دلایل عدم معرفی صحیح تپه ازبکی چیست؟
لیل این امر، عدم اطلاع رسانی به مردم است. متاسفانه شهرستان نظرآباد که چندی پیش یکی از خبرگزاری ها از آن به عنوان "کلان روستا" یاد کرده بود، فاقد نمایندگی رسمی صدا و سیما، خبرگزاری ها و مطبوعات است و چند خبرنگار حق التحریر به صورت پراکنده اخبار این منطقه فراموش شده را برای رسانه ها تولید می کنند.
کد خبر: ۱۸۰۶۸
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۲ 03 April 2015
به گزارش تابناک – البرز: محوطه باستانی ازبکی یکی از منابع ارزشمند تاریخی فلات ایران واقع در شهرستان نظرآباد از شهرستان‌های استان البرز است.
ازبکی محوطه باستانی گسترده‌ای است که از یک تپه بلند مرکزی (تپه الف) به ارتفاع ۲۶ متر از سطح زمین‌های اطراف و تعدادی تپه کوتاه تشکیل شده است که ارتفاع بلندترین آن‌ها از چند متر تجاوز نمی‌کند.
برای این محوطه باستانی می‌توان وسعتی برابر صد هکتار به ابعاد یک کیلومتر در یک کیلومتر در نظر گرفت.
روستای ازبکی یکی از روستاهای دهستان احمدآباد از بخش مرکزی شهرستان نظرآباد است که در۸۰ کیلومتری غرب شهر تهران واقع شده است.
محوطه باستانی ازبکی در زمین‌های کشاورزی این روستا واقع شده و وجه تسمیه نام این محوطه باستانی به واسطه نام این روستا بوده است.
بخش‌هایی از این محوطه باستانی نه هزار ساله را کارشناسان مرکز باستان شناسی ایران در سال ۱۳۴۸خورشیدی مورد شناسایی قرار داده و در سال۱۳۵۲ به شماره  ۹۵۵در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
براساس کاوش‌های صورت گرفته، محوطه باستانی ازبکی در برگیرنده شش هزار سال بقایای فرهنگی پیش از تاریخ و اوایل دوران تاریخی ایران از نیمه اول هزاره هفتم تا نیمه نخست هزاره اول پیش از میلاد مسیح یعنی دوران مادها است.
ازبکی محوطه باستانی گسترده‌ای برابر با صد هکتار و ۱۰ تپه ارزشمند است که شش تپه از آن را گروهی از باستان شناسان ایرانی به سرپرستی دکتر یوسف مجیدزاده (از سال ۱۳۷۷تا ۱۳۸۴) حفاری کرده‌اند.
در حال حاضر یکی از خشت های چند هزار ساله این محوطه، زینت بخش دفتر کار رئیس سازمان ملل متحد است.
متاسفانه با وجود ارزشمندی این محوطه باستانی، کمتر ایرانیان و حتی محققان و باستان شناسان خارجی از وجود چنین اثر با ارزشی مطلع هستند و شاید بخش مهمی از مردم استان البرز نیز تاکنون نام تپه ازبکی را نشنیده باشند.
دلیل این امر، عدم اطلاع رسانی به مردم است. متاسفانه شهرستان نظرآباد که چندی پیش یکی از خبرگزاری ها از آن به عنوان "کلان روستا" یاد کرده بود، فاقد نمایندگی رسمی صدا و سیما، خبرگزاری ها و مطبوعات است و چند خبرنگار حق التحریر به صورت پراکنده اخبار این منطقه فراموش شده را برای رسانه ها تولید می کنند.
اما فعال نبودن رسانه ها در این منطقه، شاید دلیل اصلی عدم معرفی تپه ازبکی نباشد. دلیل اصلی نبود زیرساخت های گردشگری در نظرآباد است. شهرستان نظرآباد فاقد اماکن اقامتی برای مسافران بوده و در این شهرستان حتی مسافرخانه نیز وجود ندارد.
بنابراین طبیعی است که مسافران نمی توانند برای بازدید از یک محوطه باستانی به نظرآباد آمده و شب را کنار خیابان سپری کنند.
این موضوع را معاون گردشگری میراث فرهنگی استان البرز مورد توجه قرار داده و گفته است: جایگاه واقعی تپه ازبکی به مردم شناسانده نشده است.
احمد ترکاشوند، معتقد استکه جاذبه‌های گردشگری نظرآباد آن طور که باید و شاید ت مردم معرفی نشده است. و اگر می‌خواهیم ظرفیت‌های گردشگری این شهرستان را به فعلیت برسانیم در مرحله نخست باید زیرساخت‌های مناسب گردشگری را برای گردشگران مهیا کنیم .
وی مهم‌ترین کانون گردشگری در شهرستان نظرآباد را محوطه باستانی تپه ازبکی دانست و یادآورشد: این محوطه باستانی در برگیرنده شش هزار سال بقایای فرهنگی پیش از تاریخ و اوایل دوران تاریخی ایران از نیمه اول هزاره هفتم تا نیمه نخست هزاره اول پیش از میلاد است؛ تاریخی در هم تنیده و عمیق که کمتر به آن توجه شده ولی زمان آن رسیده تا این منطقه در جایگاه شایسته خود شناخته شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار