معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان با اشاره به اینکه ۲۰ درصد طلاق‌ها در همدان به علت تجمل‌گرایی است، گفت: بیش از ۸۵ درصد طلاق‌ها به درخواست زوجه بوده که فرهنگ غلط مهریه‌های نامتعارف عامل اصلی طلاق است.
کد خبر: ۱۴۴۴۴
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۵ 17 March 2015

مهریه‌های نامتعارف عامل اصلی طلاق در همدان است

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان با اشاره به اینکه ۲۰ درصد طلاق‌ها در همدان به علت تجمل‌گرایی است، گفت: بیش از ۸۵ درصد طلاق‌ها به درخواست زوجه بوده که فرهنگ غلط مهریه‌های نامتعارف عامل اصلی طلاق است.

به گزارش  تسنیم؛ سعید گلستانی در شورای فرهنگ عمومی استان اظهار داشت: در سال ۷۲ از هر ۱۰۰ ازدواج ۶ مورد به طلاق منجر می‌شد که این میزان رفته رفته افزایش یافت و در دهه ۸۰ این رقم از ۹.۴ در سال ۸۱ به به ۱۲ درصد در سال ۸۵  افزایش یافت.

گلستانی بیان کرد: آمار طلاق در سال ۸۵ به میزان ۹۴ هزار نفر در کشور ثبت شد و این میزان در سال ۸۹ به ۱۶.۳ رسید و اکنون نیز به ۲۴ تا ۲۵ درصد رسیده و در شهرستانها میزان آن متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه مهریه‌های نامتعارف عامل افزایش طلاق است، تصریح کرد: در چند دهه اخیر ۹۰ درصد طلاق‌ها به درخواست زوج بود که مهریه‌ها نیز به خاطر معمول و معقول بودن نیز از طرف زوج پرداخت می‌شد اما اکنون بیش از ۸۵ درصد طلاق‌ها به درخواست زوجه است که در بیشتر موارد نیز تنها ۲۰ سکه از ۵۰۰ سکه مهریه را زوجه می‌تواند دریافت کند و در بسیاری موارد نیز مهریه بخشیده می‌شود.

گلستانی با تأکید بر اینکه باید فرهنگ غلط مهریه‌های بالا و نامتعارف در جامعه برچیده شود، گفت: این مورد عامل بسیاری از فروپاشیدگی خانواده‌ها است.

وی اظهار داشت: مهاجرت و اختلاف فرهنگی و به تعبیر دیگر هم کفو نبودن زوجین نیز از دیگر موارد افزایش دهنده طلاق در جامعه است به گونه‌ای که استان مهاجرپذیر البرز با ۲۵ الی ۲۸ درصد رشد طلاق مواجه است و این امر نشان از ناپایداری ازدواج در طبقات مختلف فرهنگی در کشور و استان همدان دارد.

گلستانی بیان کرد: با توجه به رشد آمار طلاق در جامعه و فروپاشی نهاد خانواده طبق بررسیهای صورت گرفته حدود ۷۰ درصد مجرمان حرفه‌ای بچه‌های طلاق هستند که مورد آزار روحی قرار گرفتند و اعتقادی به ‌ترحم به انسان و ارزش‌های انسانی قائل نیستند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان افزود: ۱۹ درصد از طلاق ها به دلیل اعتیاد، ۲۰ درصد به دلیل چشم و هم چشمی و ۱۵ درصد به دلیل دخالت خانواده‌های زوجین اتفاق می‌افتد.

گلستانی با اشاره به فعال شدن بنیاد خیران صیانت از خانواده در همدان اظهار داشت: این بنیاد در همدان سازماندهی و هیئت مدیره آن انتخاب شدند و دفتر بنیاد نیز در طبقه فوقانی دفتر امام جمعه همدان قرار دارد که افراد فعال، نخبه، اساتید بازنشسته و فرهنگی می توانند برای فعالیت در این بنیاد از ساعت ۹ الی ۱۳ با شماره ۳۲۵۱۹۱۶۰ تماس حاصل کنند.

گلستانی بر اجرایی شدن برنامه‌های علمی در این حوزه تأکید کرد و گفت: سالانه ۲۰ هزار نفر در استان همدان ازدواج می‌کنند که این امر افزایش ساعات دوره‌های آموزشی زوجین را آشکار می‌کند که این دوره‌های مرکز بهداشت را می‌توان به ۱۰ ساعت ارتقا داد و در این زمینه از اساتید مربوطه بهره گرفت که نیازمند مشخص شدن متولی کار است.

 

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار