کد خبر: ۱۴۶۵۳۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۲ 17 December 2015
روحانی: با مطالعه برخی نشریات می‌توان فهمید که فردا چه کسی دستگیر می‌شود

50 درصد آمار تلفات جاده ای کشور ، باید تا پایان برنامه پنجم توسعه با افزایش ایمنی ترد و سفر کاهش یابد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما امروز 26 آذر ، روز حمل و نقل و رانندگان، بهانه ای شد تا در این تحلیل به وضعیت ناوگان حمل و نقل جاده ای گیلان که یکی از ابعاد 3 گانه ایمنی تردد است ، نگاهی داشته باشیم.

آمارهای اداره کل حمل و نقل و پایانه های گیلان نشان می دهد ، ناوگان حمل و نقل جاده ای این استان به 3 هزار خودرو برای جابجایی مسافر و 5 هزار و 29 دستگاه خودرو برای حمل کالا مجهز است.

بر اساس این آمار سالانه 6 میلیون مسافر و حدود 7 میلیون تن کالا از طریق ناوگان حمل و نقل جاده ای گیلان جابه جا می شود.
مدیرکل حمل و نقل و پایانه های گیلان امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در رشت گفت : مهم ترین مزیت صنعت حمل و نقل گیلان نزدیکی به پایتخت است.
ناصرآل محمدی با بیان به اینکه با وجود این مزیت ، صنعت حمل و نقل گیلان با مشکلاتی مواجه است افزود : اگرچه میانگین عمر مفید اتوبوس و خودروی سواری در استان به استانداردهای ملی نزدیک است اما عمر ناوگان مینی بوس 6 سال و عمر ناوگان حمل کالا در استان 3 سال بیشتر از استانداردهای ملی است.
وی به کمبود اتوبوس در استان هم اشاره کرد و گفت : اگرچه 182 اتوبوس موجود در گیلان با میانگین عمر فرسودگی فاصله دارد اما به دلیل گردشگر پذیر بودن این استان بویژه در ایام تعطیل با کمبود اتوبوس مواجه هستیم و برای پاسخ به تقاضای سفر هموطنان از ناوگان حمل و نقل جاده ای استان های البرز، مرکزی، اردبیل و قزوین کمک می گیریم که این امر به علت جبران یک سفر خالی رانندگان، برخی مواقع افزایش حدود20 درصدی قیمت بلیط را در این ایام به دنبال دارد.
مدیرکل حمل و نقل و پایانه های گیلان با بیان اینکه تاکنون حدود 15 درصد از 8 هزار خودروی ناوگان حمل و نقل جاده ای استان معادل هزار و 145 خوروی سواری، مینی بوس، اتوبوس و کامیون نوسازی شده است تصریح کرد : بیش از 50 درصد از نوسازی این ناوگان در قالب 700 دستگاه، مربوط به خودروهای سواری است.
ناصر آل محمدی افزود : اگرچه نوسازی خودروهای سواری که بیشتر آنها تولید داخل است به قوت خود باقی مانده ، اما از سال 90 اجرای طرح نوسازی کامیون ، اتوبوس و مینی بوس متوقف شده است.
وی تحریم ها ، افزایش قیمت دلار و به تبع آن قیمت خودرو ، سخت گیری های بانک ها در اعطای تسهیلات ، تناسب نداشتن درآمد رانندگان با هزینه های نوسازی را از مهم ترین دلایل راکد ماندن این طرح در حوزه حمل بار، اتوبوس و مینی بوس دانست.
معاون حمل و نقل اداره کل حمل و نقل و پایانه های گیلان هم در تشریح این دلایل گفت : از سال 90 با افزایش تحریم ها و به تبع آن بالا رفتن نرخ دلار، قیمت خوروهای وارداتی هم افزایش یافته است، به طوری که قیمت یک دستگاه اتوبوس اسکانیا از 2 میلیارد و 200 میلیون ریال در سال 90، با افزایش بیش از 3 برابری به حدود 7 میلیارد ریال رسیده است.
فریبرز مرادی افزود : اگرچه دولت بطور میانگین 3 میلیارد ریال از محل تسهیلات عمومی بانک ها به متقاضیان تسهیلات پرداخت می کند اما به ازای پرداخت این مقدار تسهیلات حدود 120 درصد مبلغ وام ، معادل 3 میلیارد و 600 میلیون ریال وثیقه از آنها دریافت می شود که رانندگان به علت سنگین بودن وثیقه، تمایلی به دریافت وام ندارند.
وی با بیان اینکه تامین بقیه هزینه های خرید خودرو در قالب آورده شخصی هم برای رانندگان کار دشواری است گفت : قسط ماهانه تسهیلات نوسازی خودروهای ناوگان حمل و نقل جاده ای ، ماهانه بطور میانگین 120 میلیون ریال است که با توجه به درآمد رانندگان، استهلاک خودرو و هزینه های جاری ، این کار برای آنان امکان پذیر نیست.
معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت اداره کل حمل و نقل و پایانه های گیلان هم امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در رشت از رونق افتادن فضای کسب و کار در حوزه حمل و نقل بویژه در بخش حمل کالا به علت تحریم ها در سال های اخیر و کاهش صادرات کالا خبر داد.
علی حدادی افزود : تعداد رانندگان ناوگان حمل ونقل جاده ای گیلان، یک و نیم برابر خودروهای موجود است و برخی از رانندگان به علت فرسودگی خودروهای شان بیکارند.
وی می گوید : اگرچه در مکاتبات با وزارت راه و شهرسازی خواستار حمایت بیشتر و کاهش سخت گیری ها برای پرداخت تسهیلات نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای شده ایم، اما مشکل تامین اعتبار مشکلی کشوری است که امیدواریم با لغو تحریم ها، کاهش قیمت خودرو و رونق صادرات و واردات این مشکل در سال های آتی مرتفع شود.
معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت اداره کل حمل و نقل و پایانه های گیلان با بیان اینکه برای نوسازی 40 درصد از ناوگان حمل ونقل عمومی گیلان، به حدود 2هزار و 500 میلیارد ریال نیاز است گفت : در صورت تامین این اعتبار می توان ناوگان حمل و نقل جاده ای استان را در مدت 5 سال نوسازی و امنیت سفر این ناوگان را ارتقاء داد.
علی حدادی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا وجود 9 پایانه مسافربری و 3 پایانه حمل بار پاسخگوی نیازهای استان است افزود : علاوه بر این پایانه ها، حدود 164شرکت حمل و نقل کالا و و 108 شرکت مسافربری، در شهرهای مختلف استان فعال است که کمبود پایانه ها را جبران کرده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار