رییس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان رضوی خبر داد:
رییس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: جمعیت بیکار استان از مرز 308 هزار نفر گذشت.
کد خبر: ۱۲۹۴۶۱
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۳ 15 November 2015
محمود احمدی در نشست خبری که در اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان برگزار شد، با بیان اینکه جمعت بیکاران استان در بهار سال گذشته 210 هزار نفر بود، عنوان کرد: متاسفانه این آمار در سال جاری به 308 هزار نفر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه علت این حجم از بیکاری رکود در بخش ساخت‌وساز است، گفت: کاهش آمار پروانه‌های صادر شده توسط شهرداری‌های استان از 25 میلیون مترمربع به یک میلیون مترمربع رسیده است.

احمدی در خصوص افزایش آمار بیکاری در استان نیز، اظهار کرد: کاهش ساخت‌وساز و سرمایه‌گذاری به خصوص در بخش‌های مختلف صنعتی عامل اصلی این افزایش آمار بوده و رکود تولید خودرو در سال گذشته نیز مفید بر علت شده است.

وی تصریح کرد: جمعیت شاغل استان در بهار سال گذشته یک میلیون و 890 هزار نفر بوده که با کاهش چهار درصدی نسبت به بهار سال جاری به یک میلیون و 786 هزار نفر رسیده است.

احمدی جمعیت فعال استان در بهار سال گذشته را 2 میلیون و 116 هزار و 297 نفر دانست و افزود: این میزان در سال جاری با کاهش یک درصدی به 2 میلیون و 100 هزار نفر رسیده است.

وی عنوان کرد:درهفت ماهه ابتدای سال جاری 6900 نفر به 23 مرکز مشاوره مراجعه و در خصوص کارآفرینی مشاوره لازم را دریافت کرده‌اند.

احمدی با اشاره به اینکه تعداد کارآفرینان استان در سال گذشته 23 نفر بوده است، گفت: حدود 800 نفر در جشنواره شرکت کرده بودند که از این تعداد 23 نفر برگزیده شدند.

وی در خصوص تعریف کارآفرینی، اظهار کرد: کارآفرین فردی است که با تکیه بر توانایی خود و شناسایی فرصت‌ها کار اقتصادی ایجاد می‌کند و آمار کارآفرینانی که در سایت ثبت‌نام کرده‌اند حدود 2500 نفر است.

وی با بیان اینکه کارآفرینی یک برند برای شرکت‌ها است، عنوان کرد: معضل امروز کشور عدم توجه به کارآفرینان است.

احمدی با اشاره به اینکه کارآفرین از فرصت‌ها، ثروت خلق می‌کند، تصریح کرد: باید فرصت‌های شغلی، بازار کار و... برای کارآفرینان ایجاد شود تا با وجود کاهش استخدامی ادارات دولتی افراد نخبه به سمت کارآفرینی بروند.

وی ضمن اظهار تاسف از روند عملکردی آموزش و پرورش، گفت: در سیستم آموزشی کشور تنها به مسائل تئوری پرداخت شده و افراد تربیت‌یافته در آن با بازار کار واقعی فاصله زیادی دارند.

رییس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان رضوی مرتبه ایران را در سال 2016 در بین کشورهای مختلف از نظر فضای کسب و کار 118 دانست و افزود: در این لیست بهترین کشور در زمینه فعالیت کسب و کار سنگاپور و بهترین کشور در زمینه عملکرد کارآفرینی گرجستان بوده است.

وی درخصوص وضعیت استان در کشور، خاطرنشان کرد: براساس پایش محیط کسب و کار نمره استان در سال گذشته از 10 نمره 6.62 بوده و در سال جاری نیز با صعود نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری یافته است.

وی رتبه استان به لحاظ مناسب بودن محیط کسب و کار را در کشور 11 دانست و گفت: با 9 پله صعود توانسته‌ایم به این جایگاه دست پیدا کنیم.

احمدی در خصوص قانون کار، اظهار کرد: مناطق آزاد و ویژه هیچ بهبودی در زمینه فضای کسب و کار نداشتند و همانند مناطق داخل دچار مشکلات عدیده هستند پس چیزی فراتر از قانون کار گريبانگير فضای اشتغال کشور است.

احمدی با اشاره به اینکه مشکل اشتغال در ایران عدم سرمایه‌گذاری متناسب با رشد جمعیت است، تصریح کرد: باید میزان سرمایه‌گذاری متناسب با رشد جمعیت افزایش یابد و مناطق آزاد نیز مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی جمعیت کسانی که در هفت ماهه ابتدای سال بیمه بیکاری دریافت کرده‌اند را 12 هزار و 254 نفر دانست و گفت: این میزان در سال گذشته 11 هزار و 313 نفر بوده که متاسفانه در سال جاری هشت درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

وی در خصوص آمار کسانی که قطع مقرری بیمه شده‌اند، اظهار کرد: در سال گذشته تعداد این افراد 6933 نفر بوده که این تعداد در سال جاری به 6278 نفر رسیده که کاهش 9 درصدی یافته است.

احمدی با اشاره به اینکه سیستم‌های حمایتی دولت نسبت به گذشته فعال‌تر شده‌اند، عنوان کرد: به دلیل کاهش فرصت‌های شغلی، قطع مقرری نیز کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: از نظر ریالی نیز سال جاری نسبت به سال گذشته 12 میلیارد و 300 میلیون تومان صرفه‌جویی در پرداخت بیمه مقرری داشته‌ایم.

رییس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان در خصوص برنامه‌های اداره در هفته تعاون، اظهار کرد: کارآفرینی و آموزش و پرورش، کارآفرینی و بانوان، کارآفرینی و تعاون، کارآفرینی و مشاوره، کارآفرینی و کسب و کارهای کوچک، کارآفرینی و بسیج، شهر و شهروند کارآفرین در سراسر روزهای هفته به ترتیب اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به آمار عملکردهای کاریابی غیردولتی استان، ادامه داد: 27 هزار و 902 نفر ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد 12 هزار و 454 نفر فرصت شغلی یافتند.

احمدی با بیان اینکه 39 درصد این افراد زن و 71 درصد مرد بوده‌اند، گفت: از این تعداد 42.90 درصد فاقد مهارت و 12.66 درصد ماهر و بقیه نیمه ماهر هستند.

احمدی در خصوص میزان درخواست‌های رسیدگی شکایات که به دادگاه ارجاع داده می‌شود، عنوان کرد: در استان 4524 نفر شکایت کرده‌اند که این میزان نسبت به گذشته 11 درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه 1086 مورد از شکایات با سازش بین کارگر و کارفرما حل شده است، افزود: میانگین رسیدگی به شکایات در روز 20.27 مورد بوده است.

احمدی اظهار کرد: 62 مرکز کاریابی در 28 شهرستان استان داریم که 30 مرکز دیگر تا پایان سال جاری در حاشیه شهر مشهد به بهره‌برداری خواهد رسید.

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار