به علت وجود اختلاف بین شرکت ذوب آهن شمال غرب و بنیاد مسکن
کارخانه ذوب آهن شمال غرب کشور در شهرستان ملکان حدود یکسالی است مهر تعطیلی بالاجبار به خود زده و بخاطر وجود مشکل معارض با بنیاد مسکن همچنان تعطیل است!
کد خبر: ۱۶۲۵۳۲
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۶ 12 January 2016
به گزارش تابناک تبریز،عملیات اجرایی این کارخانه که در سال 85 به همت مسئولین وقت شهرستان ملکان و با مشارکت شرکت ذوب آهن شمال غرب و بخش خصوصی آغاز گردید، باعث خوشحالی اهالی و جوانان این منطقه گردید ولی تعطیلی آن در روزهای پایانی سال 93 و درست در زمانی که می رفت تا با شروع به کار این کارخانه صدها جوان تحصیلکرده در آن مشغول کار شوند امید و خوشحالی ها را به سراب تبدیل کرد!
کارخانه ذوب آهن ملکان بعلت بروز دو مشکل تغییر کاربری و همچنین معارض بودن زمین های قرار گرفته شده در محوطه کارخانه تعطیل شده و حدود 80 پرسنل شاغل نیز کار خود را از دست داده و به جمع خیل بیکاران شهرستان ملکان اضافه شده اند و متاسفانه طی یکسال گذشته اقدامات انجام شده نتوانسته به آغاز بکار مجدد این کارخانه کمکی بکند!
مدیرعامل کارخانه ذوب آهن ملکان روز چهارشنبه در گفتگویی با خبرنگار ما از رفع مشکل تغییر کاربری خبر داد و گفت: ولی مشکل دیگر کارخانه با بنیاد مسکن یعنی معارض بودن اراضی کارخانه همچنان به قوت خود باقی است.
مرتضی حمایت خواه افزود: در سال 85 در جلسه شورای  سرمایه گذاری در فرمانداری ملکان و با حضور نماینده مجلس ، فرماندار و سایر اعضا مصوب شده، زمین هایی که متعلق به منابع طبیعی بوده و اهالی روستای آروق از این زمین ها بعنوان محل خرمن کوبی استفاده می کردند جهت احداث کارخانه در اختیار شرکت ذوب آهن شمال غرب کشور قرار داده شود تا کارخانه ذوب آهن ملکان نیز این زمین ها را با زمین های دارای مالک که در داخل کارخانه قرار گرفته اند معاوضه کند.
وی افزود: ولی متاسفانه در سال 92 رئیس وقت اداره منابع طبیعی ملکان با حضور در اداره ثبت اسناد ملکان امضای خود را پس گرفته و زمین ها را به مالکیت بنیاد مسکن درآورده است!
حمایت خواه افزود: به همین علت الان هم بنیاد مسکن بابت واگذاری زمین هایی که قرار بود به طور مجانی در اختیار کارخانه ذوب آهن ملکان قرار گیرد مبالغ هنگفتی پول درخواست می کند که پرداخت  آن  از عهده این کارخانه خارج است.
وی گفت: برای  من جای سئوال است که اگر کار واگذاری زمین ها غلط بوده چرا شورای سرمایه گذاری در سال 85 این مصوبه را تصویب و فرماندار وقت و اعضای شورا پشت مصوبه را امضا کرده اند؟ و اگر کار قانونی بوده چرا رئیس وقت  اداره منابع طبیعی  ملکان با حضور در اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان این مصوبه را باطل و امضای خود را پس گرفته است؟!
مدیرعامل کارخانه ذوب آهن ملکان با بیان اینکه نزدیک به 85 درصد ماشین آلات با همکاری یک اکیپ از کشور ترکیه و تلاش 80 پرسنل در داخل کارخانه ساخته شده بود افزود: در صورتی که کارخانه ذوب آهن ملکان تعطیل نمی شد  مقرر بود از مهرماه سال جاری خط تولید میلگرد در سایزهای 8 تا 32 آغاز و سالیانه 350 هزار تن میلگرد در این کارخانه تولید و زمینه اشتغال 170  نفر به طور مستقیم و همچنین 600 نفر به طور غیرمستقیم در دو شیفت کاری در آن فراهم گردد.
وی به  برنامه های کارخانه ذوب آهن ملکان در فازهای بعدی نیز اشاره کرد و اظهار کرد: در صورت تحقق فازهای 2 و 3 نیز تولید شمس فولادی و آهن افسنجی به محصولات این کارخانه اضافه شده و با تولید سه محصول میلگرد،شمس فولادی و آهن افسنجی پیش بینی می شود 1200 نفر به طور مستقیم و 6000 نفر به طور غیرمستقیم در کارخانه ذوب آهن ملکان جذب کار شوند.
گفتنی است: کارخانه ذوب آهن ملکان که عملیات اجرایی آن در سال 85 با حضور مسئولین عالیرتبه کشوری و استانی آغاز گردید، 91 هکتار مساحت دارد که 38 هکتار آن با مشکل معارض روبرو بوده و جهت توسعه نیاز به رفع این مشکل دارد و چنانچه مشکل کارخانه با بنیاد مسکن ملکان رفع شود قرار است زمین های بنیادمسکن با زمین های معرض مبادله یا معاوضه گردد.
در حال حاضر در این کارخانه حدود 130 هزار ساخت و ساز انجام گرفته که از جمله می توان به احداث سالن 120 هزار متر مربع و ساختمان اداری 2 طبقه در 1000 متر مربع اشاره کرد.
این کارخانه همچنین یک مخزن ذخیره آب 5 هزار متر مکعبی و 2 دستگاه باسکول 60 تنی دارد و پیش بینی می شود کل فضاهای تولیدی کارخانه به 50 هکتار و جاده های دسترسی و فضاهای سبز نیز به 45 هکتار افزایش یابد.
در کارخانه ذوب آهن ملکان جمعا 80 پرسنل اداری و خدماتی مشغول کار بودند که بعلت تعطیلی حدود یکسالی است که این عده اخراج شده و کار خود را از دست داده اند!
ضمن تقدیر و قدردانی از تلاشهای صورت گرفته توسط مسئولین استان و شهرستان و بخصوص فرماندار ملکان که طی چند ماه گذشته جلساتی در سطح استان و شهرستان در جهت مشکلات تعطیلی کارخانه ذوب آهن ملکان انجام گرفته ، امید است با توجه به بیکاری جوانان به زودی تنها مشکل باقیمانده با بنیاد مسکن نیز رفع شده و با شروع بکار و توسعه کارخانه شاهد رسیدن آمار بیکاری منطقه به عدد صفر باشیم.انشالله

گزارش از: سیاوش عینالو – خبرنگار شهرستان ملکان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار