رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان قزوین، با اشاره به اینکه در خبرگان، قانونی با این قید که تعداد نامزدها باید دو برابر کرسی‌ها باشد، وجود ندارد، گفت: اگر حتی یک نامزد، داوطلب و تأیید صلاحیت شود نیز انتخابات برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۱۷۷۸۶۶
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۴ 08 February 2016
به گزارش تابناک از قزوین حجت‌الاسلام علی قابل، رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان و رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی قزوین، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه قزوین، با بیان اینکه بررسی‌ها جهت رد یا تأیید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی در سه مرحله انجام می‌شود، اظهار کرد: در مرحله‌ی نخست، صلاحیت کاندیداها در هیأت اجرایی فرمانداری‌ها بررسی شده و در مرحله‌ی دوم هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شورای نگهبان وارد عمل می‌شود و در آخر اعضای شورای نگهبان به تأیید و یا رد صلاحیت نامزدهای انتخاباتی اقدام می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه 27 بهمن‌ماه نتایج نهایی اسامی نامزدهای مجلس شورای اسلامی اعلام می‌شود، اضافه کرد: شورای نگهبان، نظر خود را در 16 بهمن ماه سال جاری اعلام کرده است و معترضین تا 3 روز فرصت دارند، شکایات و اعتراضات خود را نسبت به رد صلاحیت‌ها اعلام کنند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی قزوین، با اشاره به اینکه تنها شکایت آن دسته از نامزدهای انتخاباتی مجلس شورای اسلامی پذیرفته می‌شود که در مرحله نخست، در هیأت نظارت، تأیید صلاحیت شده‌ اما در مرحله بعدی توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شده‌اند، تصریح کرد: افرادی که در هیأت مرکزی نظارت شورای نگهبان رد صلاحیت شده‌اند، نمی‌توانند شکایتی داشته باشند و در صورت اعتراض، به شکایات این افراد رسیدگی نخواهد شد.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان قزوین با بیان اینکه بیستم لغایت بیست‌وهفتم بهمن‌ماه، زمان رسیدگی به شکایات معترضان در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: این افراد می‌توانند از طریق دفاتر استانی و یا به صورت مستقیم به ساختمان مرکزی تهران که در باشگاه شهید تختی واقع شده است، مراجعه کنند.
 
رئیس دفتر رسیدگی و نظارت شورای نگهبان استان با اشاره به اینکه در تاریخ 6دی‌ماه سال جاری، مراتب تأیید صلاحیت نامزدهای مجلس خبرگان اعلام شده است، تأکید کرد: کاندیداهای خبرگان دو روز مهلت اعتراض داشتند و از فرصت خود نیز استفاده کرده و در نهایت در بیستم بهمن ماه سال جاری نتیجه‌ی قطعی به وزارت کشور و فرمانداری‌ها اعلام و در روز 21 بهمن ماه نیز از طریق رسانه‌های محلی، علنی خواهد شد.

قابل با اشاره به اینکه نامزدهای انتخاباتی مجلس خبرگان رهبری، 3 روز برای انصراف و یا جابجایی در حوزه‌های استانی، فرصت دارند، افزود: این فرصت از روز 21 بهمن‌ماه آغاز شده و تا 23 ماه‌ جاری نیز ادامه خواهد داشت و پس از این تاریخ نیز فرمانداری‌ها نسبت به آگاهی شهرها اقدام می‌کنند.

وی با اشاره به زمان آغاز تبلیغات نامزدهای انتخاباتی مجلس خبرگان، تصریح کرد: از ساعت 12 شب 22 بهمن‌ماه و به مدت 14 روز، کاندیداهای انتخابات این مجلس می‌توانند به بحث تبلیغات خود پرداخته و برنامه‌‌های خود را عنوان کنند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی قزوین، ادامه داد: نامزدهای مجلس شورای اسلامی نیز از ساعت 12 شب 29 بهمن ماه سال جاری می‌توانند به مدت 7 روز تبلیغات خود را انجام داده و برنامه‌های خود را برای عموم مردم بیان کنند.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان قزوین با بیان اینکه قانونی وجود ندارد که خبره حتما اهل استان باشد، اظهار کرد: عده‌ای از خبرگان، اهل استان نیستند اما از قبل اعلام آمادگی برای حضور در استان خاصی را داشته و با ثبت‌نام در حوزه‌ی مورد نظر درخواست خود را به صورت جدی دنبال کرده‌اند، این در حالی است که عده‌ای دیگر، از حوزه و شهر متفاوتی بوده و به سبب کامل بودن ظرفیت شهر خود، می‌توانند به حوزه‌ی دیگری بروند.

وی با اشاره به ماده‌ی 3 قانون انتخابات، تشریح کرد: پس از آنکه صلاحیت کاندیداها مشخص و از سوی شورای نگهبان تأیید شد، نامزدهای انتخاباتی تا 48 ساعت فرصت دارند که تغییر حوزه دهند و در این راستا اولویت با افرادی است که قصد دارند به حوزه‌هایی که کمبود نیرو دارند بروند؛ چراکه در این صورت هم حوزه‌ها فعال‌تر شده و هم رقابت بیشتر خواهد شد.

رئیس دفتر رسیدگی و نظارت شورای نگهبان استان خاطرنشان کرد: اینکه تعداد افراد بهتر است بیش از تعداد کرسی‌های انتخاباتی باشد، امری پسندیده و عرفی است؛ چراکه در این صورت انتخابات شکل رقابتی پیدا خواهد کرد؛ اما قانونی برای اینکه قطعاً تعداد افراد بیش‌تر از کرسی‌ها باشد نیست و طبق قانون با یک کاندیدای تأیید صلاحیت شده نیز انتخابات برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام قابل در پایان با اشاره به 13 نفری که برای مجلس خبرگان ثبت‌نام کرده بودند، گفت: از این میان، تعدادی انصراف داده، برخی برای امتحان حاضر نشده و افرادی هم در بخش‌های کتبی و شفاهی امتحان، کنار رفتند؛ اکنون تنها 3 تن از این افراد تأیید صلاحیت شده‌اند، این در حالی است که نتیجه در بیستم بهمن‌ماه به صورت قطعی اعلام خواهد شد.
برچسب ها: قابل ، خبرگان ، قزوین ، ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار