مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی:
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: بر اساس سند چشم‌انداز باید ۳۵ درصد شهروندان عضو کتابخانه‌های عمومی باشند که این رقم در این استان تنها پنج درصد است.
کد خبر: ۱۲۷۵۰۰
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۰ 11 November 2015
حسین اکبری در نشست خبری که در تالار اجتماعات اداره کل کتاب‌خانه‌های خراسان رضوی برگزار شد اظهار کرد: در رابطه با سرانه مطالعه در کشور کار علمی قابل استناد صورت نگرفته است و مرکز آمار باید در کنار ارائه نرخ تورم و رشد در این رابطه نیز آمار دقیق بدهد.

وی ادامه داد: در این رابطه تنها می‌توان گفت آنچه در جامعه مشهود هست نخواندن است به‌طوری‌که دیگر صحبت از میزان زمان مطالعه در بین مردم مطرح نیست بلکه باید اصل خواندن را مورد تأکید قرار دهیم.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با اشاره به اینکه تعداد ۱۸۰ هزار نفر عضو کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی هستند خاطرنشان کرد: در شش ماه اول امسال نسبت به سال گذشته دو درصد رشد عضویت در نهاد کتابخانه‌های عمومی استان داشتیم.

اکبری اظهار داشت: مشهد رتبه چهارم نسبت به سایر شهرها ازلحاظ تعداد عضویت رادار است و نیز تعداد ۲۵ کتابخانه نهادی در سطح شهر وجود دارد که از این لحاظ با نقطه ایدهآل فاصله زیادی داریم.

فاصله زیادی با افق ۱۴۰۴ داریم

وی ادامه داد: بر اساس سند چشم‌انداز در افق ۱۴۰۴ شاخص‌های زیادی در امر کتاب‌خوانی مطرح‌شده است که وضعیت هر استان بر اساس آن موردبررسی قرار می‌گیرد ازجمله لزوم در نظر گرفتن فضای هشت مترمربع به ازای هر صد نفر در کتابخانه‌های عمومی که فاصله زیادی با نقطه مطلوب داریم.

مدیرکل نهاد کتاب‌خانه‌های خراسان رضوی سرانه اعضاء را ۳۵ درصد جمعیت هر استان خواند که باید عضو کتاب‌خانه‌های عمومی باشند و هم‌اکنون این رقم بسیار پایین و در حدود پنج درصد است و سرانه کتاب نیز به ازاء هر شهروند چهار نسخه در نظر گرفته‌شده است که اکنون کمتر از یک نسخه وجود دارد.

اکبری بابیان اینکه در تقویم ملی ۲۴ آبان ماه‌روز کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار درج‌شده است خاطرنشان کرد: همه‌ساله در این روز نگاه‌ها به کتاب معطوف می‌شود و تو جه به متولیان کتاب که از چرخه تولید تا خواندن را در برمی گیرند در این روز پررنگ‌تر می‌شود.

وی عنوان کرد: در راستای ترویج و تبلیغ کتاب خواندن فعالیت‌هایی در سال جاری در نهاد کتابخانه‌های کشور شکل‌ گرفته و از اوایل سال جاری به‌صورت جدی دنبال شده است مانند برگزاری نشست‌های کتاب‌خوانی در مشهد و شهرستان‌های خراسان رضوی که در قالب برنامه ملی اجرا می‌شود.

مدرسه تابستانی برای خواندن کتاب

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های خراسان رضوی از دیگر برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی را راه‌اندازی مدرسه تابستانی خواندن برای تشویق و توسعه خواندن در بین جامعه کتابدارها عنوان کرد و افزود: تبلیغ کتاب‌خوانی وظیفه و رسالت ملی ما است.

اکبری تأکید کرد: همان‌طور که در همه عرصه‌ها به متخصصین آن حوزه مراجعه می‌شود در امر کتاب‌خوانی نیز افراد جامعه برای کسب اطلاعات لازم در رابطه با سیر مطالعاتی و منابع موردنیازشان باید به کتابدارها مراجعه نمایند.

برنامه های روز کتاب خوانی

وی بیان داشت: اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی به مناسبت روز ۲۴ آبان ماه برنامه‌هایی را پیش‌بینی کرده است که ازجمله افتتاح کتابخانه در شهرستان‌های نیشابور، روستای افچنگ سبزوار و تربت‌جام و نیز رونمایی از کتاب در شهرستان‌های تربت‌حیدریه، خواف، نیشابور و رشتخوار صورت خواهد گرفت.

اکبری برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان را نیز از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای این روز دانست واداده داد: در این روز نمایشگاه‌هایی کوچک در کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با محوریت موضوعات عاشورا ازجمله علل پیدایش و انگیزه امام حسین در قیام عاشورا، ویژگی‌های شخصیتی امام حسین و نیز تاریخ تحلیلی قیام عاشورا برگزار خواهد شد.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های خراسان رضوی افزود: اجرای مسابقات فرهنگی در شهرستان‌ها، نواختن زنگ کتاب و کتاب‌خوانی، غبارروبی از مزار شهدا، افتتاح بخش دیجیتال کتابخانه شهید باهنر مشهد و نیز ثبت‌نام رایگان اعضای کتابخانه‌های عمومی استان از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در روز ۲۴ آبان ماه است.

اکبری در پاسخ به این سؤال که ساخت کتابخانه عمومی مرکزی مشهد در چه مرحله‌ای قرار دارد توضیح داد: مبلغ ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای تکمیل ساخت کتاب‌خانه عمومی مرکزی مشهد موردنیاز است که دستگاه‌های تأمین‌کننده اعتباربخشی از این مبلغ را تامین نموده اند و امیدواریم بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته سال آینده و در هفته دولت بهره برداری شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار