزاری  دوره آموزشی مدیریت بحران برای رسانه ها ، بر لزوم استفاده از افراد شاخص  و اصحاب هنر و رسانه برای ترویج موضوع مدیریت بحران تاکید کرد.

علیرضا ابراهیم نماینده هلال احمر تهران نیز گفت:با توجه به اهمیت اطلاع رسانی نیاز است که در کارگروه دستورالعمل جامعی با شرح وظایف مشخص عملیاتی در این زمینه طراحی شود.

 وی از آمادگی جمعیت هلال احمر برای برگزاری دوره های آموزشی در این  زمینه خبر داد.

سازمان مدیریت بحران شهر تهران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار