اما با نگاهی گذرا به سخنان سه دهه اخیر مقام معظم رهبری علاوه بر اینکه می‌بینیم بیش از 130 بار کلمه نفوذ را در 25 سال گذشته به‌کار بردند بلکه نقشه عملیاتی دشمن در مورد نفوذ را می‌توانیم دریابیم.
کد خبر: ۱۲۳۲۱۲
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۷ 03 November 2015
به گزارش تابناک مازندران به نقل از خط امید، نفوذ، واژه ای است که اخیرا در اکثر سایت های خبری، کلیپ‌ها و عکس نوشت‌ها مشاهده می‌کنیم، که البته در سخنرانی واعظین معروف کشور در این ایام هم زیاد به آن پرداخته می‌شود و این اتفاق درست از زمانی افتاد که مقام معظم رهبری در دیدار با اقشار مختلف مردم در تاریخ 1394/06/18 آن جمله تاریخی را فرمودند که: «دنبال چیزی به نام مذاکره‌ی با ایرانند؛ [اما] مذاکره بهانه است، مذاکره وسیله برای نفوذ است، مذاکره وسیله برای تحمیل خواست‌ها است.»

اما با نگاهی گذرا به سخنان سه دهه اخیر مقام معظم رهبری علاوه بر اینکه می‌بینیم بیش از 130 بار کلمه نفوذ را در 25 سال گذشته به کار بردند بلکه نقشه عملیاتی دشمن درباره نفوذ را می‌توانیم دریابیم.

ایشان نفوذ را به چند بخش اقتصادی، امنیتی، سیاسی و فرهنگی تقسیم می‌کنند که بر خلاف تصور، نفوذ امنیتی و اقتصادی را که بسیار مهم به‌نظر می‌رسد، بسیار کم اهمیت‌تر از نفوذ فرهنگی و سیاسی می‌دانند که دلیل این نکته مهم را با مرور بیانات ایشان در دیدار با فرماندهان سپاه می‌توانیم متوجه شویم.

نفوذ سیاسی و فرهنگی پر اهمیت‌تر از نفوذ اقتصادی و امنیتی

مقام معظم رهبری: «امروز نفوذ دشمن یکی از تهدیدهای بزرگ است برای این کشور؛ دنبال نفوذند. نفوذ یعنی چه؟ نفوذ اقتصادی ممکن است، که البته کم‌اهمیت‌ترین آن نفوذ اقتصادی است؛ و ممکن است که جزو کم‌اهمیت‌ترین [هم‌] نفوذ امنیتی باشد، نفوذ امنیتی چیز کوچکی نیست اما در مقابل نفوذ فکری و فرهنگی و سیاسی، کم‌اهمیت است.

اما در قبال اقتصاد فرهنگی، اقتصاد سیاسی؛ نفوذ سیاسی، نفوذ فرهنگی اهمیتش کمتر است، و از همه مهم‌تر، نفوذ سیاسی و نفوذ فرهنگی است.

نفوذ سیاسی هم این است که در مراکز تصمیم‌گیری، و اگر نشد تصمیم‌سازی، نفوذ بکنند. وقتی دستگاه‌های سیاسی و دستگاه‌های مدیریتی یک کشور تحت‌تأثیر دشمنان مستکبر قرار گرفت، آن‌وقت همه‌ی تصمیم‌گیری‌ها در این کشور بر طبقِ خواست و میل و اراده‌ی مستکبرین انجام خواهد گرفت؛ یعنی مجبور می‌شوند.

وقتی یک کشوری تحت نفوذ سیاسی قرار گرفت، حرکت آن کشور، جهت‌گیری آن کشور در دستگاه‌های مدیریتی، بر طبق اراده‌ آنها است؛ آنها هم همین را میخواهند. آنها دوست نمی‎دارند که یک نفر از خودشان را بر یک کشوری مسلط بکنند، برای آنها بهتر این است که از خود آن ملت کسانی در رأس آن کشور باشند که مثل آنها فکر کنند، مثل آنها اراده کنند، مثل آنها و بر طبق مصالح آنها تصمیم بگیرند؛ این نفوذ سیاسی است.» (دیدار فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامى 1394/06/25)

تاریخچه نفوذ در بیانات رهبری

اولین هشدار نسبت به نفوذ در مهم ترین بخش کشور/ نفوذ فرهنگی و جنگ نرم

از توطئه‌های دشمن، توطئه‌ فسادانگیزی است؛ نفوذ در نسل جوان، ایجاد فساد در میان سربازان واقعی اسلام، جوانان را به مسائل فسادبرانگیز سرگرم و مشغول کردن. (بیانات معظم له در دیدار مردم خرم‌آباد 1370/05/30 )

دشمن سعی می‌کند در زمینه‌ فرهنگی، باورهای جامعه را دگرگون کند؛ و آن باورهایی را که توانسته این جامعه را سرِپا نگه دارد جابه‌جا کند، خدشه در آنها وارد کند، اختلال و رخنه در آنها به‌وجود بیاورد.

خرج‌ها می‌کنند؛ میلیاردها خرج می‌کنند برای این مقصود؛ این رخنه و نفوذ فرهنگی است. (دیدار فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامى 1394/06/25)

ابزارهای نفوذ فرهنگی

از مهم‌ترین ابزارهای نفوذ استکباری، همین رادیوهای بیگانه است! خرج‌های زیادی می‌کنند، پول‌هایی می‌گذارند و سرمایه‌گذاری می‌کنند. (دیدار جمعی از مسئولان جهاد سازندگی 1377/07/15)

به وسیله‌ ابزارهای فرهنگی، به‌وسیله‌ نفوذ، به‌وسیله‌ دروغ، به‌وسیله‌ شایعه‌پراکنی؛ با ابزارهای پیشرفته‌ای که امروز وجود دارد، ابزارهای ارتباطی‌ای که 10 سال قبل و 15 سال قبل و 30 سال قبل نبود، امروز گسترش پیدا کرده. جنگ نرم یعنی ایجاد تردید در دل‌ها و ذهن‌های مردم. (دیدار جمع کثیری از بسیجیان  1388/09/04)

نفوذ سیاسی

نفوذ سیاسی هم این است که در مراکز تصمیم‌گیری، و اگر نشد تصمیم‌سازی، نفوذ بکنند. وقتی دستگاه‌های سیاسی و دستگاه‌های مدیریتی یک کشور تحت تأثیر دشمنان مستکبر قرار گرفت، آن‌وقت همه‌ تصمیم‌گیری‌ها در این کشور بر طبقِ خواست و میل و اراده‌ مستکبرین انجام خواهد گرفت؛ یعنی مجبور می‌شوند.

وقتی یک کشوری تحت نفوذ سیاسی قرار گرفت، حرکت آن کشور، جهت‌گیری آن کشور در دستگاه‌های مدیریتی، بر طبق اراده‌ آنها است. (دیدار فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامى 1394/06/25)

ابزار نفوذ سیاسی

ابزار آنان، تطمیع و تهدید و فریب است. تجربه‌ها نشان داده است که درمیان خواص، هستند کسانی که این ابزارها در آنان کارگر می‌شود و ترس و طمع و غفلت، آنان را دانسته یا ندانسته به خدمت دشمن درمی‌آورد. چشم بیدار جوانان و روشنفکران و عالمان دینی باید بدقت مراقبت کند. (پیام به کنگره‌ عظیم حج تاریخ : 1390/08/14)

نفوذ اقتصادی

در زمینه‌های اقتصادی، چشم‌های بینای مسئولان اقتصادی بایستی باز باشد و مواظب باشند که [دشمنان‌] نفوذ اقتصادی پیدا نکنند؛ چون نفوذ دشمن پایه‌ اقتصاد محکم را متزلزل می‌کند. آنجاهایی که نفوذ اقتصادی کردند، آنجاهایی که توانستند خودشان را بر اقتصاد کشورها و ملت‌ها مثل یک بختکی سوار بکنند، پدر آن کشورها درآمد.

اینجا 10، 15 سال قبل از این، رئیس یکی از همین کشورهایی که جزو کشورهای پیشرفته‌ منطقه‌ ما بود، در سفری که به تهران داشت و پیش ما آمد به من گفت آقا ما به خاطر نفوذ اقتصادی در ظرف یک شب تبدیل شدیم به فقیر، به گدا؛ (راست می‌گفت، دیدار فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامى 1394/06/25)

ابزار نفوذ اقتصادی

فلان سرمایه‌دار، به‌خاطر فلان خصوصیت اراده می‌کند این کشور را به زانو دربیاورد: سرمایه‌ خودش را میکشد بیرون یا تصرفاتی می‌کند که اقتصاد آن کشور به زانو دربیاید. (دیدار فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامى 1394/06/25)

حصر اقتصادی و تحریم و بلوکه کردن سرمایه‌های ملی و نیز هجوم همه جانبه‌ تبلیغاتی و رسانه‌ای را در پیش خواهند گرفت.

مقصود آنان از این همه، خسته و نومید کردن مردم و مردد و پشیمان کردن مبارزان است، که می‌دانند در این صورت، شکست دادن انقلاب، ممکن و آسان خواهد شد. (بیانات در اجلاس بین‌المللی بیداری اسلامی ‌1390/06/26)

نفوذ امنیتی

به مسئولان محترم تذکر دادیم و به شما هم عرض می‌کنیم، این است که به‌هیچ‌وجه اجازه داده نشود که به بهانه‌ نظارت، اینها به حریم امنیتی و دفاعی کشور نفوذ کنند؛ مطلقاً. مسئولان نظامی‌ کشور به‌هیچ‌وجه مأذون نیستند که به بهانه‌ نظارت و به بهانه‌ بازرسی و مانند این حرفها، بیگانگان را به حریم و حصار امنیتی و دفاعی کشور راه بدهند، یا توسعه‌ دفاعی کشور را متوقف کنند؛ توسعه‌ دفاعی کشور، توانایی دفاعی کشور، مشت محکم ملت در عرصه‌ نظامی، این بایستی همچنان محکم بماند و محکم‌تر بشود؛ یا حمایت ما از برادران مقاوم‌مان در نقاط مختلف؛ این‌ها مطلقاً نبایستی در مذاکرات مورد خدشه قرار بگیرد. (دیدار مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام 1394/01/20 )

ابزار نفوذ امنیتی

روش‌هایی چون هرج و مرج و تروریزم و جنگ داخلی میان پیروان ادیان یا قومیت‌ها یا قبائل و احزاب (اجلاس بین‌المللی بیداری اسلامی‌1390/06/26)

وظیفه مسئولان در مقابله با نفوذ دشمن

مسئولان لااقل تا وقتی مسئولند، به زندگی رفاه‌طلبی رو نکنند، غفلت از روحیه‌ جهادی و ایثار، غفلت از تهاجم فرهنگی دشمن، غفلت از در کمین بودن دشمن، غفلت از نفوذ دشمن در فضای رسانه‌ای کشور، بی‌مبالاتی نسبت به حفظ بیت‌المال؛ این‌ها گناهان ماست، این‌ها نقاط ضعف ماست. (دیدار مسئولان نظام جمهوری اسلامی‌ایران 1390/05/16)

به مسئولان محترم تذکر دادیم و به شما هم عرض می‌کنیم، این است که به‌هیچ‌وجه اجازه داده نشود که به بهانه‌ نظارت، این‌ها به حریم امنیتی و دفاعی کشور نفوذ کنند؛ مطلقاً. (دیدار مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام 1394/01/20)

وظیفه علمای دینی در مقابله با نفوذ دشمن

سعی می‌کنند این مرجعیت فکری را از پایگاه‌‌های دینی سلب کرده و قطب‌های جدیدی برای آن بتراشند؛ که به تجربه دریافته‌‌اند که با آنان می‌توان بر سر اصول و ارزش‌های ملی به‌راحتی معامله کرد!

چیزی که در مورد عالمان باتقوا و رجال دینىِ متعهد هرگز اتفاق نخواهد افتاد، این، وظیفه‌‌ عالمان دین را سنگین‌‌تر می‌کند.

آنها باید با هوشیاری و دقت فراوان و با شناخت شیوه‌‌ها و ترفندهای فریبنده‌‌ دشمن، راه نفوذ را به‌کلی ببندند و فریب دشمن را ناکام کنند. (اجلاس جهانی علما و بیداری اسلامی ‌1392/02/09)

وظیفه مردم و دلسوزان نظام در مقابله با نفوذ دشمن

آنان همه‌ کوشش خود را به کار خواهند برد تا نظام‌های جدید، هویت اسلامی‌ و مردمی‌ نیابد. همه‌ دلسوزان در این کشورها و همه‌ آنان که به عزت و کرامت و پیشرفت کشور خود دلبسته‌اند، باید تلاش کنند تا اسلامیت و مردمی‌ بودن نظام نوین، به تمام و کمال تأمین شود.

نقش قانون اساسی‌ها در این میان، برجسته است. اتحاد ملی و به رسمیت شناختنِ دگرسانی‌های مذهبی، قبیله‌ای و نژادی، شرط پیروزی‌های آینده است. (پیام به کنگره‌ عظیم حج  1390/08/14)

وظیفه دستگاه‌های نظامی‌ و سپاه در مقابله با نفوذ دشمن

مسئولان نظامی‌کشور به‌هیچ‌وجه مأذون نیستند که به بهانه‌  نظارت و به بهانه‌ بازرسی و مانند این حرف‌ها، بیگانگان را به حریم و حصار امنیتی و دفاعی کشور راه بدهند. (دیدار مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام 1394/01/20)

نفوذ امنیتی عوامل خودش را دارد، مسئولان گوناگون -از جمله خود سپاه- جلوی نفوذ امنیتی دشمن را با کمال قدرت ان‌شاءالله می‌گیرند. (دیدار فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامى 1394/06/25)

وظیفه نخبگان انقلابی در مقابله با نفوذ دشمن

اگرچنانچه ما بیدار باشیم، امید آنها ناامید خواهد شد. آنها منتظر نشسته‌اند که یک روزی ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی‌ایران خوابش ببرد؛ منتظر این هستند. وعده می‌دهند که ده سال بعد، ایران آن ایران نیست و دیگران هم که دیگر کاری نمی‌کنند! تصورشان این است. نباید گذاشت این فکر و این امید شیطانی در دل دشمن پا بگیرد؛ باید آن‌چنان پایه‌های انقلاب و فکر انقلابی در اینجا مستحکم باشد که مُردن و زنده بودن این و آن و زید و عمرو، تأثیری در حرکت انقلابی این کشور نگذارد؛ این وظیفه‌ اساسی نخبگان سپاه و همه‌ نخبگان انقلابی این کشور است. (دیدار فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامى 1394/06/25)

عزت، راهی برای نفوذ و غلبه‌ دشمن سیاسی

وقتی که عزت شامل حال یک انسان، یک فرد یا یک جامعه می‌شود، مثل یک حصار عمل می‌کند، مثل یک باروی مستحکم عمل می‌کند؛ نفوذ در او، محاصره‌ او، نابود کردن او برای دشمنان دشوار می‌شود؛ انسان را از نفوذ و غلبه‌ دشمن محفوظ نگه می‌دارد.

آن وقت هرچه این عزت را در لایه‌های عمیق‌تر وجود فرد و جامعه مشاهده کنیم، تأثیرات این نفوذناپذیری بیشتر می‌شود؛ کار به جایی می‌رسد که همچنان که انسان از نفوذ و غلبه‌ دشمن سیاسی و دشمن اقتصادی محفوظ می‌ماند، از غلبه و نفوذ دشمن بزرگ و اصلی، یعنی شیطان هم محفوظ باقی می‌ماند. آن کسانی که عزت ظاهری دارند، این عزت در دل آنها، در درون آنها، در لایه‌های عمیق وجود آنها نیست؛ لذا در مقابل شیطان بی‌دفاعند، نفوذپذیرند. (مراسم سالگرد رحلت امام خمینی(ره) 1391/03/14)

آنچه در جستار کوتاه در بین سخنان امام خامنه‌ای مشخص شده، تلاش چندین‌ساله  دشمنان برای «نفوذ» به درون لایه‌های مختلف انقلاب اسلامی ایران و جامعه است، که امروزه می‌بینیم آمریکا شیطان بزرگ، با تغییر استراتژی تقابلی به استراتژی تعاملی به دنبال عملیاتی کردن این  روش جدید برخورد با ایران و در نهایت ایجاد تغییر در ساختارهای سیاسی، اقتصادی و به‌ویژه فرهنگی کشور است.

بیانات روشنگرانه و راهگشای مقام معظم رهبری در سه سخنرانی اخیر خود در جمع اعضای مجمع جهانی اهل‌بیت (علیهم‌السلام)، بیست‌ویکمین مجمع سراسری فرماندهان و مسئولان سپاه و اخیراً با فرماندهان و کارکنان نیروی دریایی و تاکید فراوان بر اینکه «مذاکره بهانه است، مذاکره وسیله برای نفوذ است، مذاکره وسیله برای تحمیل خواست‌ها است.» نشان از عملیاتی شدن سناریوی نفوذ دشمن در شرایط پسابرجام است.

اما تاکید ایشان بر عدم برقراری رابطه اقتصادی و همچنین ممنوعیت مذاکره با آمریکا بر روی مسائل غیرهسته‌ای، بسیار روشن، از عملیات پیچیده شیطان بزرگ برای نفوذ به ایران رمز گشایی کرده است که اقشار مورد خطاب رهبری اعم از  مسئولین، علمای دین، دستگاه‌های امنیتی و سپاه، مردم و دلسوزان نظام و نخبگان باید نسبت به این هشدار جدی معظم‌له حساس باشند.

و البته در این میان مسئولان، دولتمردان که به دنبال رفع مشکلات اقتصادی کشور با تعامل با دنیا هستند و آن دسته کسانی که موضوع نفوذ را توهم توطئه تلقی می‌کنند، باید توجه جدی‌تر و همت بالاتری نسبت به این تحلیل و تاکیدات رهبر عظیم‌الشان انقلاب داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار