کد خبر: ۱۵۹۵۶۳
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۳ 07 January 2016

«روزنامه آرمان» در گزارشی با عنوان «تماس های تهران واشنگتن» به مذاکرات تلفنی ظریف و کری می پردازد و می نویسد: «هرچند رئيس بنياد تاريخ‌پژوهي و دانشنامه انقلاب اسلامي روز گذشته گفت: «وزير امور خارجه كشورمان پس از اينكه عربستان قطع رابطه خود با ايران را اعلام مي‌كند به جان كري تلفن مي‌زند و كسب تكليف مي‌كند و كري در جواب مي‌گويد مماشات كنيد!» اما آمريكا اين تماس را تكذيب نمي‌كند اما به بيان محتواي آن مي‌پردازد كه شباهتي با ادعاي حجت‌الاسلام سيدحميد روحاني ندارد.

او از منتقدان دولت يازدهم است و هر از گاهي اظهارات تندي درباره دولت يازدهم دارد مثلا همین ديروز که گفتک « ط و راه امام به‌درستي به كار گرفته نمي‌شود؛ افراد سازشكار، جاه‌طلب و قدرت‌دوست سعي بر زير سوال بردن خط امام دارند.

دو سال است كه برخي از آقايان ندا سر مي‌دهند كه كشور منزوي ‌شده؛ كشورهاي دنيا ما را ترك كرده‌اند و بايد با جهان تعامل كنيم؛ بايد به اين آقايان گفت تعامل به قيمت تحقير را مردم ايران اسلامي نمي‌پسندند.» روحاني با انتقاد از رفتار دولت در مقابل آمريكا اظهار كرد: «استكبار و در رأس آن آمريكا به ما توهين كرد و برخي از آقايان در جواب فقط لبخند زدند. توسط دشمن تحقير شديم آقايان در مقابل كرنش كردند. ملت ايران ۳۶ سال با عزت و احترام زندگي كرده‌اند و انقلاب اسلامي الگوي جهان شده است؛ مردم جهان از خط امام راحل و ايستادگي ملت شريف ايران الهام گرفته‌اند اين در حالي است كه برخي از آقايان در اين دو سال كاري كردند كه ملت تحقير شد.»

رئيس بنياد تاريخ‌پژوهي با تاكيد بر اينكه برجام نافرجام به سود مردم ايران نخواهد بود، گفت: «رهبر معظم انقلاب اسلامي هميشه اعلام كرده‌اند كه به آمريكا اعتمادي نيست، ايشان دشمن‌شناس است و مي‌داند كه استكبار راضي نيست آب خوش از گلوي ملت ايران پايين برود.

دولت درباره برجام مردم را نامحرم شمرده است ولي در جرياني كه ملت در آن نقشي ندارند؛ مشخص است كه نفعي هم نخواهند داشت؛ در برجام كوچك‌ترين مساله‌اي به نفع مردم نبوده است. » اما آمريكا درباره تماس‌هاي ظريف و جان كري چه مي‌گويد؟

تأييد تماس‌هاي طريف و كري

تماس‌هاي ظريف و و كري موضوعي نيست كه بخواهد پنهان شود چنانكه ديروز وزير خارجه كشورمان بعد از گفت‌وگوي دوساعته خود با همتاي عراقي‌اش در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه رسانه‌هاي غربي از جمله آمريكايي‌ها مدعي شدند كه بين شما و آقاي كري در چند روز گذشته تماس‌هايي در ارتباط با تحولات منطقه وجود داشته و آيا اين خبر صحت دارد چون مقام معظم رهبري اعلام كرده بودند كه بين ايران و آمريكا به جز برجام و مساله هسته‌اي گفت‌وگوي ديگري نبايد انجام شود؟ گفت: ما به روز اجرايي شدن برجام بسيار نزديك شده‌ايم و شايد در چند روز آينده به حول و قوه الهي به روز اجرايي شدن برجام برسيم و در اين روند آمريكا و ايران بيشترين نقش را ايفا مي‌كنند.

محمدجواد ظریف با بيان اينكه در چند روز گذشته بين من و آقاي كري و همچنين بين همكارعزيزم آقاي صالحي و همتاي آمريكايي‌اش دكتر مونيز تماس‌هاي تلفني و ايميلي زيادي انجام شده است افزود: اينها به خاطر اين است كه ما به روز اجراي برجام نزديك مي‌شويم و بايد هماهنگي‌هايي را در اين زمينه انجام دهيم.

رئيس تيم مذاكره‌كننده ايران با 1+5 تصريح كرد: در روزهاي آينده همكاران ما و همچنين اعضاي گروه 1+5 در اروپا براي نهايي كردن موضوعات جلساتي خواهند داشت و بايد اين جلسات توسط من، آقاي كري و خانم موگريني هماهنگ شود.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار