یک کارشناس جنگل‌ گفت: جنگل و درختان نقش بسیار مؤثر و قابل‌توجهی در تعدیل آب‌وهوا دارند اما متأسفانه بااین‌وجود به این سرمایه ارزشمند آسیب وارد می‌کنیم.
کد خبر: ۱۷۶۴۲۸
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۱ 06 February 2016

یک کارشناس جنگل‌ گفت: جنگل و درختان نقش بسیار مؤثر و قابل‌توجهی در تعدیل آب‌وهوا  دارند اما متأسفانه بااین‌وجود به این سرمایه ارزشمند آسیب وارد می‌کنیم.

به گزارش تابناک ایلام؛«سعید طاهری» اظهار کرد: درختان با تعریق و تعرق خود نقش حساسی در كاهش دمای میكروكلیما و افزایش رطوبت نسبی هوا ایفا می‌کنند و دمای یك هكتار فضای سبز در مردادماه تا 5.4  درجه كمتر از فضای مجاور خالی از درخت است.
وی افزود: به همین نحو رطوبت نسبی درون یك فضای سبز تا۱۱ درصد بیش از محیط خارج اندازه‌گیری شده است و با تعدیل دو پارامتر یادشده ،فضای سبز، میكروكلیمایی به وجود می‌آورد كه آسایش فیزیكی مناسبی برای زیست انسان در پی دارد.

این کارشناس جنگل منابع طبیعی ایلام ادامه داد: كیفیت كاهش صدا در درختان و درختچه‌های مختلف برحسب اندازه برگ، تراكم شاخ و برگ، نوع و بلندی درخت تفاوت دارد و ارتعاش امواج صوتی به‌وسیله برگ‌ها و شاخه‌های درختان جذب می‌شود، و حتی درختان در پخش و در هم شکستن صداها نیز مؤثرند. 

طاهری تصریح کرد: گیاهان همچنین باعث انکسار و انحراف صدا می‌شوند که این خاصیت به علت قابلیت انعطاف و نرمش و صاف بودن شاخ و برگ آن‌ها است و با کاشت کمربندهای سبز بین منابع صدا و مناطق مسکونی می‌توان از انتشار صداهای آلوده جلوگیری کرد.  

وی بابیان اینکه تاج درختان ازجمله سطوحی است که دارای کمترین مقدار اشعه انعکاسی بود و بعد از محیط‌های آبی بیشترین مقدار اشعه تابشی را جذب می‌کند، خاطرنشان کرد: تشعشعات خورشیدی چه به‌طور تابش مستقیم یا اشعه منعکس‌شده، به‌وسیله ایجاد حائل (درختان)و یا تقلیل میزان انعکاس قابل‌کنترل هستند.

این کارشناس جنگل منابع طبیعی ایلام اضافه کرد: درختان به‌عنوان عوامل حائل به‌طور مؤثر می‌توانند در ایجاد فضای مطلوب زیستی به کار گرفته شوند و کنترل اشعه خورشیدی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و کارکردهای درختان محسوب می شود./ف

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار