بسته ویژه خبری تابناک یزد:
رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛"افتخار آفرینی نابغه 6 ساله یزدی در هند،آنفلوانزا به یزد هم رسید وحضور بولدوزرها در محدوده ثبت شده بافت تاریخی یزد"رصد‌خانه امروز تابناک یزدرا تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۱۴۲۴۹۳
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶ 10 December 2015
افتخار آفرینی نابغه 6 ساله یزدی در هند
«علی عرشیا وظیفه شناس» کودک شش ساله یزدی، قهرمان قهرمانان مسابقات جهانی محاسبات ذهنی ریاضی در هند شد .کودک نابغه یزدی توانست جام قهرمانی مسابقات جهانی محاسبات ریاضی هند را از آن خود کند.
این مسابقات طی هفته جاری در هند برگزار شد. این کودک توانست در بین تمام کشورهای جهان در ٢٠ دوره گذشته برای اولین بار از ایران، تنها فردی باشد که در مسابقات جهانی محاسبات ذهنی ریاضی موفق به کسب مقام قهرمان قهرمانان شود و جام Grand Champion را از آن خود کند. او توانست ٢٠٠ سوالی که بیشتر آنها ٦ رقم جمع و تفریق بود را در کمتر از ٨ دقیقه و بدون اشتباه پاسخ دهد.
پدر این کودک نابغه یزدی افزود: فرزند وی به عنوان یک ایرانی در صدر گروه بندی حدود ٦٠٠ نفر واجد دریافت جایزه و ١٢٠ نفر واجد دریافت جام از حدود ١٠ هزار نفر شرکت کننده از سراسر دنیا قرار گرفت و ضمن به جا گذاشتن رکوردی بی‌نظیر، افتخاری برای ایران عزیزمان و شهر دارالعلم یزد کسب کرد.
مسابقات بین المللی محاسبات ذهنی و چرتکه ای (UCMAS) با حضور 10 هزار دانش آموز از 60 کشور جهان، 14 و 15 آذرماه جاری در کشور هندوستان برگزار شد.

آنفلوانزا به یزد هم رسید

در حالیکه دور روز پیش رییس دانشگاه علوم پزشکی یزد از تمهیدات ویژه این دستگاه اجرایی در خصوص کنترل شیوع بیماری آنفلوانزا دراین استان خبرداده بود اما معاون بهداشتی این دانشگاه از حکایت دیگری دراین موردسخن گفته است.معاون دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد از شناسایی دو بیمار مبتلا به آنفلوانزا در یزد خبر داد و گفت: این دو نفر تحت درمان هستند و بیماری آنها کنترل شده است.

محمدحسن لطفی اظهار داشت: تاکنون مورد دیگری از این بیماری که در استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان تلفات گرفته است، گزارش نشده و هیچ مورد فوتی در استان یزد نبوده است.

وی افزود: به دلیل آلودگی هوا و بازگشت زائران کربلا، ویروس بیماری‌ها پراکنده است و لازم است پیشگیری‌های لازم در این زمینه انجام شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد تصریح کرد: افراد آلوده به بیماری و هر نوع سرماخوردگی بهتر است از ماسک استفاده کنند ضمن اینکه افراد سالم نیز باید تا حد امکان از روبوسی، در آغوش گرفتن و مراوده طولانی مدت با افراد سرماخورده خودداری کنند.

وی تاکید کرد: افراد مسن، زنان باردار، بیماران قلبی، کودکان زیر پنج سال، بیماران دیابتی و ... گروه‌های در معرض خطر این بیماری هستند که بهتر از با تهیه واکسن، بدن خود را در برابر این بیماری ایمن کنند.

لطفی تصریح کرد: جای هیچ نگرانی وجود ندارد اما لازم است نکات بهداشتی رعایت شود زیرا در غیر این صورت بعید نیست این بیماری در یزد نیز مانند کرمان اپیدمی شود اما در صورت رعایت نکات بهداشتی، این بیماری قابل کنترل خواهد بود.

چند روز پیش نیزرییس دانشگاه علوم پزشکی یزد از تمهیدات ویژه این دستگاه اجرایی در خصوص کنترل شیوع بیماری آنفلوانزا دراین استان خبرداد.

دکتر محمد رضا میرجلیلی در گفتگوی اختصاصی با تابناک یزد،با اشاره به شیوع این بیماری در شهر همجواری استان یزد اظهار داشت:از هموطنان تقاضامندم با توجه به سرد شدن هوا بهداشت فردی را اکیداً رعایت کنند.

وی گفت:دانشگاه علوم پزشکی یزد نزدیک به دوماه است که با آماده باش نیروهای موجود خود در این مبحث با نظارت های ویژه ،نقش مهمی را در کنترل بیماری آنفلوانزا در استان یزد داشته است.

این مقام مسئول ادامه داد: اطلاع رسانی و روشهای مختلفی که در کاهش این بیماری نقش جدی داشته است از سوی دانشگاه علوم پزشکی انجام پذیرفته است.

میرجلیلی درعین حال افزود:البته موارد مشکوکی در این خصوص با آن مواجه بودیم اما با درایت و دقت پرسنل دانشگاه علوم پزشکی یزد این بیماری در استان یزد کنترل شده است.

وی درپایان تصریح کرد:دانشگاه علوم پزشکی یزد با وجود نیروی متخصص و سرآمد هوشمندانه شیوع آنفلوانزا را در استان یزد کنترل کرده است.


حضور بولدوزرها در محدوده ثبت شده بافت تاریخی یزد

بار دیگر خبر رسید که بولدوزر به قلب بافت تاریخی یزد وارد شده و چند خانه را با هم تخریب کرده است.امیر ترقی‌نژاد، دوستدار میراث فرهنگی یزد با اعلام این خبر به خبرنگار ایسنا گفت:در چند روز گذشته بولدوزر دقیقا در قلب تپنده‌ی بافت تاریخی یزد است، یعنی جایی که بیشتر خانه‌های تاریخی، بادگیرها و عناصر تاریخی بافت قدیمی یزد است.

او با بیان این نکته که در نزدیکی مسجد «ملااسماعیل یزد» و پشت درهای فلزی و به صورت مخفیانه حجم بالایی از بدنه و بافت تاریخی را خالی کرده‌اند، ادامه داد: نمی‌توان تعداد دقیق خانه‌های تخریب شده را تخمین زد، چون همه را تا انجام تخریب کامل محصور کرده بودند.

وی با اشاره به اقداماتی که در طول چند سال گذشته برای تهیه‌ پرونده و ثبت جهانی بافت تاریخی یزد انجام شده است، افزود: متاسفانه در تصویر کنونی، این بافت به طور کامل از هم گسسته است و دیگر نمی‌توان این بافت را به هم پیوسته دانست.

وی مسجد ملااسماعیل، میدان خان، بازار پنجعلی و حسینیه میرقطب را از جمله بناهای مهم و ارزشمند قرار گرفته در این محدوده که در حال حاضر بخش زیادی از آن تخریب شده است، دانست و افزود: این منطقه یکی از محل‌های پرتردد گردشگران است. در واقع می‌توان این منطقه را قلب حضور گردشگران هم خواند.

از یک سو هر کدام از مسئولان و مدیران مربوط و نامربوط که از این بافت دیدن می‌کنند، با هر گاه بحث درباره‌ی حفاظت، از بافت‌های تاریخی و به خصوص یزد به عنوان شهر خشتی دنیا مطرح می‌شود، همگی شعار لزوم حفاظت و ثبت جهامی می‌دهند؛ از سوی دیگر، دستگاه‌های مدیریت شهری و مربوط به آن، به راحتی مجوز تخریب صادر می‌کنند و خانه‌ی بولدوزرها میانه‌ی بافت می‌شود. برای طرح‌هایی که مشخص نیست کجا و کی تصویب و صادر می‌شوند؟

هرچند به نظر می‌رسد پیشقدم شدن میراث‌فرهنگی استان یزد از یک سو به جلب اعتماد مدیریت شهری یزد کمک می‌کند و از سوی دیگر اقدامی پیشگیرانه برای هر نوع تخریب غیرقابل جبران در محدوده است، اما در این میان بحث «ثبت جهانی» این بافت تاریخی که سال‌هاست تلاش برای برطرف کردن مشکلات آن ادامه دارد و یکی از کاندیداهای معرفی به یونسکو برای ثبت جهانی در سال 2017 است، نادیده گرفته شده است.

کاملا مشخص است که انجام این اقدامات باعث از بین رفتن یکپارچگی بافت و زحمت‌هایی که در طول این سال‌ها برای جهانی شدن این شهر کشیده است، را از بین می‌برد.

از یک سو مسئولان میراث فرهنگی دائما از وجود خلاء در قوانین میراث فرهنگی سخن می‌گویند،‌ اما به نظر می‌رسد حتی هنوز نسبت به عملی کردن قوانین موجود در این زمینه در مقابل تخریب‌گران ابا دارند!

بر اساس ماده 558 قانون مجازات اسلامی در رابطه با تخریب اموال تاریخی‌- فرهنگی، «هرکس به تمام یا قسمتی از ابنیه، اماکن، محوطه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی- تاریخی یا مذهبی که در فهرست آثار ملی ‌ایران به ثبت رسیده است... یا تزئینات، ملحقات، تاسیسات، اشیاء و لوازم و خطوط و نقوش منصوب یا موجود در اماکن مذکور که‌ مستقلا نیز واجد حیثیت فرهنگی- تاریخی یا مذهبی باشد، خرابی‌ وارد آورد، علاوه بر جبران خسارات وارده، به حبس از یک الی 10 سال محکوم می‌شود.»

حالا که بخشی از یک بافت تاریخی را تخریب کرده‌اند، تکلیف چیست؟ اتفاقی که سال‌هاست در بافت‌های تاریخی رخ می‌دهد اما هنوز برای آن برنامه‌ریزی انجام نشده است.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار