در طب سنتی برای هر ماده غذایی طبعی در نظر گرفته شده‌ است. در واقع مفهوم گرمی و سردی غذا آن است که آن غذا، گرم‌تر یا سردتر از بدن انسان است و بسته به مزاج مصرف‌کننده، تأثیراتی را در بدن فرد ایجاد می‌کند. از‌آنجایی که حفظ تعادل مزاج ضامن سلامتی است، دریافت غذاهای سرد و گرم باید متناسب با مزاج افراد صورت گیرد.
کد خبر: ۱۱۷۴۹۳
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰ 25 October 2015
۴‌ دسته‌بندی اصلی برای مزاج‌ها وجود دارد: صفرا (آتش): گرم و خشک، خون(هوا): گرم و تر، بلغم(آب): سرد و تر و سودا(خاک) سرد و خشک هستند.

نشانه‌های طبع سرد: بیشتر افراد از طبع سرد برخوردار هستند. بیشتر آن‌ها سفیدپوست هستند و در هوای سرد به راحتی گرم نمی‌شوند و سرما تا مدت زیادی در بدن آن‌ها باقی می‌ماند. میل زیادی به خواب داشته و عموما سُست هستند. افراد خونسردی بوده و معمولا عصبی نمی‌شوند. درون‌گرا هستند و احساسات خود را کمتر بروز می‌دهند. موی سر آن‌ها تمایل به ریزش داشته و زود سفید می‌شود. سستی، ناتوانی، کمبود انرژی و ضعف در این افراد شایع است. نبض آن‌ها آرام بوده و رگ‌ها باریک است.

نشانه‌های طبع گرم: افرادی که دارای طبع گرم هستند، خوش‌برخورد و خوش‌روتر هستند، اما زود عصبی می‌شوند. همیشه احساس گرما می‌کنند و زود داغ می‌شوند. در صورت زیاده‌روی در مصرف شیرینی‌جات دچار جوش و خارش بدن می‌شوند و تمایل به مصرف آب در آن‌ها بیشتر است. بدن آن‌ها در هوای سرد به راحتی گرم می‌شود. این افراد پرانرژی، برون‌گرا و فعال هستند و احساسات خود را سریع بروز می‌دهند.

غذاهای گرم شامل نان گندم، عسل، گوشت گوسفند، گوشت بوقلمون، گوشت مرغ‌خانگی، گوشت مرغابی و اردک، گوشت شتر، گوشت کبوتر، خورش قورمه‌سبزی، آبگوشت به، انجیر، انگور، بادام، تخم خربزه، انواع توت، خربزه، چای سیاه، خردل، خرما، خرمالو، ریحان، اغلب ادویه‌جات، نخود، عدس، لوبیا و تخم مرغ.

غذاهای سرد شامل نان جو، ماش، باقلا، گوشت مرغ، ماهی، انواع لبنیات، گوشت گاو، برنج، کدو، اسفناج، ریواس، قارچ، اغلب میوه‌ها، خرفه، تخم کدو، ذرت، کشک، مرغ ماشینی، تمبر هندی و زرشک.


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
عدس گرمه؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار