کد خبر: ۱۲۴۷۶۱
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۴ 07 November 2015

به گزارش تابناک یزد،یک نوازنده و آهنگساز، معتقد است برخلاف برخی تصورهاتی رایج، موسیقی ایرانی توانایی تعامل با موسیقی دیگر ملت‌ها را داشته، در صورت پرهیز از کم‌کاری‌ها و بی‌توجهی‌های رسمی در این حوزه، به یک منبع منفعت‌ساز برای کشور می‌تواند تبدیل شود.

حمید اسماعیل‌زاده  در پاسخ به پرسشی درباره‌ی تعامل موسیقی ایران با موسیقی دیگر ملل و پیامدهای آن در حوزه‌های گوناگون، اظهار کرد: موسیقی ایرانی را به‌لحاظ فراوانی ملودی و تنوع آن و مهمتر از همه، ریتم و وزنی که در درونش نهفته و همچنین بیان اغراق‌آمیز و لطیف احساسات، موسیقی جذاب و دلچسب می توان نامید. این موارد موجود در موسیقی، زبانی گویا و دلچسب برای بروز و پیدایش یک موسیقی جذاب است.

او افزود: تجربه‌های خودم از همنوازی با نوازندگان مختلف از اقوام و ملل گوناگون دنیا نشان می‌دهد که موسیقی ایران، این پتانسیل را دارد که گفتمانی جدی، عملی و عینی با دیگر موسیقی‌های ملل داشته باشد. شخصا با این طرز فکر مخالفم که موسیقی ایرانی تک‌بعدی است. تک‌بعدی بودن موسیقی بیشتر به مجری و دست‌اندرکارش برمی‌گردد.تجربه‌های خودم با نوازندگانی از سبک‌های مختلف موسیقی این نگرش را در من ایجاد کرده که موسیقی ایران حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. حتی می‌تواند به سمت جهانی شدن نیز برود؛ جهانی شدن از منظر به‌دست آوردن مخاطب وعلاقه‌مند، از نقاط مختلف دنیا و جذب آن‌ها.

اسماعیل‌زاده همچنین گفت: در پس این حرکت نکات مهمی نهفته است که یکی از آن‌ها حوزه اقتصادی هنر است. حرکت موسیقی ما به‌سمت گفتمان با ملل و اقوام مختلف دنیا باعث جذب مخاطبان بین‌المللی و به تبع آن به‌وجود آمدن بستر مناسب اقتصادی است. خاستگاه این گفتمان به‌قدری بکر و قابل دسترسی است که در زمان کوتاهی به این بستر اقتصادی می‌توان رسید. اما متاسفانه دولت‌ها در کشور ما هیچگونه نگاه جدی و تخصصی به این مقوله نداشته‌اند و قطعا نا دیده گرفتن این مقوله فعالیت های جدی آن را نیز تضعیف می‌کند.

حمید اسماعیل‌زاده

وی در ادامه گفت: حوزه‌ کاری که این هنر می‌تواند ایجاد کند، بسیار وسیع و جذاب خواهد بود؛ چه از نظر شکل و محتوای موسیقی و چه از نظر تنوع وجود آلات موسیقی در سرتاسر کشورمان. نکته دیگر این است که با جلب و جذب مخاطبان بین‌المللی، مسئله اشتغال را هم می‌توان بهبود بخشید. با ساز و کار در اجراها و همچنین ساخت آلات موسیقی این مرزوبوم در وسعت بسیار جدی‌تر و در فضاهای صنعتی و مجهز مطمئنا می‌تواند اشتغال در حوزه‌های تولیدی- صنعتی و فرهنگی ایجاد کرد. دست اندرکاران دولتی به‌دلیل کم کاری و نادیده گرفتن این حوزه، مسیر این نوع نگرش را چه بالقوه و چه بالفعل، مسدود کرده‌اند و اگر هم معدود حرکت‌هایی در طول سال شاهد هستیم، با همت برخی استادان این هنر است که متاسفانه هیچ حمایتی نشده‌اند.

این نوازنده سه‌تار تاکید کرد: جلب و جذب توریست از راه برگزاری جشنواره‌های جذاب هنری و فرهنگی به‌طور مستمر، به این هنر و اشتغال در حوزه‌های مختلف آن رونق خواهد بخشید و بیش از پیش این هنر ما را به جهانیان معرفی خواهد کرد. خودم در فستیوال‌هایی که در سال‌های اخیر شرکت کرده‌ام، به‌طور عینی موسیقی ایرانی را شایسته جایگاه ویژه و در خور توجهی در جهان دانسته‌ام. این هنر به‌دلیل داشتن فاکتورهای بسیار جذاب می تواند مرزهای فرهنگی را درنوردیده، خود را چون نگینی پرارزش در دنیا معرفی کند.

او افزود: در حوزه فرهنگ، موسیقی ایران در دنیا بسیار تاثیرگذار است. این هنر می تواند در حوزه‌های فرهنگ و اندیشه، غالب و موثر واقع شود و در متن قرار گیرد. پیوند موسیقی ما با ادبیات و عرفان ایرانی بستری را فراهم کرده که می‌توان جهانیان را به سمت تکامل اندیشه و معنویت سوق داد و در وجودشان اشتیاق ایجاد کرد. پرداختن به مقوله شادی و غم در سال‌های متمادی در موسیقی ایران باعث شده که از عنصر اندیشه و حرکت به سوی وحدت، در این هنر، غافل شویم. این درحالی است که این موضوع بسیار پراهمیت بوده، با پرداختن به آن می‌توان مخاطبان زیادی را از اقصی نقاط دنیا جذب کرد.

اسماعیل‌زاده در پایان گفت: به بخش‌های مختلف دولتی که در حوزه های فرهنگ و هنر فعالیت دارند، توصیه می‌کنم، به‌طور جدی و عملی از هنرمندان و مجریان این عرصه حمایت کنند؛ تا هم در زمینه‌های اقتصادی و هم فرهنگی به جایگاه شایسته‌ای در دنیا برسیم و مخاطبان بسیاری را با اشتیاق جذب این هنر کنیم؛ چراکه هنر مرزها را برداشته و باعث نزدیک شدن دل‌ها می‌شود و این پیوند می‌تواند ما را از مواهبش بهره‌مند سازد.

حمید اسماعیل‌زاده در نوازندگی و جواب آواز، محضر استادان و هنرمندانی چون سیاووش دیهیمی، مهران مهرنیا، مسعودشعاری، داریوش طلایی، محمد فیروزی، مظفر شفیعی و محمدرضا لطفی را تجربه کرده، در حوزه آهنگسازی نیز با محسن الهامیان، تنگیز شاولو خاشویلی، حمید مرتضوی و ستار اورکی همکاری داشته است. حضور در ارکستر موزیک دانشگاه پلیس و گروه همایون، تاسیس گروه سه‌تارنوازان ترنم و نیز اجراهایی در داخل و خارج از کشور، از جمله فعالیت‌های او بوده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار