مهنوش اسکندری، استاد دانشگاه؛
دلایل اصلی آلودگی هوا در استان را می توان شرایط خاص توپوگرافی، افزایش جمعیت و توسعه نامتوازن شهری وتولید بالای آلودگی، نبود آموزش پاک زیستن و عدم مسئولیت پذیری مسئولین شهری دانست.
کد خبر: ۱۶۴۴۵۸
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۲ 16 January 2016

مهنوش اسکندری رفع آلودگی هوا را از ضروریات امروز استان البرز چون جان انسان ها در خطر است، گفت: دلایل اصلی آلودگی هوا در استان را می توان شرایط خاص توپوگرافی، افزایش جمعیت و توسعه نامتوازن شهری وتولید بالای آلودگی، نبود آموزش پاک زیستن و عدم مسئولیت پذیری مسئولین شهری دانست.

وی اظهار داشت: در تمامی دنیا شهرهای بزرگ با مشکلات آلودگی هوا مواجه اند اما همیشه برای این مشکل راه حل های مناسبی را پیش بینی کرده اند. مثلا در اتحادیه اروپا برای کم کردن آلودگی های حاصل از خودرو ها از افزایش آروماتیک‌های بنزن در سوخت توزیعی با ارتقاء سطح کیفی سوخت و کاهش مخاطرات سلامت و بهداشت عمومی جلوگیری نموده اند و یا کاهش انتشار بخارهای ناشی از تبخیر سوخت با توجه به اینکه سالانه حدود یک میلیون لیتر سوخت از همین طریق بخار می‌شود و مسائلی از این قبیل.

این کارشناس مسائل شهری گفت: از دستگاه های مربوطه در البرز انتظار داریم به ما و مردم برنامه بدهند ، تعطیلی مدارس مشکلی از آلودگی هوا را کم نمی کند ، این یک اقدام موقت است و من فکر می کنم در مورد موضوع رفع آلودگی هوا منفعلانه و مقطعی اقدام می کنیم که باید به صورت ریشه ای به این موضوع پرداخته شود.
وی افزود: استان البرز و شهر کرج روزگاری قطب تولید اکسیژن برای تنفس سالم و تصفیه هوای آلوده استان تهران محسوب می شد و از این شهر به عنوان باغشهر یاد می شد اما امروز و به دلیل عدم اجرای برنامه های زیرساختی و اساسی و همچنین ضعف در اجرای برنامه های ترافیکی، هم پای پایتخت دچار آلودگی شدید هوا شده است و برای حفظ و احیای آن همه مسئولین استان و کشور باید اقدامات فوری و ضربتی انجام دهند در حالی که ما نباید رفع صد در صدی آلودگی هوا را باور کنیم ولی این مهم دور از دسترس نیست.
اسکندری با اشاره به اینکه امروزه با گسترش جمعیت، آلودگی هوا و کمبود فضای سبز، اهمیت حفظ و نگهداری فضاهای سبز، باغات و پارک ها را دو چندان کرده است اظهار داشت: بر همین اساس یکی از راه های بازدارنده ای که باید صورت گیرد جلوگیری از تخریب فضای سبز و باغات شهر کرج و شهرهای اقماری آن است. جذب و کاهش آلاینده‌ها در فضای شهری و تلطیف آب و هوا با توسعه فضای سبز که نقش فضای سبز در کاهش آلودگی‌ها به عنوان یک اصل اساسی در بهبود کیفی هوا به اثبات رسیده است.
این استاد و مدرس دانشگاه ضمن دادن هشدار از بابت اینکه افراد بیشماری که به قصد سودجویی، ساخت و ساز به دنبال تخریب فضای سبز و باغات شهرهایی مثل کرج، محمد شهر، گرمدره، فردیس، مشکین دشت، اشتهارد، ماهدشت، کمالشهر و ... هستند خاطر نشان کرد: درختان و گیاهان ریه زمین هستند و یك ضرورت اساسی برای بهداشت زیستی این سیاره، هرچند انسان هوا را از دی اكسید كربن پر می كند و لایه ی اوزون را با مواد شیمیایی ساخته خود نابود می كند، درختان سیستمی قوی برای تعدیل این تاثیرات ارایه می دهند. به همان اندازه كه درخت جان تازه ای به جوّ می دهد، جنگل زدایی آن را نابود می سازد. از آن جا كه یك درخت طی دویست سال دی اكسید كربن هوا را جذب و كربن را در چوب خود ذخیره می كند ، وقتی آن را خرد می كنیم و به صورت چوب و یا كاغذ می سوزانیم، کربن دویست ساله ی در بند خود را بصورت دی اکسید کربن آزاد می کند و در نتیجه تاثیر گلخانه ای را تشدید می كنیم.
وی تصریح کرد: با توجه به وضعیت آلودگی هوا، اهمیت موضوع حفظ باغات و فضای سبز در این شهرها که سر ریز جمعیت تهران را همواره پذیر کرده و با روند روبه رشد جمعیت مواجه است را باید به خوبی درک کنیم و در این راه گام های استواری برداشته و به دنبال حفظ، نگهداری و افزایش فضای سبز و باغات این شهرها باشیم.
اسکندری با اشاره به وجود باغات متعدد که مهمترین ویژگی و سرمایه شهرستان های استان البرز است خواستار اعمال محدودیت های بیشتر در موضوع ممنوعیت تفکیک غیرمجاز و ساخت و ساز در باغات شد و اظهار داشت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری که باید توجه ویژه‌ای به جلوگیری از ساخت و سازها در باغات
شود، باید این نکته مهم را مد نظر قرار دهیم که سرسبزی و آب و هوای خوش مهم ترین ویژگی شهر کرج است که همین مهم این شهر را مزین به صفت باغشهر نموده است.
مهنوش اسکندری ادامه داد: كارشناسان مجامع زیست محیطی در عرصه های جهانی به این نتیجه رسیده اند كه در پیش گرفتن راه های موثر حمایت از محیط زیست و منابع طبیعی امری اجتناب ناپذیر و حیاتی است. رمز و كلید اصلی موفقیت در تثبیت اقلیم زمین(توپوگرافی)، كاهش مصرف سوخت های فسیلی است.
وی در همین خصوص اضافه کرد: از سوی دیگر قرارگیری کرج در نزدیکی تهران پایتخت کشور و همچنین قرار گرفتن در مسیر شاهراه های مواصلاتی چندین استان کشور باعث افزایش هجوم جمعیت مهاجر به شهر کرج و شهرهای اقماری آن شده است که از عواقب آن می توان به گسترش ساخت وساز و افزایش بی رویه جمعیت اشاره کرد که این موضوع منجر به ایجاد انگیزه بیشتر در برخی عوامل سودجو برای تفکیک غیر مجاز باغات استان و تبدیل آن به فضاهای مسکونی و تجاری خواهد شد که به آلودگی بیشتر هوا و افزایش ترافیک دامن خواهد زد.
مهنوش اسکندری با تاکید بر اینکه بحران هایی كه در طی سال‌های گذشته از طریق انتشار مواد آلوده كننده در محیط زیست بوجود آمده اظهار داشت: مبارزه برای داشتن هوای تمیزتر در چند دهه اخیر همه گیر شده است و این مبارزه بصورت یك واقعیت بین المللی ظاهر گردیده، زیرا هوا مرزهای بین المللی را به رسمیت نمی شناسد و هیچ كس در مقابل تهاجم هوای آلوده ایمن نیست.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: شهر کرج به دلیل وجود باغات متعدد یکی از ریه های تنفسی کشور محسوب می شود که به همین دلیل مسئولین استانی و کشوری نیز در این خصوص باید توجه و نگاه ویژه ای داشته باشند و مسئولین شهر را در راه حفظ و احیای فضای سبز و باغات یاری نمایند چرا که در مقایسه با ۱۰ سال گذشته انگیزه های عوامل سودجو برای تخریب باغات و فضای سبز در این شهررو به افزایش است که باید با برنامهریزی مناسب در این خصوص پیشگیری لازم انجام شود.
اسکندری تاکید کرد: آلودگی هوای شهرهای استان البرز دامن پایتخت را هم خواهد گرفت و این معضل صرفا با تصمیمات استانی قابل حل نیست بلکه نیازمند تصمیمات پر هزینه و ضروری است که در این خصوص مسئولین استانی باید با جلب نگاه و توجه مسئولین کشوری و جذب اعتبارات ملی به دنبال رفع اساسی این مشکل باشند.
وی در همین خصوص اضافه کرد: به دلیل افزایش آلودگی هوا به خصوص در شهر تهران که در نزدیکی کرج قرار دارد تولید اکسیژن برای تنفس سالم نیز به نوبه خود یک صنعت محسوب می شود و امروز استان البرز و شهرهای آن را می توان یکی از تولیدکنندگان اکسیژن برای استفاده شهروندان تهرانی قلمداد کرد و در صورت عدم حمایت مسئولان ملی و استانی برای حفظ ریه های تنفسی شهر مطمئنا در آینده نزدیک دودِ آلودگی هوا و کمبود اکسیژن به چشم همه ما از جمله پایتخت نشین ها نیزخواهد رفت.
وی در پایان راه کارهای کلیدی برای حذف آلودگی هوا را اینطور بیان کرد: استفاده از رسانه ها ی همگانی (رادیو، تلویزیون، مطبوعات و... ) و فعالیت های سازمان یافته برای آموزش و افزایش دانش در باره ی تهدیدهای آلوده كننده های هوا وایجاد آگاهی از اجرای قوانین برضد تمامی آلوده كننده ها بسیار مهم و ضروری است. این رسانه ها یکی از اولین ابزارهای ما برای ایجاد تغییر به شمار می آیند.
به كودكان‌مان از همان سنین كودكی آموزش دهیم كه استفاده از وسایط نقلیه همگانی ، دوچرخه یا پیاده طی كردن مسافت های كوتاه به سلامت هوا كمك می كند؛ خارج كردن صنایع آلاینده از محدوده شهری؛ از رده خارج كردن خودروهای قدیمی و فرسوده با حفظ حقوق صاحبان آن ها. استفاده از انرژی های تجدید پذیر كه هم اكنون در نقاط مختلف دنیا از آن ها استفاده می شود از جمله انرژی خورشید ،باد، انرژی گرمایی، بیوگاز و...

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار