معاون برنامه ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اثبات ادعای دولتی ها درباره غیراقتصادی بودن یک پروژه بخش خصوصی اقدام به ارائه آمارهای متفاوت درباره ذخایر سنگ آهن منطقه بافق در استان یزد کرد.
کد خبر: ۱۳۸۸۸
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۰ 14 March 2015
به گزارش تابناک یزد پس از آن که چند روز پیش مدیرعامل «شرکت مجتمع معدنی و صنعت آهن و فولاد بافق» در برنامه تلویزیونی پایش از سنگ اندازی برخی معاونین وزیر صنعت در تکمیل تنها پروژه واگذار شده به بخش خصوصی در حوزه فولادسازی خبر داد، مسئولان وزارت صنعت برای پاسخ گویی به وی دست به کار شدند.
معاون برنامه ریزی وزیر صنعت به طور رسانه ای وارد کار شد و اظهارات مدیر این شرکت خصوصی را فرافکنی خواند و از صدا و سیما بابت تریبون دادن یکطرفه!به فعالان بخش خصوصی برای بیان انتقاداتشان از وزارت صنایع، به شدت گلایه کرد.
اما وزارت صنعت فقط به طور رسانه ای به انتقادات این فعال بخش خصوصی پاسخ نداد، بلکه در پشت صحنه و به طور عملی برای سنگ اندازی بیشتر در مسیر پروژه مذکور وارد عمل شد.
بدین تتیب مسئولان وزارت صنایع در نامه ای به شریک تجاری شرکت مجتمع معدنی و صنعت آهن و فولاد بافق تلاش کردند، با ارائه آماری خلاف واقع، این شریک تجاری را به غیرصرفه بودن پروژه فولادسازی بافق اقناع کند.

مسئولان این وزارتخانه در نامه ای خطاب به شریک تجاری شرکت مجتمع معدنی و صنعت آهن و فولاد بافق، اینگونه استدلال کرده اند که منطقه استان یزد فاقد ذخایر سنگ آهن کافی برای تامین خوراک کارخانه این شرکت است و ذخایر سنگ آهن فولاد بافق را ۱۵۰ میلیون تن اعلام و تلاش کرده اند به شریک تجاری مذکور اینگونه القا کند که سرمایه گذاری در چنین پروژه ای به علت کمبود ذخایر سنگ آهن، صرفه اقتصادی ندارد.
اما مراجعه به گزارش های رسمی وزارت صنعت درباره ذخایر سنگ آهن کشور نشان از نادرست بودن آمار اعلامی دارد.
به گزارش دنیای معدن، به عنوان نمونه در پروژه مطالعات طرح جامع فولاد کشور که آذرماه امسال منتشرشده ،ذخایر سنگ آهن منطقه یزد نزدیک به ۶۰۷ میلیون تن اعلام شده است.
در همین گزارش صراحتا آمده که منطقه آهن دار بافق- ساغند که بزرگترین منطقه آهن دار کشور است، طبق مطالعات انجام گرفته تاکنون نزدیک به ۳۵ آنامولی آهن دار با ذخیره بالغ بر ۱.۹ میلیارد تن سنگ آهن در این منطقه شناسایی و اکتشاف گردیده است . مهمترین کانسارهای سنگ آهن بلوک بافق کانسارهای آهن چادرملو، چغارت، چاه گز، آنومولی شمالی، آنومولی d۱۹، میشدوان . شیطور میباشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار