چمران:
رئیس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی و شهرداران شهرهای مراکز استان کشور گفت: تمامی سازمان ها و نهادها از محول کردن امور به شوراها ترس دارند در حالی که باید از خودشان بترسند.
کد خبر: ۱۵۰۸۸۱
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۶ 24 December 2015
به گزارش تابناک هرمزگان، روز پایانی پنجاه و سومین مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی و شهرداران کلانشهرها و مراکز استان ها در بندرعباس با حضور نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و استاندار هرمزگان به کار خود پایان داد.
 
در این جلسه استاندار هرمزگان گفت: شوراهای اسلامی نمونه بارز مردم سالاری دینی هستند و از پایین ترین درجه اجتماع تشکیل شده است.
 
جاسم جادری با تقدیر از شهردار و شورای اسلامی شهر بندرعباس، خاطرنشان کرد: امیدواریم نتایج این جلسات برای مردم و کشور مفید فایده باشد.
 
وی اظهار کرد: پیامبراکرم(ص) فرموده است که اگر نرم‌خو و اهل مشورت نباشید مردم از شما فراری می شوند و در جایی دیگر نیز می فرماید کسانی که امر خداوند را اجابت کردند و در امورشان با همدیگر مشورت کردند رستگار می شوند.
 
جادری با اشاره به اینکهرمشورت در دین اسلام پیشینه بسیار زیادی دارد و همواره مورد تاکید قرار گرفته است، تصریح کرد: معمولا یادمان می رود که ما مدیون مردم هستیم و مردم ما را سر کار آورده اند و برای این انقلاب چه انسان هایی را هزینه کرده ایم.
 
استاندار هرمزگان ادامه داد: نباید در این غرور باشیم که کسی جز ما متولی امر حکومت و مردم نیست. باید حواسمان باشد که چشم و انتظار مردم به همین مجموعه است. حداقل در شوراهای اسلامی که نمونه بارز مردم سالاری دینی هستند و از پایین ترین درجه اجتماع تشکیل شده است باید رضایت مردم سنجیده شود و اعتمادسازی کنیم زیرا عمر آدم نیز محدود و مسئولیت و دوران خدمت نیز محدود است. وی اضافه کرد: شوراها مردمی ترین نهاد کشور هستند و باید از انحراف شوراها جلوگیری کرد.
 
جادری در پایان با اشاره به وحدت و همدلی در استان هرمزگان، گفت: 40 درصد جمعیت هرمزگان اهل سنت هستند و از بهترین انسان های این استان هستند زیرا انسان های مسالمت آمیز بوده و اولین معاون استانداری هرمزگان در دولت تدبیر و امید در هرمزگان از اهل سنت بوده است و از این عزیزان بخشدار و مدیرکل گذاشته ای.م تا نشان دهیم در این استان وحدت و همدلی حرف نخست را می زند و برادران و خواهران شیعه و سنی در کنار هم به صورت مسالمت آمیز و با عطوفت و مهربانی اسلامی زندگی می کنند.
 
همچنین ریس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی و شهرداران شهرهای مراکز استان کشور به دیده نشدن شوراها در برنامه ششم توسعه کشور انتقاد کرد و خواستار تجدید نظر در این برنامه شد.
 
رئیس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی و شهرداران شهرهای مراکز استان کشور گفت: در این مجمع ابتدا بر طرح اصلاح حقوق کارمندان و وضع مالی شهرداری‌ها که در وزارت کشور و سازمان شهرداری ها تصمیم گیری شده بود، مورد بحث قرار گرفت زیرا اصل متن این است که هر کاری شهرداری ها می خواهند انجام دهند باید در سازمان شهرداری‌ها تصمیم گیری شود.
 
مهدی چمران افزود: از طرفی نیز شهرداری ها باید خود بودجه سازمان شهرداری ها را تامین می کردند و در آن طرح هیچ اشاره ای به  بحث اصلاح حقوق کارمندان شهرداری ها نشده بود و قرار بود بر اساس آن طرح بعدها راجع به این مسئله تصمیم گیری شود.
 
وی با بیان اینکه در این بند عنوان شده بود نیاز به تصویب مجلس شورای اسلامی نیست، اظهار کرد: هیچ گاه در قانون چنین چیزی را نداشته ایم. دولت قبلی می خواست آن را برچیده کند که متاسفانه اینچنین نشد و نهایتا از دستور کار مجلس حذف شد. مورد خطاب شدید دوستان در وزارت کشور نیز قرار گرفتیم. باید به گونه ای عمل کنیم که مورد انتقاد نباشیم.
 
ریس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی و شهرداران شهرهای مراکز استان کشور با انتقاد از نبود هیچ بندی در خصوص شوراها در برنامه ششم توسعه، اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه دو بند موجوداست که یکی از بندهای مربوط به ارزش افزوده است که این بند نحوه توزیع را تغییر داده و بر مشکلات ما افزوده زیرا این حق شوراها و شهرداری است که از ارزش افزوده سهم داشته باشند و نتیجه این بند برنامه ششم توسعه است که استانداری پروژه های شهری را انجام دهد و مصوبات شوراها نقشی نداشته باشد در حالی که شوراها یک پارلمان محلی است که باید دستش باز شود و کارها را سریعتر از بروکراسی های اداری انجام شود و باید این بند اصلاح شود.
 
چمران اضافه کرد: در بند دیگر که بند 39 برنامه ششم توسعه است، گفته شده شهرداری ها می تواند به سمت فعالیت های سپرده شده اش حرکت کند و سازمان ها از این خدمات خریداری کنند حال سوال اینجاست شهرداری با کدام بودجه به سمت این فعالیت ها برود و خطرناکتر از آن است که برنامه و بودجه با وزارت کشور بنشیند و قانون شهرداری ها را هیئت دولت تصویب کند در حالی که مصوبه فعلی از سوی محلس شورای اسلامی بوده و قانون بوده و معلوم نیست چه چیزی نوشته می شود و امیدواریم این موضوع از دستور کار خارج شود.
 
وی افزود: دولت هیچگاه سهم 50 درصدی اش در خصوص بافت فرسوده را نپرداخته که امیدوارم به این موضوع نگاه جدی تری شود.
 
چمران با اشاره به اینکه انحلال شوراها را باید در خواب دید و زمان هیچگاه به عقب برنمی گردد، گفت: همه سازمان ها و نهادها از شوراها ترس دارند اما از خودشان ترس ندارند مانند حریم دریاها که خود سازمان ها اقدام به تصرف کرده بودند که خوشبختانه در این موضوع برخوردهای مناسبی صورت گرفت و از محول کردن امور به شوراها ترس وجود دارد.
 
وی خاطرنشان کرد: همه از شهرداری و شوراها تقاضا دارند در حالی که امور چندانی بر عهده این نهاد نیست و نباید انتظاری از آن ها داشت.
 
چمران در پایان بر حضور گسترده آحاد مردم در انتخابات هفتم اسفند مجلس خبرگان رهبری و شورای اسلامی تأکید کرد.
 
در ادامه رئیس شورای شهر بندرعباس گفت: امیدواریم خروجی این جلسات و تمام موضوعاتی که در کمیسیون ها مطرح و مورد بحث قرار گرفت، مستقیما بر خدمات رسانی هرچه بهتر به مردم ملموس باشد.
 
مهران نجاتی با اشاره به اینکه باید شهرداری ها برای تبادل اطلاعات و تجارب و همچینین برطرف کردن مشکلات جلسات مشترک بیشتری در طول سال داشته باشند، اظهار کرد: امیدوارم بتوانیم در پایان این جلسات به نتیاج مطلوبی دست یابیم که ثمرات آن برای شهروندان مثمر ثمر باشد.
 
در ادامه شهردار بندرعباس تغییر در روند توسعه و پیشرفت بندرعباس با استفاده از تجربیات شرکت‌کنندگان در مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی و شهرداران مراکز استان را مهمترین مزیت برگزاری این مجمع دانست.
 
عباس امینی‌زاده اظهار کرد: بندرعباس با 7 هزار هکتار مساحت و جمعیت 500 هزار نفری حدودا 22 کیلومتر نوار ساحلی دارد و در کنار آن هویت تجاری و گردشگری را یدک می‌کشد.
 
وی افزود: وجود جزایر 14 گانه در استان هرمزگان مضاف بر این شده که بندرعباس کاردکردهای ملی و فراملی داشته باشد.
 
شهردار بندرعباس ادامه داد: وجود 4 حمل و نقل ریلی، هوایی، دریایی و زمینی باعث رونق تجاری در استان هرمزگان و به طبع آن، بندرعباس در مرکز این استان استراتژیک شده است.
 
امینی‌زاده خاطرنشان کرد: با توجه به این ویژگی‌های منحصر به فرد، جمعیت شهر بندرعباس از 15 سال قبل رو به افزایش است و همچنان نیز ادامه دارد.
 
شهردار بندرعباس با اشاره به اینکه بافت‌های حاشیه‌ای و فرسوده یکی از مشکلات این شهر است، گفت: در حال حاضر 43 درصد شهر بندرعباس بافت فرسوده و حاشیه‌نشین است.
 
وی ادامه داد: این وضعیت باعث کندی روند توسعه شده و بیشترین منابع مالی را به خود اختصاص داده است.
 
امینی‌زاده خاطرنشان کرد: برنامه‌های عمرانی و ترافیکی خوبی در شهر بندرعباس طراحی شده و بخش عمده‌ای از آن در حال اجراست.
 
شهردار بندرعباس بیان کرد: کمبود منابع در شهرداری بندرعباس مانند بسیاری از شهرداری‌های کشور، باعث کند شدن روند توسعه‌ای شده است.
 
وی با تقدیر از حمایت‌های استاندار هرمزگان در اجرای پروژه‌های عمران شهری، تاکید کرد: نیاز است از این جلسات مشورتی استفاده کرده و روند توسعه این شهر نیز مانند سایر شهرهای ایران روزافزون باشد.
 
در ادامه دبیر اجرایی پنجاه و سومین اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی شهر و شهرداران مراکز استان ها، اظهار کرد: در همه دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که قدرت اجتماعی از سیاسی بالاتر است و قدرت اجتماعی است که می‌تواند سایر قدرت‌ها را ریل‌گذاری کند.
 
پرویز سالاری با اشاره به اینکه مردم قدرت اجتماعی را خلق می‌کنند، افزود: اگر قدرت اجتماعی و مردمی داشته باشیم، قدرت سیاسی خود به خود می‌آید.
 
وی با بیان اینکه شوراها نماد مردم‌سالاری دینی هستند، گفت: از این قدرت باید در جهت رفع مشکلات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و غیره استفاده کنیم.
 
دبیر اجرایی پنجاه و سومین اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی شهر و شهرداران مراکز استان ها خاطرنشان کرد: متاسفانه مدیران و مسئولان هنوز به این باور نرسیده‌اند و از سال 71 اختیارات شوراها کمتر و کمتر شده است.
 
این عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس با تاکید بر اینکه قدرت اجتماعی شوراها یک ظرفیت است، ادامه داد: بهترین امکانی که شوراها دارند، ارتباط منسجم بین مردم و حاکمیت است که راز ماندگاری جمهوری اسلامی نیز همین مسئله است.
 
وی گفت: جای سوال دارد که چرا دو قوه مقننه و مجریه به این باور نرسیده‌اند که پالمان محلی ناظر بر اجرای امور در شهر و روستا و همچنین در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها است.
 
این عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی به عنوان پارلمان ملی و شوراهای اسلامی شهر به عنوان پارلمان محلی باید کامل‌کننده همدیگر باشند و تضاد و تقابلی بین آنها وجود باشند.
 
سالاری اضافه کرد: در همین راستا، مجمع مشورتی شوراها و شهرداری‌ها که بیش از 70 درصد جمعیت را تحت مدیریت دارند. باید این قدرت اجتماعی را باور کنیم. با تقدیر از چمران در ارتباط با دستور کارهای مختلف به ویژه تبیین جایگاه
 
وی با اشاره به اینکه دولت و مجلس راهی جز بار این قدرت ندارند، اظهار کرد: شهرداری ها بیش از 200 خدمت انجام می دهند و وزارت کشور یک سری وظایف در قبال شهرداری ها دارد که باید به آن پایبند باشد.
 
سالاری ادامه داد: شهرها هستند که زیرساخت شهری را درست می کنند و رسانه ها به عنوان رکن چهارم بعد از انقلاب رسالت سنگینی به دوش کشیده اند. یکی از دستور کارهای ما این است که چگونه ارتباط موثری با خبرنگاران داشته باشیم.
 
وی در پایان گفت: چگونگی برقراری ارتباط با آنها و پاسخ به آنها. امیدواریم با برقراری ارتباط با همتایان خود در استان های مختلف بخشی از تجارب یکدیگر را تبادل کنیم. پیشنهاد می شود کشور را به پنج استان تقسیم کرده و قبل از اجلاس مسائل بررسی و دستور کارها مشخص شوند.
 
پنجاه و سومین مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی و شهرداران کلانشهرها و مراکز استان ها در بندرعباس به مدت دو روز در بندرعباس با ارائه بیانیه پایانی به کار خود پایان داد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار