اسمعیل کریم زاده ،رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در جلسه کارگروه اقتصادی استان که با محوریت ارائه طرح پیشنهادی اصلاح الگوی کشت اقتصادی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه تشکیل شد، افزود: از مجموع یک میلیون و 50 هزار هکتار از اراضی قابل کشت در استان، سالانه حدود 750 هزار هکتار از اراضی زیر کشت می رود.
کد خبر: ۱۳۲۲۹۷
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۹ 21 November 2015

به گزارش سیدی ، خبرنگار تابناک آذربایجان غربی ، رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهار داشت: 93 هزار هکتار از کل 130 هزار هکتار از اراضی باغی استان و 183 هزار هکتار از اراضی زراعی آبی و 318 هزار از هکتار از اراضی زراعی دیم استان در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در محدوده 9 شهر استان واقع شده است.

وی ادامه داد: حدود 595 هزار هکتار از کل اراضی زیر کشت استان در حوضه آبریز دریاچه ارومیه واقع شده که 7/56 درصد از کل اراضی قابل کشت در استان را شامل می شود.

وی با بیان اینکه 160 هزار هکتار از اراضی واقع در حوضه آبریز دریاچه ارومیه قابلیت تجهیز به سیستم های نوین آبیاری را دارند، اظهار کرد: تجهیز اراضی زراعی و باغی استان در حوزه آبریز دریاچه ارومیه به روش های آبیاری نوین در صورت تخصیص به موقع اعتبارات شتاب بیشتری خواهد گرفت.

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: وضعیت کنونی دریاچه و کمبود منابع آب های زیر زمینی ایجاب می کند تا یک الگوی کشت بهینه و اقتصادی در این محدوده برنامه ریزی و به صورت هدفمند اجرا شود.

کریم زاده درباره اجرای الگوی کشت اقتصادی نیز گفت: برای اجرای این طرح کارشناسان و متخصصان بخش کشاورزی واقع در 63 مرکز خدمات کشاورزی در مراکز دهستان های استان در سطح 55 پهنه زراعی مشارکت می کنند.

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه منابع آبی موجود در استان در حدود 10 میلیارد متر مکعب است، اظهار کرد: 8/3 میلیارد متر مکعب منابع آبی استان در بخش کشاورزی مصرف می شود که از این میزان آب مصرفی 8/2 میلیارد متر مکعب در 9 شهرستان حوضه آبریز دریاچه ارومیه مصرف می شود.

وی ادامه داد: در صورت تخصیص اعتبار با برنامه ریزی های انجام شده توسط ستاد احیای دریاچه ارومیه و با اجرای طرح های مختلف در زمین های زراعی زیر حوضه دریاچه ارومیه می توان 40 درصد در مصرف آب در بخش کشاورزی صرفه جویی کرد.

کریم زاده افزود: این 40 درصد آب صرفه جویی شده شامل 700 میلیون مترمکعب آب است.

تقی کهوریان معاون برنامه ریزی و اقتصاد استاندار آذربایجان غربی نیز در این جلسه با بیان اینکه تغییر در روشها و مدیریت مناسب منابع آب و مدیریت و توسعه یکپارچه منابع موضوع مهمی است، گفت: این موضوع با مشارکت کشاورزان و سرمایه گذاری دولتی قابل حل است.

وی خواستار تشکیل کمیته ای فنی از کارشناسان مرتبط در این زمینه از دستگاه های اجرایی مرتبط برای بررسی و ارائه مدلی برای مدیریت بهینه آب و تغییر الگوی کشت در حوضه آبریز دریاچه ارومیه شد.

آذربایجان غربی دارای یک میلیون هکتار اراضی کشاورزی قابل کشت است که در حدود 700 تا 800 هزار هکتار از این اراضی زیر کشت انواع محصولات باغی و زراعی می رود.

آذربایجان غربی یکی از استانهای مهم کشور در بخش تولیدات باغی و زراعی است که با دارا بودن 2.3 مساحت، شش درصد محصولات کشاورزی کشور را تولید می کند.

این استان در تولید محصولاتی چون سیب درختی و چغندرقند دارای رتبه اول کشور و در تولید محصولاتی چون شکر، انگور و برخی میوه های هسته دار دارای رتبه های برتر کشوری است

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار