مدیر جهاد کشاورزی نمین از کشت پائیزه خللر به عنوان کود سبز و مالچ گیاهی زنده در این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۱۵۳۳۶۰
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸ 28 December 2015
به گزارش ایرنا از روابط عمومی جهاد کشاورزی اردبیل ، محمد حسنی روز دوشنبه گفت: در این شهرستان از چهار سال پیش خللر کشت می شود و هم اکنون 200 هکتار از اراضی منطقبه به عنوان کشت دوم بعد از برداشت گندم زیر کشت خللر رفته است.
او خللر را یکی از گیاهان خانواده بقولات ذکر کرد که بیشتر به عنوان علوفه کشت می شود و افزود: این محصول به دلیل داشتن خاصیت رشد سریع و تثبیت نیتروژن می تواند به عنوان کود سبز برای اصلاح خاک مزرعه و همچنین مالچ گیاهی برای حفاظت از فرسایش خاک مورد استفاده قرار بگیرد.
او اظهار کرد: بذر گیاه خللر پس از برداشت گندم با کمترین عملیات خاکورزی در مزرعه کشت شده و با استفاده از بارندگی های پاییزه به راحتی رشد کرده و پوشش کاملا مناسبی را در مزرعه ایجاد می کندو در بهار سال آینده نیز سیب زمینی به صورت مستقیم و بدون انجام خاکورزی کشت می شود.
وی گفت: در این طرح آبیاری به صورت قطره ای و با روش تیپ انجام خواهد شد.
وی افزود: این محصول پس از استقرار در فصل پاییز و قبل از بارش برف زمستانه می تواند به عنوان یک علوفه بسیار خوش خوراک در زمانی که زارع شاید با کمبود علوفه مواجه است مورد استفاده قرار بگیرد تا هم باعث تعلیف دام ها شده و هم اینکه زمینه تحریک رشد بیشتر گیاه و تولید شاخ و برگ بیشتر فراهم شود.
شهرستان نمین در 30 کیلومتری شرق اردبیل قرار دارد.


منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار