استاندار ایلام بر لزوم معرفی اقدام وحشیانه رژیم بعث عراق در بمباران زمین فوتبال چوار در بهمن 65 و به شهادت رساندن تعدادی از ورزشکاران ایلامی در ابعاد بین المللی و جهانی تاکید کرد.
کد خبر: ۱۸۰۵۰۱
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۶ 13 February 2016

استاندار ایلام بر لزوم معرفی اقدام وحشیانه رژیم بعث عراق در بمباران زمین فوتبال چوار در بهمن 65 و به شهادت رساندن تعدادی از ورزشکاران ایلامی در ابعاد بین المللی و جهانی تاکید کرد.

به گزارش تابناک ایلام؛محمدرضا مروارید روز شنبه در آیین گرامیداشت سالروز بمباران زمین فوتبال چوار و شهادت شماری از ورزشکاران این بخش از توابع شهرستان ایلام اظهار کرد: همه باید به سهم خود برای نکوداشت این روز تلاش کنیم.
وی با اشاره به دوران هشت سال جنگ تحمیلی و چگونگی وقوع حادثه تلخ بمباران زمین فوتبال چوار افزود: سال 65 رسم بر این بود که وقتی در جبهه ها پیروزی های زیادی بدست می آوردیم، رژیم بعث به تلافی این پیروزی ها، شهرهای کشور بویژه ایلام را بمباران می کرد.
مروارید تاکید کرد: وقتی رژیم بعث عراق می دید مردمی که این همه تحت فشار قرار دارند باز هم به آرمان های نظام و انقلاب پایبند هستند و با این شرایط مسابقات فوتبال را هم حتی در شهرهای مرزی برگزار می کنند، اقدام به بمباران وحشیانه زمین فوتبال چوار کرد.
وی بر لزوم تنوع بخشی به برنامه های گرامیداشت شهدای بخش چوار تاکید کرد و گفت: این آیین باید در محل حادثه برگزار شود و رسانه ملی در معرفی و آشنایی هر چه بیشتر مردم به ویژه نسل جوان و حتی جوامع بین المللی از این اقدام وحشیانه رژیم بعث عراق حرکت های گسترده تری انجام دهد.
استاندار ایلام با اشاره به اینکه این واقعه دردناک باید در سطح فراملی مطرح و برگزار شود، یادآور شد: در چند سال اخیر گروهی از جوانان بخش چوار مجموعه ای تشکیل دادند تا این حرکت مردمی را ادامه دهند و شهادت دردناک این عزیزان را به تمامی دنیا معرفی کنند.
مروارید افزود: اداره کل ورزش و جوانان استان نیز طرح های خوبی را در خصوص احداث یادمان و زمین بخش چوار انجام داده که در این خصوص امیدواریم با گشایش اعتبارات بتوانیم علاوه بر تکمیل زمین فوتبال، این مکان را به محل یادمان شهدای عزیز چوار تبدیل کنیم.
وی خاطر نشان کرد: امیدواریم با تلاش مسئولان کشوری و استانی بتوانیم آنچنان که در خور و شآن این عزیزان است، فرهنگ ایثار و شهادت را با هم پیوند بزنیم تا برای نسل امروز و آینده به چراغ راهی تبدیل شود.
وی گفت: امید است عزیزان بازمانده این فاجعه با تلاش و همکاری همه دست اندر کاران مستندات، زندگی نامه، عکس و خاطرات این عزیزان را جمع آوری کنند تا بتوانیم در حوزه های مختلف هنری این آثار را در معرض دید عوم قرار دهیم.
استاندار ایلام از هزاران هوادار تیم پرسپولیس که در یک حرکت ماندگار روز جمعه در هنگام برگزاری مسابقه فوتبال با تیم فولاد خوزستان ایستادند و یاد و خاطره شهدای زمین فوتبال چوار را گرامی داشتند تقدیر کرد و از حضور دست اندارکاران برنامه 90 در آیین سالروز بمباران زمین فوتبال چوار تشکر کرد.
مروارید همچنین ضمن تقدیر از حضور پرشکوه مردم ولایتمدار این استان در راهپیمایی 22 بهمن اظهار کرد: حضور پرشور و آگاهانه مردم متدین در راهپیمایی 22 بهمن نشان از عشق و علاقه به انقلاب اسلامی و پایبندی آنان به نظام اسلامی است.
وی افزود: قطعا این راهپیمایی عظیم که در یک روز همه مردم را به خیابان ها می کشاند تا پایبندی خود را به نظام و انقلاب نشان دهند در هیچ جای دنیا اتفاق نمی افتد و دشمن نیز این را خوب می فهمد.
در این آیین و با حضور استاندار ایلام و جمعی از مسئولان استانی از خانواده های شهدای حادثه بمباران زمین فوتبال بخش چوار تقدیر شد.
به گزارش ایرنا، هواپیماهای رژیم بعثی عراق بیست و سوم بهمن ماه سال 1365 در جنایتی وحشتناک و غیرانسانی با پرواز در ارتفاع پایین بر فراز زمین فوتبال چمن بخش چوار و ریختن بمب بیش از 14 نفر از نوجوانان و جوانان فوتبالیست ایلامی را که در حال انجام مسابقه بودند به شهادت رساندند.
این حادثه که منجر به شهادت و زخمی شدن بهترین جوانان و نوجوانان فوتبالیست تیم منتخب استان ایلام شد به عنوان یکی از جنایت های تاریخی صدام و رژیم بعت در تاریخ ثبت شده است.
این واقعه درست زمانی رخ داد (دهه شصت) که تیم های نوجوانان استان ایلام در رقابت های قهرمانی کشوری هر سال با کسب یکی از مقام های نخست تا سوم جزو سه تیم برتر کشور بودند.
سازمان لیگ فوتبال نیز بازی های هفته بیستم لیگ برتر را در حرکتی نمادین به یاد شهدای چوار نام گذاری کرد و مقرر شد تمام بازی های این هفته در دقیقه 55 به مدت 20 ثانیه متوقف شود.
مسئولان استان ایلام با توجه به عمق این فاجعه دردناک در حال رایزنی برای ثبت این واقعه در پیشینه و تقویم فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) هستند.
بخش چوار در فاصله 15 کیلومتری ایلام قرار دارد.
استان ایلام با داشتن 430 کیلومتر دارای طولانی ترین مرز مشترک با عراق است، شهرها و روستاهای استان ایلام در دوران دفاع مقدس بیش از 500 بار مورد حمله هوایی و موشکی دشمن بعثی قرار گرفتند.
ایلام قهرمان در دوران دفاع مقدس نزدیک به سه هزار شهید تقدیم اسلام و آرمان های انقلاب کرده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار