در گفتگو با مهر مطرح شد:
دبیر هیئت اسکواش استان قزوین گفت: در شش ماه آینده با احداث و راه‌اندازی چند کورت استاندارد در قزوین، رشته اسکواش برای ورزشکاران استان احیا می‌شود.
کد خبر: ۱۳۳۶۸۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۱ 23 November 2015
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: در استان قزوین ۴۳ هیئت ورزشی در بخش قهرمانی و همگانی فعالیت می‌کنند و اسکواش به‌عنوان یک ورزش جدید ازجمله رشته‌هایی است که هنوز در این شهر جا نیفتاده و کمی غریب مانده اما فعالیت‌های آینده می تواند به شناسایی این ورزش در بین خانواده‌ها کمک کند.

اسکواش ورزشی راکتی است که به‌صورت تک‌نفره (۲ بازیکن) و دونفره (۴ بازیکن) در زمینی کاملاً احاطه‌ شده با دیوارهای معمولاً شیشه‌ای بازی می‌شود. شیشه‌ای بودن دیوارها تماشای بازی توسط تماشاگران را امکان‌پذیر می‌کند.

ورزش اسکواش چند سالی است در قزوین هم فعال شده و با توجه به اینکه روسای پیشین و کنونی آن مدیران کل آموزش‌ و پرورش بودند به ورزش مدرسه‌ای هم معروف است و در حال حاضر با ۶۰ ورزشکار و تنها ۳ مربی فعالیت خود را در فضای یک مدرسه در یک نیم کورت ادامه می‌دهد.



ظرفیت و استعدادهای ورزشکاران استان در اسکواش در رده‌های سنی نونهال و نوجوان و برگزاری طرح‌های استعدادیابی در بین دانش آموزان بهانه ای شد تا با حضور در دفتر هیئت استان با کوروش کیماسی سلخوری دبیر هیئت اسکواش استان در خصوص پتانسیل‌های اسکواش و فعالیت‌های این هیئت در استان گفتگو کنیم.

*در حال حاضر در استان چند کورت ورزشی داریم؟

از سال‌های گذشته یک کورت که استاندارد نبوده به‌صورت نیم کورت در مدرسه فاطمه الزهرا در خیابان دستغیب وجود داشته که متعلق به آموزش‌وپرورش است ولی از گذشته این کورت در اختیار هیئت اسکواش استفاده می‌شده و در حال حاضر که قاسمی مدیرکل آموزش‌وپرورش به‌عنوان رئیس هیئت اسکواش استان فعالیت می‌کند فرصتی شده تا از این نیم کورت استفاده کنیم و هم از فضاهایی که در مدارس استان موجود هست به فکر احداث کورت های جدید باشیم.

*رنگینک استان در فدراسیون چگونه است؟

جایگاه ما خوب نیست، با توجه به اینکه نتوانسته‌ایم مسابقات استانی، دوره‌های مربیگری، داوری و طرح‌های فدراسیون را برگزار کنیم جایگاه خوبی نداریم و اجازه دهید در خصوص آن صحبتی نکنیم اما آینده خوبی تا چند ماه آینده برای اسکواش در راه است.

*وضعیت تمرین و فعالیت هیئت به چه صورتی است؟

از روزهای ابتدایی تحویل هیئت و دوره جدید مدیریت، تمرینات اسکواش به خاطر محدودیت و نداشتن امکانات در سالن نیمه‌کورت استان زیر نظر آقای ولی‌ها به‌عنوان مربی پسران، خانم صفری و درویشوند مربیان دختران آغازشده و از همه ظرفیت این سالن که محدود است استفاده می‌کنیم و با این مشکل ما مربیان دیگری داریم که دوست دارند کار کنند اما متأسفانه فضا و امکانات نداریم و گام‌هایی را برای رفع این مشکلات برداشته‌ایم.

نزدیک به ۶۰ ورزشکار دختر و پسر در رشته اسکواش داریم که تعدادشان کم است و با توجه به ظرفیت‌هایی که در استان و استعدادیابی که در آموزش‌وپرورش صورت گرفته نونهالان بااستعداد در رشته‌های راکتی شناسایی‌شده‌اند که اسکواش هم ازجمله این رشته‌هاست و می‌توانند جامعه بزرگ‌تری را تحت پوشش قرار دهد.



دفتر هیئت در حال حاضر در اداره کل آموزش‌وپرورش دایر است با توجه به اینکه ما هیئت اسکواش را تنها با یک مهر تحویل گرفته‌ایم و هیچ‌گونه امکاناتی به ما تحویل نشده با ارسال نامه‌ای به اداره کل ورزش و جوانان برای دفتر در ورزشگاه ۱۵ هزارنفری و امکانات یک دفتر را درخواست داده ایم و در حال حاضر برای انجام فعالیت‌های هیئت از ظرفیت‌های آموزش‌ و پرورش استفاده می‌کنیم.

*برای بهبود وضعیت اسکواش در استان چه کرده‌اید؟

در گام اول فعالیت و همکاری خود را با فدراسیون بهبود بخشیده‌ایم و رایزنی کردیم اگر در استان فضایی را جانمایی کنیم فدراسیون هم شیشه سکوریت محیط کورت که ۱۰ میلیون تومان هزینه دارد را به استان واگذار می‌کند.

در اقدام دیگر در خیابان دستغیب مدرسه‌ای را شناسایی کرده ایم که دارای سالن و سوله‌ای است که با تعمیر و تجهیز آن به کورت تا چند ماه آینده این مدرسه آماده برگزاری کلاس‌های آموزشی می‌شود.

خارج از آموزش‌وپرورش و در ورزشگاه ۱۵ هزارنفری سردار آزادگان یک محل را انتخاب و جانمایی کرده‌ایم که دارای دیواره است و نیاز به کمی تغییرات دارد و با قول مساعد اداره کل ورزش و جوانان یک سالن در این ورزشگاه راه‌اندازی می کنیم.

با تعاملی که با دانشگاه آزاد اسلامی قزوین صورت گرفته، ۳ کورت در این دانشگاه در حال احداث است که تا سه ماه آینده این کورت ها آماده بهره‌برداری می‌شود و با راه‌اندازی کورت ها ظرفیت خوبی در این رشته در بخش دانشجویی ایجاد می‌شود.

*هزینه یک کورت استاندارد چقدر است؟

یک کورت استاندارد با احداث زمین و شیشه و زیرساخت ۲۰۰ میلیون تومان هزینه دارد و در استان با توجه به مشکلات مالی که داریم و اعتباراتی که کمبودش گریبان گیر جامعه ورزشی است به دنبال فضاهایی هستیم که یک زیرساخت اولیه و فیزیکی را داشته باشد و ما بخش‌هایی را ترمیم و اضافه کنیم تا در هزینه‌ها به ما کمک شود و بتوانیم با ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان یک کورت استاندارد در استان راه‌اندازی کنیم.

*ادارات کل ورزش و جوان و آموزش‌وپرورش چه حمایتی کرده اند؟

سرمایه‌گذاران شخصی و نهادهای مالی تا حال هیچ‌گونه فعالیت و حمایتی از اسکواش نداشته‌اند، چون این رشته ورزشی نوپاست و برای حضور اسپانسر باید تیمی وجود داشته باشد تا حمایت صورت گیرد اما اداره ورزش و جوانان قول‌های خوبی به ما داده‌اند و مدیرکل آموزش‌ و پرورش هم با توجه به ارتباطاتی که دارند دنبال جذب حامی برای اسکواش هستند تا بتوانیم جایگاه هیئت را ارتقاء بخشیم.

با توجه به اینکه فضای مناسب و استانداردی در حال حاضر در استان برای اسکواش نداریم قطعاً مسابقات در سطح شهرستان و استان دست‌خوش اشکالاتی است اما با همین داشته‌های اندک و  استعدادیابی و اعزام تیم زیر ۹ سال استان برای استعدادیابی فدراسیون، روزهای بسیار خوبی پیش روی اسکواش قرار دارد.

در صورت همکاری مسئولان و حمایت های مالی برای تامین امکانات این ورزش می توان امیدوار بود با جذب وزشکاران مستعد بتوان این رشته پر تحرک را در استان به جایگاه مناسبی رساند.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار