وعده‌های پوچ و توخالی مسئولان و نشنیدن صدای کارگران و بازنشستگان در مجلس شورای اسلامی حاکی از شکم‌سیری و بی‌تفاوتی نسبت به مطالبه به‌حق کارگران بازنشسته است.
کد خبر: ۱۵۴۸۵۰
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸ 31 December 2015

به گزارش تابناک مازندران، کارگران بازنشسته برای گریز از مشکلات بارها گرد هم آمدند، شعار ولایت‌مداری سردادند و گفتند این تجمع ما صنفی است و برای مطالبات چندین‌ساله خود دست به‌ تجمع می‌زنیم و باوجود همه مشکلات و نداشتن‌ها، ارادت‌مان به نظام کاسته نمی‌شود.

حال همان کارگرانی که در دوران دفاع مقدس امتحان خود را پس داده‌اند، امروز بازنشسته شده‌اند و قربانی برخی افراد سیاسی و دلال شده و هر روز در پس فردا و فرداهای دیگر پاس‌کاری می‌شوند.

جامعه زحمت‌کش کارگری با مشکلاتی مانند معیشت، بهداشت و درمان، پوشاک و سایر حداقل‌های زندگی دست و پنجه نرم می‌کند که با توجه به این معضلات هرچه دولت به این جامعه کمک کند، منشأ خیر و برکات است.

بدون شک کارگران در زمان خدمت خویش چرخ‌های صنعت و تولید را می‌چرخاندند و این اجحاف بزرگی است که حداقل حقوق فعلی آنان کفاف زندگی یک خانواده چهار نفره را ندهد.

اگر کارگر بازنشسته مسکن نداشته باشد، قطعاً هزینه مسکن به زندگی اضافه می‌شود و در کنار آن هزینه‌هایی همچون خوراک، پوشاک و درمان به آن افزوده شده که البته این موارد جزو استانداردهای حداقل زندگی یک فرد است.

اگرچه اکنون نهادها و مجامع کارگری مختلفی حضور دارند که مشکلات را به شیوه‌ای بیان می‌کنند که گوش فلک کر شود، اما گویی گوش مسئولان مرتبط نمی‌شود و یا چون نمی‌صرفد، خود را به نشنیدن می‌زنند.

*رأی صنفی برای کاندیدای مجلس و شورای اسلامی شهر

رئیس کانون کارگران بازنشسته چالوس با گله‌مندی از نرساندن صدای این قشر در مجلس شورای اسلامی، گفت: با توجه به اینکه در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار داریم، درصدد هستیم تا به‌صورت صنفی از کاندیداهایی که قول مساعد داده و متعهد شوند که صدای رسای ما را در مجلس به‌گوش دولت برسانند، حمایت کنیم.

سیاوش فقیه‌ملک‌مرزبان در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به بی‌مهری اعضای شورای اسلامی شهر چالوس به کانون کارگران و بازنشستگان این شهرستان، اظهار کرد: هیچ‌ مسئولی به تعهدات خویش عمل نمی‌کند و شورای شهر چالوس 45 روز طول کشید تا کارشناسی را برای بازدید از مکان اداره کانون برای بررسی مشکلات ما بفرستد، ظاهراً برخی از این آقایان بازنشستگان را جزو شهروندان محسوب نمی‌کنند و این در حالی‌ است که آنها باید بدانند که در اخذ آرا ضرورت دارد تا این قشر را با توجه به جمعیت گسترده آن بیشتر ببینند.

وی از برگزاری انتخابات هیئت مدیره کانون کارگران و بازنشستگان این شهرستان خبر داد و بیان کرد: برای نخستین‌بار این انتخابات با حضور 80‌ درصد از واجدین شرایط برگزار شد که در مجموع پنج نفر به‌عنوان اعضای هیئت مدیره انتخاب شدند.

رئیس هیئت مدیره کانون کارگران و بازنشستگان چالوس خواستار تسهیل در امور و مشکلات کارگران و بازنشستگان شد و خاطر‌نشان کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که این قشر با آن روبه‌رو هستند، در نظر نگرفتن کارت‌های اعتباری خرید و اختصاص نیافتن سبد کالا برای کارگران و بازنشستگان است که باید برنامه‌ای برای آن اندیشید.

وی با اعلام اینکه این کانون دارای 12 هزار عضو غیرمستقیم است، تصریح کرد: امسال تصمیم داریم تا به‌صورت صنفی به کاندیدایی که متعهد شود تا پس از انتخاب صدای ما را به‌گوش مجلس برساند و از حقوق ما دفاع کند با اجماع نظر اعضای کانون رأی دهیم، بنابراین از کاندیداهایی که تمایل دارند دعوت کرده تا برنامه‌های خود را مطرح ‌کنیم.

ملک‌مرزبان با نارضایتی از سیستم پرداخت متمرکز حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران از پنجم هر ماه به تاریخ 20 همان ماه، اضافه کرد: در حقیقت دولت با این شیوه درحال جمع‌آوری مبلغ عیدی برای این قشر است تا باز همان مبلغ را به ما پس دهد که ما خواستار رسیدگی به این وضعیت هستیم.

وی با اشاره به مطالبات این قشر، خاطر‌نشان کرد: اجرای طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با دیگر اقشار کشور، از جمله درخواست‌هایی است که از سال 88 تاکنون نیمه‌کاره رها شد.

* تأمین یارانه بخش سلامت از سوی سازمان‌های دولتی

عضو هیئت مدیره کانون کارگران و بازنشستگان چالوس با اعلام اینکه مخالف طرح پزشک خانواده در کشور نیستیم، اضافه کرد: با وجود اینکه بازنشستگان تأمین اجتماعی به‌مدت 30‌ سال حق بیمه خویش را پرداخت کردند، اما انصاف نیست که در دوران بازنشستگی نیز از این حقوق ناچیز آنها کاسته شده و صرف یارانه به بخش سلامت در کشور شود.

رحمت‌الله پور‌مرادی با اشاره به اینکه سازمان تأمین اجتماعی یک بخش خصوصی است، ادامه داد: اگرچه پرداخت دو درصد از تأمین اجتماعی برای یارانه طرح را با مشکل روبه‌رو می‌کند، اما این هزینه باید از سوی سازمان‌های دولتی تأمین شود نه اینکه از حقوق ناچیز این قشر کاسته شود.

وی در پایان با بیان اینکه مکان فعلی کانون در خور شأن این قشر نیست، گفت: افزایش کمی تسهیلات قرض‌الحسنه بانک‌ها، اختصاص زمینی برای ساخت مکانی چندمنظوره برای کانون، عدم تحمیل بار مالی غیرذاتی به سازمان تأمین اجتماعی و حمایت برای تشکیل شرکت‌های تعاونی مصرف و سرمایه‌گذاری از جمله درخواست‌های بازنشستگان تأمین اجتماعی چالوس است.

* ضرورت اجرای همسان‌سازی حقوق کارگران بازنشسته

نائب رئیس کانون کارگران بازنشسته چالوس نیز به مشکلات فراروی این قشر اشاره کرد و گفت: اجرای طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان که از سال 88 تاکنون نیمه‌کاره مانده از مطالبات این قشر است.

سبحان نجار عدم افزایش حقوق 10‌ درصدی سالانه برای بازنشستگان تأمین اجتماعی را از دیگر اعتراض‌های این قشر نامید و افزود: با وجود اینکه شش ماه از سال گذشته است اما کلمه تورم که واژه‌ای اقتصادی است، در اقتصاد بازنشستگان کاربردی نداشته و مزایا و حقوقی برای این قشر درنظر نگرفتند.

وی با ابراز نارضایتی از حقوق کم بازنشستگان تأکید کرد: تکریم از بازنشستگان باید مختص تمام ادارات و مراکز بوده و نباید یک فرد بازنشسته دغدغه معیشت و درمان خویش را داشته باشد.

* بی‌مهری در مورد مشکل مسکن بازنشستگان

بازرس هیئت مدیره کانون کارگران و بازنشستگان شهرستان چالوس نیز در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه مشکل مسکن بازنشستگان نیز مورد بی‌مهری قرار گرفته است، افزود: با توجه به اینکه بزرگ‌ترین کارها در زمینه مسکن در دولت گذشته صورت گرفت اما سازمان تأمین اجتماعی هیچ اقدامی برای بازنشستگان صورت نداد.

فیض‌الله شمس‌ناتری بازنشستگان را قشری مظلوم و بی‌ادعا خواند و تصریح کرد: با وجود جان‌فشانی‌هایی که بازنشستگان در طول هشت‌ سال دفاع مقدس داشتند اما امروز شاهد هستیم که از هیچ‌ مزایایی برخوردار نیستند و حتی کم‌ترین افزایش حقوقی نیز برای آنها درنظر گرفته نشد.

وی تأمین معیشت بازنشستگان را درخواست ناچیز آنها در کشور عنوان کرد و ادامه داد: همکاران ما در مجموعه کانون کارگران بازنشسته به این نتیجه رسیدند که خودشان باید در تمام جریانات کشور حضور داشته باشند و با معرفی نمایندگانی از میان خودشان به مطالبات به‌حق خویش دست یابند.

* ضرورت چاره‌اندیشی مشکلات معیشتی کارگران بازنشسته

علاوه بر ارتقای منزلت جامعه کارگری باید مشکلات معیشتی کارگران بازنشسته چاره‌اندیشی شود، چرا که کارگران افراد خدوم جامعه بوده و برای تعالی اشتغال و تولید برنامه‌ریزی می‌کنند.

کارگران با وجود همه سختی‌ها و پایین بودن دستمزد، استوار هستند و ارادت قلبی به نظام و انقلاب داشته و دارند.

به گزارش فارس، کارگران و بازنشستگان قشر زحمت‌کشی هستند که بیش از 30 سال عمرشان را برای نظام اسلامی گذاشتند و بسیاری از شهروندان مدیون زحمات کارگران و اقشار زحمت‌کش کارگر هستند و این قشر حق بزرگی بر گردن مردم دارند.

در مورد طرح همسان‌سازی حقوق کارگران و کارمندان، دولت‌مردان باید کاری کنند تا زمینه اجرای شدن این قانون برای کارگران بازنشسته فراهم شود تا با همسان‌سازی شدن زمینه رفع بسیاری از مشکلات کارگران و بازنشستگان فراهم شود، زیرا با توجه به تورمی که در جامعه وجود دارد، با این حقوق بازنشستگی کارگران تأمین اجتماعی دچار مشکل می‌شوند.

و کوتاه سخن اینکه همه باید از این نگاه که بازنشستگی به‌معنای خروج از گردونه زندگی است بیرون بیاییم، زیرا این‌گونه نگاه‌ها به بازنشستگان بر آنها تأثیر منفی گذاشته و یک بازنشسته احساس می‌کند که باید غزل خداحافظی را بخواند.

فارس

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار