مروری بر روزنامه‌های امروز هجدهم آذر ماه؛
جنجال بر سر پایان یافتن موضوع پی ام دی بر اساس پیش نویس قطعنامه شورای حکام در کانون توجه روزنامه های امروز قرار دارد. این در حالی است که درگیری ها دیروز در مجلس و همچنین موضوع شیوع آنفولانزا از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.
کد خبر: ۱۴۱۹۵۱
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۱ 09 December 2015

جنجال بر سر پایان یافتن موضوع پی ام دی بر اساس پیش نویس قطعنامه شورای حکام در کانون توجه روزنامه های امروز قرار دارد. این در حالی است که درگیری ها دیروز در مجلس و همچنین موضوع شیوع آنفولانزا از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌هایی چهارشنبه هجدهم آذر ماه را مرور کنید.

«روزنامه تابناک» در گزارشی با عنوان«پرونده پی ام دی»بسته می شود» می نویسد:« س از مدت‌ها بحث، گمانه‌زنی و انتظار، بالاخره پیش‌نویس قطعنامه نظارت و راستی‌آزمایی بر اجرای «برجام» از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه شد. بر اساس این قطعنامه که از سوی اعضای گروه ۱+۵ تدوین شده و قرار است روز ۲۴ آذر درباره آن رأی‌گیری شود، پرونده ادعاهای مربوط به جنبه‌های نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران در گذشته، بسته شده و ۱۲ قطعنامه شورای حکام علیه ایران نیز لغو خواهد شد. نماینده دائم ایران در آژانس، اشاره کرد که دو قطعنامه مربوط به «پی ام دی» نیز در زمره این ۱۲ قطعنامه است. معاون وزیر خارجه ایران نیز ضمن تأیید این موضوع، از مشورت‌های مفصلی سخن گفت که پیش از ارائه متن این پیش‌نویس، میان ایران و اعضای گروه ۱+۵ انجام گرفته است.

در متن گزارش رسانه‌ها اشاره شده که آژانس، پیش‌نویس این قطعنامه را با توجه به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل درباره برجام و بر اساس موضوع ارزیابی نهایی از گذشته و حال موضوعات باقیمانده از برنامه هسته‌ای ایران ارائه کرده است. در این قطعنامه، ضمن استقبال از تأکید ایران بر اجرای برجام، مبنی بر اینکه این کشور در هیچ شرایطی اقدام به تولید یا به دست آوردن سلاح اتمی نمی‌کند و توافق ایران مبنی بر اینکه این کشور وارد فعالیت‌هایی که می‌تواند باعث تولید بمب اتمی گردد، نخواهد شد، بر بر نقش اساسی و مستقل آژانس در راستی‌آزمایی پایبندی ایران به الزامات خود براساس پروتکل الحاقی و توافق جامع پادمانی تأکید شده است. همچنین در بندهای نخست این پیش‌نویس اشاره شده که بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، همه بندهای برجام فقط با هدف اجرایی شدن آن بین ایران و ۱+۵ است و نمی‌بایست به عنوان سابقه‌ای برای کشوری دیگر به کار رود یا به عنوان قانون بین‌المللی یا حق و الزام براساس پیمان منع اشاعه تسلیحات اتمی یا شکل ابزاری دیگر و اصول و عملکردهای شناخته شده بین‌المللی مورد استفاده قرار گیرد.

در این پیش‌نویس از مدیرکل آژانس خواسته شده پیش از هر نشست فصلی شورای حکام، درباره اجرای تعهدات ایران براساس برجام و موضوعات مربوط به راستی‌آزمایی و نظارت بر ایران براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تا زمانی که شورای حکام این موضوع را دنبال نکرده باشد، گزارش‌های مکتوبی را ارائه نماید و بعد از آن نیز به روز رسانی مکتوبی را پیش از هر نشست فصلی شورای حکام درباره اجرای مسئله و تعهدات ایران براساس برجام در کل مدت زمان اجرای این تعهدات تا زمانی که شورای حکام آن را لازم نداند، ادامه بدهد. بر اساس این قطعنامه همچنین همه فعالیت‌ها در قالب نقشه راه برای شفاف‌سازی گذشته و حال مسائل باقیمانده برنامه اتمی ایران، براساس جدول توافقی حل و فصل شود و افزون بر آن، اشاره می‌کند که این امر باعث بسته شدن پرونده ملاحظات شورای حکام درباره این موضوع شده است. در بند پایانی این پیش‌نویس نیز آمده که آژانس مقرر می دارد این موضوع تا ده سال بعد از روز تصویب برجام یا تاریخی که مدیر کل گزارش می‌کند که آژانس به نتیجه‌گیری کلی درباره ایران رسیده است، دنبال شود.

سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران نیز گفت: «ديروز مشورت‌هاي بسيار مفصلي با كشورهاي ۱+۵ درخصوص پيش‌نويس قطعنامه‌اي داشتيم كه اين گروه براي ارائه به شوراي حكام آماده كرده است». وي افزود: «از آنجا كه اين پيش‌نويس و قطعنامه مرتبط با آن به ايران مربوط می‌شود، مشورت‌هايي که با ما داشتند بسيار نزديك بود و ما ديدگاه‌هايمان را به آنان اعلام كرديم. البته ما پيش از اين نيز ديدگاه‌هايمان را به طور علني و در جلسات مختلف ارائه كرده بوديم و ديروز نيز درباره اين پيش‌نويس بحث مفصل داشتيم». به گفته وی، مفاد پيش‌نويس كاملاً روشن است و براساس آن، پي ام دي را صريح و مستقيم مي‌بندند و آن را بسته شده اعلام مي‌کنند. همچنين اجراي نقشه راه ميان ايران و آژانس را كامل شده اعلام مي‌کنند و به اين موضوع توجه مي‌دهند كه همه اقداماتي که در نقشه راه تعيين شده را انجام داده‌ايم و كامل شده است. عراقچی در ادامه گفت: « از همه مهمتر اينكه اين پيش‌نويس ۱۲ قطعنامه پيشين شوراي حكام را كه بسيار سنگين بود و به موضوع ايران مي‌پرداخت، لغو مي‌کند. كارشناسان مي‌توانند محتواي اين قطعنامه‌ها را ببينند و نظر بدهند... بنابراين، از نظر ما وقتي اين قطعنامه تصويب شود، پي ام دي کاملاً پايان مي‌يابد».


«روزنامه شرق» در گزارشی با عنوان«مراودات شبانه مرتضوی و زنجانی» به اظهارات اميرعباس سلطاني هم‌زمان با بیستمین جلسه دادگاه فساد نفتی می پردازد و می نویسد:« بیستمین جلسه دادگاه پرونده فساد نفتی روز گذشته در شعبه ١٥ دادگاه انقلاب برگزار شد. هم‌زمان امیرعباس سلطانی، عضو کمیته پیگیری پرونده زنجانی در مجلس در گفت‌وگو با «ایلنا» درباره روابط زنجانی و سعید مرتضوی توضیحاتی ارائه داد.امیرعباس سلطانی با اشاره به تخلف‌های بابک زنجانی در سازمان تأمین اجتماعی در دوران مدیریت سعید مرتضوی، اعلام کرد: «در مورد اینکه میان بابک زنجانی و سعید مرتضوی و وابستگان او ارتباط‌هایی بوده، شکی نیست، البته باتوجه به اینکه بنده شخصا در حوزه تخلفات نفتی بابک زنجانی متمرکز بودم، نمی‌توانم همه جزئیات تخلفات صورت‌ گرفته از سوی زنجانی در سازمان تأمین اجتماعی در دوران سعید مرتضوی را بگویم٬ اما می‌توانم تأیید کنم که تخلف‌هایی صورت گرفته است». عضو کمیته پیگیری پرونده فساد نفتی در مجلس افزود: «با این حساب هیچ دفاعی از سعید مرتضوی ندارم...

... چرا که بده‌بستان‌هایی میان بابک زنجانی و سعید مرتضوی در سازمان تأمین اجتماعی انجام گرفته که تلاش مرتضوی برای واگذاری بدون ضابطه و طی‌کردن مراحل قانونی و همچنین بدون برگزاری مزایده و انجام استعلام‌های لازم درخصوص هلدینگ و شرکت‌های شستا به بابک زنجانی نشان از این تخلف‌ها دارد. نکته دیگر این است که زنجانی اساسا با افرادی وارد مراودات و بده‌بستان‌های اقتصادی شد که اهل بده‌بستان باشند». سلطانی اضافه کرد: «در پرونده شستا، شرکت‌هایی که سوددهی داشتند و به اصطلاح دستشان به دهانشان می‌رسید، در فهرست واگذاری و معامله با بابک زنجانی قرار داشتند.

کما اینکه چک‌هایی هم در این خصوص ردوبدل شده است. درحال‌حاضر نه قادر به تأیید صحبت‌های زنجانی هستم و نه می‌توانم این سخنان را تکذیب کنم٬ اما به طور کلی بده‌بستان‌های خلاف قانون، مراودات شبانه و همکاری اقتصادی نامتعارف میان زنجانی و مرتضوی غیرقابل‌انکار است». سلطانی در پایان تصریح کرد: «از آنجا که سعید مرتضوی آنچنان اهل قانون و رعایت ضوابط اداری و قانونی نیست، فکر می‌کنم بابک زنجانی به کاهدان نزده باشد».


«روزنامه دنیای اقتصاد» در گزارشی با عنوان«زلزله نفتی در بازارها: به کاهش شدید قیمت نفت به کمترین حد خود در هفت سال گذشته پرداخته و می نویسد:« ریزش قیمت‌ها در بازار نفت در حالی ادامه یافت که روز گذشته، هر سه نفت شاخص وست تگزاس، برنت و اوپک نرخ کمتر از 40 دلار را تجربه کردند. به این ترتیب، رکوردزنی جدیدی در جهت نزولی ثبت شد و قیمت‌ها به کمترین مقدار خود از اوایل 2009، مصادف با بحران جهانی رسیدند. مهم‌ترین دلیل این کاهش قیمت، تصمیم اوپک مبنی‌بر حذف سقف تولید در نشست روز جمعه بود. به‌طوری‌که قیمت نفت WTI با کاهش بیش از 5/ 11 درصدی از 5/ 41 دلار پیش از نشست، به کمتر از 37 دلار در روز گذشته رسید. شکست مرز روانی 40 دلاری نفت، شوک‌هایی را در سایر بازارها ایجاد کرد. به‌طوری‌که قیمت جهانی فلزات پایه نیز در مسیر نزولی با نفت همراه شدند. همچنین اثر منفی کاهش قیمت نفت بر تورم جهانی، باعث کاهش جذابیت اونس طلا و قرار گرفتن قیمت آن در کف 5/ 5 ساله شد. در بورس تهران نیز که حدودا 50 درصد آن شرکت‌های وابسته به کالا هستند، شاهد فشار فروش و افت قیمت‌ها بودیم. هرچند در لحظات پایانی برخی معاملات بلوکی در تک‌سهم‌ها، مانع منفی ماندن شاخص کل شدند، اما مسیر عمومی قیمت‌ها نزولی بود و از 34 صنعت فعال بورسی، 20 گروه افت شاخص را تجربه کردند. در دو روز ابتدایی بازگشایی بازارهای بین‌المللی بعد از آخرین نشست اوپک، قیمت نفت افت کرد. روز دوشنبه هر دو نفت شاخص برنت و وست تگزاس اینترمیدیت حدود 6 درصد سقوط کرده و نفت برنت را به مرز 40 دلار و WTI را به حدود 37 دلار به ازای هر بشکه رساندند؛ روز گذشته نیز افت قیمت نفت ادامه یافت، به طوریکه تا لحظه تنظیم این گزارش(ساعت 18 به وقت تهران) نفت خام آمریکا با افت حدود یک دلاری نسبت به روز پیش از آن به 76/ 36 دلار بر بشکه رسید. هر بشکه نفت برنت نیز با حدود 90 سنت کاهش 9/ 39 دلار معامله شد. بر این اساس بهای نفت در دو روز گذشته حدود 3 دلار (7 درصد) افت قیمت را تجربه کرد و به کف 7 ساله خود رسید. کارشناسان دلیل افت قیمت‌ها را ناتوانی اعضای اوپک در به توافق رسیدن بر سر میزان سقف تولید این سازمان در نشست روز جمعه اعلام کردند. در این بین برخی بر این باورند که بازار نفت برای معدود دفعاتی در تاریخ مانند یک بازار طبیعی عمل می‌کند و تحت کنترل سیاست‌های اوپک نیست، بنابراین گذشته از شوک روانی که تصمیم جمعه اوپک بر بازار نفت داشته است، عرضه و تقاضای نفت نشان از به تعادل رسیدن بازار در سال 2016 دارد.


«روزنامه رسالت» در گزارشی با عنوان«نگاه سفيد به گزارش خاكستري ممنوع!» می نویسد:« انتشار پيش نويس قطعنامه شوراي حکام آژانس بين المللي انرژي اتمي در خصوص پرونده پي ام دي بر ابهامات موجود در خصوص بسته شدن يا نشدن اين پرونده مهم و تعيين کننده افزوده است. در اين پيش نويس گزارش آمانو در خصوص ابعاد نظامي احتمالي پرونده هسته اي ايران نه تنها رد نشده، بلکه به عنوان يک مبنا و خط کش دقيق مورد پذيرش قرار گرفته است. به عبارت بهتر، در اين گزارش نشانه اي دال بر قصد و نيت واقعي آژانس بين المللي انرژي اتمي و شوراي حکام مشاهده نمي شود. در اين پيش نويس مطابق گزارش آمانو ادعا شده است که ايران يک سري فعاليتهاي هسته اي غير صلح آميز!

قبل از سال 2009 ميلادي داشته است. اين موضوع از سوي شوراي حکام مورد پذيرش قرار گرفته است. اين در حالي است که کمترين دليل و مدرکي براي اين ادعاي نادرست و دروغين که برخاسته از شانتاژ نهادهاي سياسي آمريکا و رژيم صهيونيستي مي باشد ارائه نشده است. با اين حال سيد عباس عراقچي عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته اي کشورمان معتقد است با قطعنامه شوراي حکام پرونده پي. ام. دي ( ابعاد نظامي احتمالي در برنامه گذشته انرژي صلح آميز هسته اي ايران) در راي گيري 24 آذر اين شورا بسته مي شود.

وي معتقد است ديدگاه هاي ايران در پيش نويس قطعنامه شوراي حکام لحاظ شده است.واقعيت امر اين است که در بهترين و خوشبينانه ترين حالت ممکن، قطعنامه شوراي حکام آژانس بين المللي انرژي اتمي نسبت به اين پرونده رويکردي خاکستري دارد زيرا از يک سو عدم انحراف فعاليتهاي صلح آميز هسته اي ايران را تاييد کرده و از سوي ديگر، در خصوص برنامه هاي هسته اي گذشته ايران ادعاهايي بي اساس را مطرح کرده است. بنابراين در اينجا ما با گزارشي سفيد مواجه نيستيم که بخواهيم آن را تمام شده قلمداد کنيم. تمام شده قلمداد کردن پرونده پي ام دي، آن هم در حالي که قطعنامه شوراي حکام وجود فعاليتهاي هسته اي غير

صلح آميز ايران قبل از سال 2009 ميلادي را پذيرفته است موضوعي نيست که بتوان از کنار آن ساده عبور کرد. آژانس در گزارش خود صراحتا اعلام کرده است : "ايران تا سال 2009 درگير يک سلسله فعاليت‌هاي مربوط به ساخت سلاح هسته‌اي بوده است"! اما آژانس دليلي براي اثبات اين گزاره ادعايي نمي آورد. گزارش آمانو و قطعنامه برخاسته از آن در شوراي حکام آژانس بين المللي انرژي اتمي هيچ يک بر مبناي قضاوتي واقع بينانه و حقوقي تهيه و تنظيم نشده است. از اين رو نمي توان نسبت به آن ديدگاهي مثبت و ايجابي داشت. هم اکنون زمان آن است که مسئولين سياست خارجي و سازمان انرژي اتمي کشورمان به صورتي هماهنگ و يکپارچه نارضايتي خود را از بخشهاي دروغين ، ادعايي و غير حقوقي گزارشهاي آژانس اعلام نموده و در اين مجال و مقطع زماني مهم نسبت به موضوع نگاهي احساسي نداشته باشند.»


«روزنامه اعتماد» در گفت و گویی با روح الله حسینیان از اعضای اصلی جبهه پایداری با عنوان«راه لاریجانی از ما جداست» به نقل از وی می نویسد:« آقاي لاريجاني در هيچ مرحله‌اي ايفاي نقش نكرده و ما هم فكر مي‌كنيم الان فقط در اسم اصولگرا است. اينقدر كه شما اصلاح‌طلبان و دولت، آقاي لاريجاني را اين روزها دوست داريد، رفقاي ديروزشان به ايشان نزديك نيستند. به هر حال آقاي لاريجاني راه خودش را مي‌رود و راهش جداست.»
«روزنامه وطن امروز» در گزارشی به موضوع انفولانزا پرداخته است. این روزنامه در این گزارش با عنوان«پیشروی آنفلوآنزای مرگبار» با اشاره به در خطر بودن هفت استان می نویسد:« در شرایطی که وزیر بهداشت وضعیت بیماری آنفلوآنزا را تحت کنترل اعلام کرده، معاون وزیر بهداشت نسبت به شیوع آنفلوآنزا در استان‌های آذربایجان‌شرقی، کرمانشاه، کردستان، خوزستان، اصفهان، خراسان شمالی و تهران هشدار داده است.

به گزارش«وطن امروز» علی‌اکبر سیاری، معاون وزیر بهداشت با اشاره به تعداد درگذشتگان به علت بیماری آنفلوآنزا گفت: 28 نفر در کرمان و 4 نفر در سیستان‌وبلوچستان فوت کردند که تعدادی از فوتی‌های کرمان مادر بوده‌اند.

معاون وزیر بهداشت پیش‌بینی کرد شیوع آنفلوآنزا، آذربایجان‌شرقی و کرمانشاه را بیش از دیگر شهرها تهدید می‌کند اما ساکنان کردستان، خوزستان، اصفهان، خراسان‌شمالی و تهران نیز در معرض شیوع این بیماری هستند.

به گفته وی، افرادی که دستگاه دفاعی ضعیفی دارند و نیز کودکان زیر 2 سال و بیماران تنفسی و افراد با نارسایی‌های کلیوی برای این بیماری مستعدترند و ابتلای این بیماران به آنفلوآنزا می‌تواند خطرناک باشد.

سیاری تصریح کرد: آنفلوآنزا به 2 دسته A و B تقسیم می‌شوند و این ویروس‌ها در بعضی از گروه‌ها و حیوانات می‌تواند باعث بیماری از جمله سارس شوند. آنفلوآنزای خوکی به انسان منتقل شده است. علت نامگذاری این بیماری‌ها به علت منشا پیدایش این بیماری بوده است. آنفلوآنزا پدیده جدیدی نیست و ممکن است در هر سال یک نمونه آن نمود یابد.

معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: پیش‌بینی‌ها این است که این آنفلوآنزا در کرمانشاه و آذربایجان‌شرقی بزودی نفوذ می‌یابد و بعد از آن استان‌های کردستان، خوزستان، اصفهان، خراسان‌شمالی و تهران در معرض خطر این ویروس هستند و در این بین کسانی که دچار بیماری‌اند، مستعدتر برای ابتلا به این بیماری مستعدترند.»

«روزنامه جوان در گزارشی با عنوان«خیز دولت برای گران کردن روغن مستضعفان» می نویسد:« پس از آزادسازي قيمت بليت هواپيما در روزهاي اخير، توليدكنندگان صنايع غذايي نيز به فكر راه‌اندازي موج جديد آزادسازي قيمت‌ها افتادند، به طوري كه از روز گذشته زمزمه آزادسازي قيمت روغن نباتي و ماكاروني به راه افتاده‌، اين در حالي است كه آزادسازي قیمت كالاهاي استراتژيك و گروه يك غير‌قانوني بوده و تجربه آزادسازي قيمت پودر لباسشويي در سال‌هاي گذشته نيز از افزايش قيمت‌ها و تضييع حقوق مصرف‌كننده حكايت دارد.

آزادسازي قيمت روغن نباتي در شرايطي مطرح است كه اين كالا جزو كالاهاي اساسي به شمار رفته و اصولاً كنترل قيمت كالاهاي اساسي توسط دولت از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. در عين حال، فراز و نشيب‌هايي كه قبلاً در قيمت‌گذاري روغن نباتي وجود داشته و نابساماني‌هايي كه در برخي مقاطع در اين زمينه به وجود آمده، حساسيت نرخ‌گذاري در اين بخش را چند برابر مي‌كند.

همچنين موضوع آزادسازي قيمت كالاها در حالي توسط فعالان بخش خصوصي و برخي مسئولان دولتي پيگيري مي‌شود كه نظارت دقيقي بر عملكرد عرضه‌‌كنندگان كالا و خدمات وجود ندارد و حتي در برخي موارد نيز انحصار موجود در بازار مانع از رقابتي شدن قيمت‌ها مي‌شود كه در نهايت به نفع مصرف‌‌كنندگان نخواهد بود.

كارشناسان صنعت غذايي معتقدند: با تجربه‌اي كه در سال‌هاي گذشته از آزادسازي قيمت پودر لباسشويي به دست آمده، آزادسازي قيمت‌ها در اين سال‌ها نه تنها قيمت را كاهش نداده، بلكه كيفيت نيز به مراتب كم شده است، به عنوان مثال پودر ماشين لباسشويي كه در گذشته ۱۲۸۰ تومان بود براي حفظ بازار تغيير نكرد، اما كيفيت آن كاهش يافت و پر از نمك طعام و مواد دیگر شد و درمقابل، پودر‌هاي ۱۲۸۰ توماني بدون اينكه كيفيتش افزايش يابد، به ۳۸۸۰ تومان تغيير يافت. اكنون نيز با آزادسازي قيمت موادغذايي‌، كيفيت كاهش و قيمت گران خواهد شد.»


«روزنامه قانون» در گزارشی با عنوان«درگيري‌هاي نيمه نهايي در بهارستان» می نویسد:«هياهو در مجلس پاياني ند‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌. برخي نمايند‌‌‌‌‌گان كه احساس مي‌كنند‌‌‌‌‌ روزهاي پاياني عمر سياسي خود‌‌‌‌‌ را د‌‌‌‌‌ر بهارستان سپري مي‌كنند‌‌‌‌‌، مد‌‌‌‌‌اوم د‌‌‌‌‌رگيري‌هايي را د‌‌‌‌‌ر صحن مجلس ايجاد‌‌‌‌‌ مي‌كنند‌‌‌‌‌. د‌‌‌‌‌ر همين راستا، روز گذشته براي بار چند‌‌‌‌‌م!مهد‌‌‌‌‌ي كوچك‌زاد‌‌‌‌‌ه نمايند‌‌‌‌‌ه مجلس با بحث و جد‌‌‌‌‌ل فضاي بهارستان را به‌هم ريخت. مجلس شورای اسلامي‌به ریاست علی لاریجانی و با حضور 203 نفر از نمایند‌‌‌‌‌گان راس ساعت 8 و 11 د‌‌‌‌‌قیقه آغاز به کار کرد‌‌‌‌‌. د‌‌‌‌‌ر همان ساعات ابتد‌‌‌‌‌ايي جلسه صحن، مهد‌‌‌‌‌ی کوچک زاد‌‌‌‌‌ه د‌‌‌‌‌ر نشست علنی د‌‌‌‌‌يروز ، د‌‌‌‌‌ر تذکر آیین نامه ای خطاب به لاريجاني گفت: بند‌‌‌‌‌ه بارها تا کنون ماد‌‌‌‌‌ه 55 (کمیسیون برنامه و بود‌‌‌‌‌جه و محاسبات براى انجام وظایف محوله د‌‌‌‌‌ر محد‌‌‌‌‌ود‌‌‌‌‌ه برنامه، بود‌‌‌‌‌جه، نظارت برنامه و بود‌‌‌‌‌جه و د‌‌‌‌‌یوان محاسبات و امور مالى مجلس و آمار و خد‌‌‌‌‌مات عمومى فنى مطابق ضوابط این آیین‏ نامه تشکیل مى‏ شود‌‌‌‌‌) را متذکر شد‌‌‌‌‌ه ام اما متأسفانه این بند‌‌‌‌‌ هرگز تا کنون اجرا نشد‌‌‌‌‌ه است. د‌‌‌‌‌ر بند‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌وم ذیل ماد‌‌‌‌‌ه 55 رسید‌‌‌‌‌گی به عملکرد‌‌‌‌‌ بود‌‌‌‌‌جه سالانه مجلس و ارائه گزارش آن حد‌‌‌‌‌اکثر تا پایان شهریور ماه باید‌‌‌‌‌ صورت گیرد‌‌‌‌‌ ولي من د‌‌‌‌‌ر طول سال های گذشته هرگز ند‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌م که گزارشی محتوای بود‌‌‌‌‌جه ای مجلس را منعکس کند‌‌‌‌‌ منتشر شد‌‌‌‌‌ه باشد‌‌‌‌‌. سال گذشته د‌‌‌‌‌ر مراجعات مرد‌‌‌‌‌مي‌سوالات متعد‌‌‌‌‌د‌‌‌‌‌ی د‌‌‌‌‌ر رابطه با ساختمان های مجلس و ساخت و ساز با عنوان د‌‌‌‌‌یوارکشی به د‌‌‌‌‌ور مجلس مطرح مي‌شد‌‌‌‌‌. بحث بند‌‌‌‌‌ه این نیست که اقد‌‌‌‌‌امات صورت گرفته د‌‌‌‌‌رست بود‌‌‌‌‌ه است یا غلط ولی برخی رسانه ها با نگاه مفسد‌‌‌‌‌ه انگیزی باحق طلبی سوالاتی را مطرح کرد‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌ که صرف این هزینه های هنگفت د‌‌‌‌‌ر این بی پولی به چه جهتی بود‌‌‌‌‌ه است.

افشاگري عليه حد‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌ و لاريجاني

کوچک زاد‌‌‌‌‌ه د‌‌‌‌‌ر اد‌‌‌‌‌امه شروع به افشا گري عليه حد‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌ و لاريجاني مي‌كند‌‌‌‌‌ و مي‌گويد‌‌‌‌‌: بند‌‌‌‌‌ه قصد‌‌‌‌‌ جسارت ند‌‌‌‌‌ارم، د‌‌‌‌‌ر طی 8 سالی که شما به عنوان رئیس مجلس بود‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌ یا قبل از شما که آقای د‌‌‌‌‌کتر حد‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌ عاد‌‌‌‌‌ل رئیس مجلس بود‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌؛ مبالغی د‌‌‌‌‌ر حد‌‌‌‌‌ود‌‌ 20 میلیارد‌‌‌‌‌ تومان یا 10 میلیارد‌‌‌‌‌ تومان د‌‌‌‌‌ر اختیار رئیس مجلس برای کمک به اشخاص حقیقی بود‌‌‌‌‌ه و بخشی از آن د‌‌‌‌‌ر اختیار نمایند‌‌‌‌‌گان مجلس قرار گرفته است و بند‌‌‌‌‌ه این موضوع را قبول د‌‌‌‌‌ارم. مسئله اینجاست که د‌‌‌‌‌ر رابطه با این مبالغ هرگز مطلع نشد‌‌‌‌‌ه ایم و گزارشی د‌‌‌‌‌ر رابطه با این موضوع تا کنون منتشر نشد‌‌‌‌‌ه است.

تغيير د‌‌‌‌‌لايل استعفا

كوچك‌زاد‌‌‌‌‌ه كه هفته‌هاي پيش استعفا د‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌ه بود‌‌‌‌‌ و هنوز نرفته برگشت مد‌‌‌‌‌عي مي‌شود‌‌‌‌‌، عمل نکرد‌‌‌‌‌ن به ماد‌‌‌‌‌ه 55 با منتشر نشد‌‌‌‌‌ن گزارش نحوه هزینه بود‌‌‌‌‌جه توسط رئیس مجلس یکی د‌‌‌‌‌یگر از قانون شکنی هایی است كه از د‌‌‌‌‌لايل استعفاي اوست.اين د‌‌‌‌‌رحالي است كه كوچك‌زاد‌‌‌‌‌ه نسبت به نحوه برخورد‌‌‌‌‌ لاريجاني با وي معترض بو د‌‌ و د‌‌‌‌‌ر آن روز خاص استعفاي خود‌‌‌‌‌ را تقد‌‌‌‌‌يم هيات رئيسه كرد‌‌‌‌‌!

د‌‌‌‌‌يوار كوتاه د‌‌‌‌‌ولت و حاشاي لاريجاني

لاريجاني نيز از طرح عد‌‌‌‌‌م پاسخگويي به مبالغ اد‌‌‌‌‌عايي و طرح د‌‌‌‌‌يواركشي د‌‌‌‌‌ور مجلس از زبان كوچك‌زاد‌‌‌‌‌ه‌احساس خوبي ند‌‌‌‌‌اشت، د‌‌‌‌‌ر ابتد‌‌‌‌‌ا بد‌‌‌‌‌ون توجه به فشارهايي كه روي د‌‌‌‌‌ولت براي بود‌‌‌‌‌جه و برنامه ششم وجود‌‌‌‌‌د‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌ و براي تعد‌‌‌‌‌يل هجمه‌هاي كوچك زاد‌‌‌‌‌ه د‌‌‌‌‌ولت را مقصر خواند‌‌‌‌‌ و گفت:اینکه مي‌گویید‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌ولت باید‌‌‌‌‌ تا 15 آذر لایحه بود‌‌‌‌‌جه و برنامه توسعه را ارائه مي‌کرد‌‌‌‌‌ صحیح بود‌‌ه و د‌‌‌‌‌ولت تخلف كرد‌‌‌‌‌ه است.»

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار