معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند:
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، گفت: روند بیماری دیابت در خراسان جنوبی همانند سایر مناطق کشور و جهان روند افزایشی دارد.
کد خبر: ۱۳۶۷۲۸
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰ 29 November 2015

«کامبیز مهدی‌زاده»، در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان جنوبی، گفت: طی سال‌های اخیر افزایش دیابت در جهان این بیماری را به بزرگترین اپیدمی تاریخ تبدیل کرده است.

وی افزود: تعداد مبتلایان در سال 2014 تقریبا برابر با 400 میلیون نفر بوده که این تعداد تا سال 2035 به 592 میلیون نفر خواهد رسید در حالیکه تعداد مبتلایان به دیابت نوع 2 در تمام نقاط جهان روبه افزایش است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: 80 درصد بیماران در کشورهای با درآمد کم و متوسط زندگی می‌کنند و بخش اعظم مبتلایان در سنین 40 تا 59 سال هستند.

مهدی‌زاده با اشاره به اینکه نیمی از مبتلایان به دیابت از بیماری خود بی‌خبرند، افزود: براساس مطالعات انجام شده در حال حاضر 4.5 تا 5 میلیون نفر در کشورمان مبتلا به دیابت هستند که نیمی از آنها از بیماری خود بی‌خبرند.

وی با اشاره به اینکه دیابت عامل 5 میلیون مرگ‌ومیر در سال 2013 بوده است، تاکید کرد: هزینه‌های بهداشتی و درمانی ناشی از دیابت در سال 2013، 548 میلیارد دلار بوده که سالانه 79 هزار کودک در جهان مبتلا به دیابت نوع 1 می شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: مطالعات نشان داده‌اند که مداخلات روش زندگی(LIFE STYLE) می‌تواند بروز دیابت را حداقل 11 سال به تاخیر بیندازد و حتی 20 درصد موارد بروز آن را منتفی کند.

مهدی‌زاده ادامه داد: مداخلات موثر در روش زندگی شامل؛ کاهش وزن حداقل 7 درصد از وزن اولیه فرد با استفاده از رژیم غذایی سالم کم چربی و کم کالری و فعالیت بدنی با شدت متوسط حداقل 150 دقیقه در هفته است.

وی با اشاره به تعداد کل بیماران دیابتی شناسایی شده در استان گفت: در مناطق روستایی حدود 4 هزار نفر و بالغ و بر 2300 نفر در مناطق شهری تاکنون شناسایی شده و تحت کنترل مراقبت و درمان هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه روند بیماری دیابت در استان همانند سایر مناطق کشور و جهان روند افزایشی دارد، تاکید کرد: علایم بیماری قند، ناشی از غلظت قندخون بالاتر از حد نرمال است که سبب ورود گلوکز به ادرار و دیورز اسموتیک می‌شود.

مهدی‌زاده ادامه داد: افزایش حجم و دفعات ادرار، تشنگی، ضعف و خستگی، گرسنگی و با ولع غذا خوردن، تاری دید و خارش پوست از شایع ترین علایم اولیه بیماری دیابت است گرچه مهم‌ترین علامت دیابت نوع 2 بی‌علامتی آن است.

وی اظهارکرد: راه‌های پیشگیری، تغییر و اصلاح روش زندگی عموم مردم بویژه افراد در معرض خطر، شناسایی افراد در معرض خطر دیابت، ارتقای دانش و آگاهی عمومی در مورد دیابت، شناسایی علایم عمومی بیماری، طرح موضوع فعالیت بدنی به عنوان یک ارزش در باور عمومی و مردم است تا افراد روزانه حداقل 30 دقیقه در بیشتر روزهای هفته به فعالیت بدنی مناسب با سن و توان جسمی خود بپردازند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، اظهار کرد: بیماری دیابت نوع 1 که بیشتر گروه سنی زیر 20 سال را درگیر می‌کند و معمولا 5 تا 10 درصد موارد دیابت مربوط به نوع 1 است.

مهدی زاده تصریح کرد: بیماری دیابت نوع 2 که بیشتر گروه سنی بالای 30 سال را درگیر می‌کند و حدود 90 تا 95 درصد موارد دیابت را شامل می شود.

وی خاطر نشان کرد: با افزایش سن، افزایش وزن و چاقی و کمی فعالیت بدنی و عوامل مساعد کننده ژنتیکی وارثی ارتباط معنی‌دار و مشخصی دارد و دیابت بارداری که در زمان حاملگی بروز می‌کند که پس از خاتمه برداری از بین رفته یا ممکن است ادامه پیدا کرد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار