سایه بان در زمان دانشجویی خود به تشویق و عنایت دکتر تابش ریاست وقت دانشگاه شریف به تدریس کامپیوتر در دانشگاه پرداخت و توانست به مقام کاندیداتوری دکتری افتخاری علوم ریاضیات کشور نائل آید .
کد خبر: ۱۳۶۸۳
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۸ 14 March 2015
به گزارش تابناک گیلان، آیین هفدهمین سال درگذشت زنده یاد علیرضا سایه بان نخبه ریاضی کشور با حضور جمعی کثیری از مردم و مسئولان در انزلی برگزار شد.

به گزارش روز شنبه روابط عمومی خانه ریاضیات انزلی، انوش پوررجب معلم زنده یاد سایه بان در این مراسم با تاکید بر جایگاه والای این نخبه ریاضی و لزوم توجه به فعالان عرصه علم و فرهنگ و ادب گفت: امیدوارم روزی یادواره ای ملی برای این گوهر شب چراغ ناشناخته علم برگزار شود. 

نماینده و معاون خانه ریاضیات بندرانزلی نیز در ادامه این مراسم گفت: علیرضا سایه بان در حالی که فقط 16 ساله بود سد کنکور را پشت سر گذاشت و در دانشگاه صنعتی شریف در رشته ریاضیات پذیرفته شد . 

علیرضا بابایی اظهار کرد: سایه بان در زمان دانشجویی خود به تشویق و عنایت دکتر تابش ریاست وقت دانشگاه شریف به تدریس کامپیوتر در دانشگاه پرداخت و توانست به مقام کاندیداتوری دکتری افتخاری علوم ریاضیات کشور نائل آید .

وی با بیان این که خانه ریاضیات انزلی افتخار می کند نام علیرضا سایه بان را بر خود دارد، یادآور شد: شهر انزلی سایه بان های زیادی دارد و ما باید قدرشان را بدانیم و بیشتر از گذشته به جوانان و نوجوانان این شهر بها دهیم.

معاون خانه ریاضیات بندرانزلی با گلایه از مسوولان شهری درخواست ساخت تندیس و نامگذاری خیابانی به نام زنده یاد سایه بان را برای دومین سال متوالی مطرح و تاکید کرد: شادروان علیرضا سایه بان افتخار این شهر است و نامگذاری یک خیابان و ساخت تندیس از او کمترین کاری است که مسوولان شهری می توانند در حق این خانواده انجام دهند و با این کار در زنده نگه داشتن نام و راه علمی اش تاثیر بسزایی داشته باشند.

بابائی در ادامه گزارشی از عملکرد سه ساله خانه ریاضیات شهرستان نظیر دریافت مقام برتر ترویج علم کشور در سال 93 ، دریافت نشان شایستگی طرح عام ترویج ریاضیات کشور در سال 93 ، برگزاری 10 دوره آزمون های بین المللی هماهنگ با سرتاسر جهان در سطح استان ، برگزاری 21 دوره کلاس های آموزشی و درک ریاضی و شش دوره نمایشگاه تخصصی علوم ریاضی به منظور ارئه دستاوردهای خانه ریاضیات بندرانزلی ارائه کرد .

وی در پایان تاکید کرد: مردم استان گیلان باید بدانند نخبه ای به زیر خاک خفته است که اگر زنده بود همچون همکلاسی اش که از بازماندگان آن حادثه تلخ بوده و اکنون توانسته مقام سومین زن الهام بخش جهان در سال 2014 و مدال فیلدز ریاضیات را کسب کند، می توانست در پیشرفت علم جهان تاثیرگذار باشد.

معاون پژوهش ، برنامه ریزی اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان در ادامه این مراسم از ساخت تندیس علیرضا سایه بان به همت شهرداری و منطقه آزاد انزلی خبر داد.

محمد امجدی اظهار کرد: هم اکنون هماهنگی های مقدماتی با این دو نهاد انجام شده و در تلاشیم علاوه بر ساخت تندیس این زنده یاد، نامگذاری یکی از خیابان های به اسم این نخبه ریاضی کشور را در اولویت کاری خود قرار دهیم .

وی در ادامه به افتخار آفرینی خانه ریاضیات بندرانزلی اشاره و خاطرنشان کرد: وجود خانه ریاضیات در بندرانزلی نشان می دهد جوان امروز ادامه دهنده راه امثال علیرضا سایه بان ها هستند.

وی ادامه داد: والدین ، اساتید و معلمان دانش آموزان و دانشجویان در پاسداری از ارزش های علمی رسالت وسیعی دارند و یکه تازی ایران در صحنه های بزرگ علمی جهان نشان می دهد این مهم تحقق یافته است. 

در پایان این مراسم بزرگداشت نیز مزار علیرضا سایه بان شهید علم و دانش ، توسط مردم فهیم بندرانزلی گل باران شد .

زنده یاد علیرضا سایه بان دانشجوی برجسته ریاضی کشور و کاندیدای دکترای افتخاری بود. 

وی ششم بهمن 57 در بندر انزلی متولد شد . در دوران ابتدایی و راهنمایی نفر برگزیده مسابقات قرآن ، نهج البلاغه ، کتابخوانی ، ریاضی و علمی گیلان بود و دو سال پیاپی به مسابقات کشوری ( رامسر ) دعوت شد. 

وی علاقه و تبحر زیادی به مقاله نویسی ، شعر و خطاطی داشت . در سال تحصیلی 70-71 با انتخاب رشته ریاضی وارد دبیرستان شد و چون عقیده داشت نباید صرفا برای گرفتن نمرات درسی تلاش کرد در طول دبیرستان به مطالعه دهها جلد کتاب در مقوله فلسفه و عرفان و زندگی ائمه اطهار (ع) و مطالعات وسیعی در زمینه فیزیک و ریاضی و سایر دروس انجام داد .

در سن 16 سالگی موفق به اخذ دیپلم شد و سپس در رشته ریاضی دانشگاه صنعتی شریف تهران در مقطع کارشناسی پذیرفته شد . پس از گذراندن سال اول ، علاوه بر تحصیل در رشته ریاضی به تحقیق فعالیت وسیعی در رشته کامپیوتر و برنامه ریزی آن مشغول شد و به تشویق و عنایت دکتر تابش ریاست دانشکده به تدریس کامپیوتر در دانشگاه پرداخت و در زمینه انتشار مقالات بین المللی در رشته ریاضی ، طراحی و پیاده نمودن پروژه های مختلف در ارتباط با شرکت های کامپیوتری و ترجمه کتب بین المللی در رشته کامپیوتر همکاری مؤثر داشت و عضو فعال مجله ریاضی دانشگاه شریف بود . 

این دانشجوی نخبه سال سوم ریاضی، روز سه شنبه 26 اسفندماه 1376هنگام بازگشت از نخستین همایش ریاضی دانشجویان کشور در جاده اهواز - اندیمشک در اثر سانحه تصادف به همراه شش نخبه علمی دیگر کشور جان خود را از دست داد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار