با وجود آغاز کاشت گندم از مهرماه در خراسان رضوی
به دلیل تاخیر یک ماهه در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم از سوی دولت، برخی کشاورزان برای کشت گندم در بلاتکلیفی به سر می برند.
کد خبر: ۱۱۸۲۳۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۸ 26 October 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی ، رئیس هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان رضوی با اشاره به این که طبق قانون، دولت مکلف است حداکثر تا اول مهرماه هر سال، نرخ خرید تضمینی گندم را اعلام کند، افزود: با وجود گذشت بیش از یک ماه از موعد مقرر، هنوز نرخ خرید تضمینی گندم از کشاورزان توسط دولت اعلام نشده است و این امر موجب سردرگمی و بلاتکلیفی کشاورزان برای کشت گندم در سال زراعی 95-94 شده است.
سیدحسین موسوی نژاد ادامه داد: امسال بیش از هشت میلیون تن گندم تولیدی کشاورزان توسط دولت خریداری شده که این رقم به میزان خودکفایی این محصول در کشور بسیار نزدیک است؛ اما این نکته نیز باید در نظر گرفته شود که افزایش هزینه ها بر میزان تولید تاثیر مستقیم داشته و در صورت نادیده گرفته شدن این هزینه ها در زمان تعیین نرخ خرید گندم، شاهد نتیجه ای معکوس در تولید گندم خواهیم بود.
وی با اشاره به این که قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان در سال زراعی 94-93، 1155 تومان بوده است، گفت: طبق بررسی های انجام گرفته توسط نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی قیمت تمام شده یک کیلوگرم گندم برای کشاورزان، از زمان کاشت محصول تا زمان برداشت 13 هزار ریال محاسبه شده که این محصول باید به صورت تضمینی حداقل با قیمت 18 هزار ریال توسط دولت خریداری شود و امیدواریم دولت در راستای حمایت از تولید داخلی و کشاورزان، با در نظر گرفتن سود منطقی این محصول مهم، نرخ خرید تضمینی را هر چه سریع تر اعلام کند.
عضو شورای مرکزی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور افزود: هزینه  تمام شده تولید محصولات کشاورزی و به ویژه گندم در خراسان رضوی به دلایل مختلف از جمله خرده مالکی بیشتر از دیگر استان هاست که در این مورد نیز از سمت دولت باید تدابیری اندیشیده شود.
وی ادامه داد: برخی از کارشناسان کشاورزی سیاست زده، علت عدم اعلام به موقع نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی را به اموری از قبیل فاجعه منا و فشرده بودن برنامه های کاری دولت در این بازه زمانی ارتباط دادند که این توجیهات به هیچ عنوان منطقی نیست.
موسوی نژاد از دولت خواست تا با حمایت ویژه از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی در جهت افزایش تولید و رسیدن به خودکفایی در زمینه تولید این محصول موجبات امر را فراهم کرده و همچنین در جهت رفع مشکلات بخش کشاورزی نظرات نمایندگان قانونی تولیدکنندگان یعنی نظام صنفی کشاورزی را بررسی و لحاظ کند.مدیر تنظیم بازار محصولات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این باره اظهار داشت: هنوز اعلامی درباره نرخ خرید تضمینی گندم انجام نگرفته است.
سید حمید رضا جوادی افزود: احتمالا در ماه جاری، نرخ خرید تضمینی گندم از کشاورزان اعلام می شود.وی درباره علت عدم اعلام نرخ خرید تضمینی گندم تاکنون از سوی دولت گفت: مورد خاصی نبوده است. هنوز کشت گندم در برخی نقاط کشور آغاز نشده است. اما در بعضی شهرهای خراسان رضوی، کاشت گندم از مهرماه آغاز می شود.
بنا به نظر مدیر تنظیم بازار محصولات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، اگر قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری همچون سال گذشته باشد، باز هم کشت آن می صرفد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار