فرماندار اسدآباد با اشاره به کمبود فضای کتابخانه در این شهر، گفت: فضای کتابخوانی در اسدآباد به ازای هر 100 نفر 30 سانتی‌متر است.
کد خبر: ۱۳۱۶۷۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۸ 20 November 2015

فرماندار اسدآباد با اشاره به کمبود فضای کتابخانه در این شهر، گفت: فضای کتابخوانی در اسدآباد به ازای هر 100 نفر 30 سانتی‌متر است.

به گزارش فارس؛ مسعود بکائی در بازدید از کتابخانه شهید رجائی شهر اسدآباد، یکی از منابع اصلی آگاهی‌بخشی به جامعه را مطالعه کتاب خواند و اظهار کرد: با رشد روزافزون وسایل ارتباط جمعی و اینترنت، مطالعه و توجه مردم به کتاب کمتر شده است.

وی از پایین بودن سرانه فضای کتابخانه‌ای در اسدآباد خبر داد و گفت: شهر اسدآباد با وجود بیش از 50 هزار نفر جمعیت و 5 هزار نفر دانشجو تنها یک کتابخانه شهری دارد که پاسخگوی جمعیت نیست.

فرماندار شهرستان اسدآباد افزود: البته میزان سرانه کتاب نیز در شهرستان با توجه به کمبود فضای کتابخانه‌ نسبت به استان پایین است.

وی با اشاره به اینکه سرانه فضای کتابخانه به ازای هر 100 نفر 2.42 مترمربع در سطح استان است، افزود: این در حالی است که فضای کتاب‌خوانی در اسدآباد به ازای هر 100 نفر 30 سانتی‌متر است.

بکائی خاطرنشان کرد: کمبود این میزان سرانه فضای کتابخانه‌ای در اسدآباد یعنی فقر فضای فرهنگی کتابخانه‌ای که طی سال‌های گذشته مسئولان یا نسبت به این موضوع احساس نیاز نمی‌کردند و یا احساس مسئولیت نداشتند.

وی در ادامه با اشاره به ساخت کتابخانه چنارسفلی که به فراموشی سپرده شده بود، گفت: این پروژه علاوه بر اینکه از مالکیت اداره ارشاد به تملک امور کتابخانه درآمد، اعتباراتی نیز برای تکمیل آن تخصیص دادیم.

فرماندار اسدآباد یادآور شد: کتابخانه روستای چنارسفلی با 95 درصد پیشرفت در حال انجام است و امیدواریم تا دهه فجر امسال به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به اینکه نخستین کتابخانه استاندارد استان همدان در اسدآباد در حال ساخت است، افزود: برای ساخت این کتابخانه 2 هزار و 250 مترمربع مساحت زمین اختصاص داده شده که 500 میلیون تومان نیز اعتبار دارد.

بکائی افزود: البته امسال 100 میلیون تومان برای آغاز عملیات اجرایی آن از محل ادارات دیگر اختصاص داده‌ایم، چراکه ردیف و شاخص اعتباری خاصی نداشت.

وی تصریح کرد: این کتابخانه با 10 درصد پیشرفت فیزیکی در مرحله انجام فونداسیون و خاک‌برداری قرار دارد که نیاز است اداره‌کل کتابخانه‌های استان نیز به روند پیشرفت کار توجه کنند.

فرماندار شهرستان اسدآباد افزود: برای تجهیز کتابخانه‌های روستایی نیز 91 میلیون تومان اعتبار اختصاص داده شده است.

وی با تأکید بر ارتقای فرهنگ عمومی مطالعه در سطح جامعه، گفت: اخلاق‌مداری کتابداران، ارائه خدمات مناسب و صحیح به مردم امر مهم در تشویق جامعه برای مطالعه است و باید کتابداران شهرستانی این مهم مدنظر قرار دهند.

بکائی با اشاره به میزان عضویت مردان در کتابخانه‌های عمومی شهرستان، گفت: این خوشایند نیست از جمعیت چند هزار نفری در شهرستان، مردان بالای 20 سال عضو کتابخانه نباشند و به مطالعه نپردازند.

وی بر تبلیغات و اطلاع‌رسانی برای عضویت مردان در کتابخانه تأکید کرد و خواستار تبلیغات به صورت دیوارنویسی در این راستا شد.

فرماندار شهرستان اسدآباد با اشاره به اینکه زمان بازگشایی کتابخانه‌های روستایی ساعت 8 تا ظهر، زمان مناسبی نیست، افزود: با توجه به اینکه ممکن است برخی از روستاییان در اوایل صبح به امور کار و فعالیت کشاورزی و ... بپردازند، باید ساعات کار کتابخانه تغییر کند که البته نیاز به نظرسنجی و بررسی اجمالی دارد.

وی افزود: اگر ساعت کار کتابخانه در روستاها نیاز به تغییر داشت، در انجمن کتابخانه‌های عمومی مطرح و مجوز آن را ارائه می‌دهیم.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار