در استان قم بانوان مهارت و علاقه زیادی به کشت زعفران دارند که اگر به درستی حمایت شود قم هم می تواند در تولید و صادرات زعفران حرف های برای گفتن داشته باشد.
کد خبر: ۱۳۳۳۷۰
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۰ 22 November 2015
به گزارش تابناک قم، کبری وفایی اولین تولید کننده زعفران در استان قم با تاکید برظرفیت بالای استان قم در تولید زعفران گفت: از سال 1383که هنوز در قم زعفران کاری رواج نداشت ، در یک سفری که جهاد استان قم ترتیب داده بود به مشهد سفر کردم، و در انجا با مسئله زعفران و کاشت زعفران آشنا شدم و سال بعد هم در کلاس های  جهاد شرکت کردم و با همراهی همسرم توانستم در سال84 به کشت زعفران در قم دست پیدا کنم.

وی بیان داشت:  البته یکی از شانس هایی که داشتیم این بود که زمین شخصی داشتیم که قبلا در ان جو و گندم کشت می کردیم، در ابتدا هم اصلا فکر اینکه کشت زعفران در قم شکست بخورد را نمی کردم از کارشناسان مشورت گرفتم و متوجه شدم آب و هوای و خاک قم مناسب کشت زعفران است و با توکل به خدا شروع به کار کردم.

وفایی تصریح کرد: زعفران تولیدی را بیشتر در شهرستان های اطراف وبه اشنایان و برخی دوستان که در خارج از کشور مثل لبنان، آلمان و آمریکا هستند به فروش می رسانیم، البته قم جای پیشرفت زیادی در تولید زعفران دارد زیرا زعفران گیاهی است که با اب کم کشت می شود.

تولید کننده زعفران بیان داشت: با توجه به کیفیت بالای زعفران تولید شده در قم  به فکر گسترش تولید زعفران هستم اما به دلیل محدویت زمین هنوز موفق به گسترش کشت زعفران نشده ام زمین های که زیر کشت داریم در چندین قطعه است که جمعا2هزار مترمی شود، در استان قم بانوان مهارت و علاقه زیادی به کشت زعفران دارند که اگر به درستی حمایت شود قم هم می تواند در تولید و صادرات زعفران حرف های برای گفتن داشته باشد.

وفایی گفت: متاسفانه قوانین بسیار سختگیرانه است و از کار افرینان حمایت نمی شود، و تا به امروز حتی ریالی از تسهیلات استفاده نکرده ام زیرا برای این کمک ها سند زمین و حق ابه را طلب می کنند که برای ما مقدور نبوده است، البته درخواست زمین دادیم که به دلیل عدم همکاری مسئولین مربوطه موافقت نشد.

وی افزود: چندین بار هم به خاطر کار افرینی لوح گرفته ام، همچنین چندین نفر از این طریق مشغول کار شده اند که این انگیزه ام را بیشتر می کند تا کارم را ادامه دهم، خاستگاه اولیه زعفران شهرقم می باشدوطبق ازمایشاتی که از محصول ما به عمل امد زعفران قم ازکیفت بالایی برخورداراست.

وفایی در پایان گفت: خشکسالی سالهای اخیر منطقه باعث شده ما هم برای آبیار با مشکل مواجع شویم، با توجه به این که پیاز زعفران درسال هفتم به دلیل تکثیر پیازها باید جابجاشود کم بودن فضا مشکل فعلی ما برای جابجایی پیازها به دلیل نداشتن زمین مناسب است.

منبع: ثامن

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار