معاون پژوهشی حوزه های علمیه، از ارسال 911 اثر به هفدهمین همایش کتاب سال حوزه در قم خبر داد.
کد خبر: ۱۸۱۵۷۵
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۹ 15 February 2016
به گزارش تابناک قم، حجت الاسلام والمسلمین سید علی عماد در نشست خبری ابراز داشت: هفدهمین همایش کتاب سال حوزه روز پنجشنبه 29 بهمن ماه جاری در سالن همایش مدرسه علمیه امام کاظم(ع) با حضور اندیشمندان، صاحب نظران حوزوی و شماری از مراجع تقلید برگزار می شود.

وی بیان داشت: همایش کتاب سال حوزه محل معرفی تولیدات علمی حوزه های علمیه است که در سال 93 به چاپ رسیده اند و در روز برگزاری همایش نیز با حضور برگزیدگان از آثار حائز شرایط، تقدیر به عمل می آید.

وی افزود: در این دوره از همایش، در مجموع 911 عنوان اثر در قالب تک جلد یا مجموعه کتاب به جشنواره رسیده که از این تعداد 838 اثر در قالب کتاب و 73 اثر در قالب پایان نامه ارائه شده است. 

معاون پژوهش حوزه های علمیه ابراز داشت: در مقایسه با سال گذشته تعداد آثار رسیده به همایش در قالب کتاب افزایش داشته است و از 780 کتابی که در سال گذشته به همایش واصل شده است امسال این عدد به 838 اثر رسیده است. 

وی اظهار داشت: از نظر جنسیت نویسندگان در هفدهمین دوره همایش، 878 اثر توسط آقایان و 33 اثر توسط بانوان تولید شده است که نسبت به سال گذشته شاهد افزایش آثار بودیم و این در حالی است که از سوی بانوان در سال گذشته 26 اثر را دریافت کرده بودیم.

وی ادامه داد: از نظر زبان تولیدات علمی در این دوره، 796 اثر به زبان فارسی، 102 اثر به زبان عربی و 13 اثر به سایر زبان های زنده دنیا به جشنواره رسیده است و آثار به زبان های غیر فارسی افزایش نسبی داشته است.

عماد یادآور شد: از نظر ملیت، 817 اثر تولید شده توسط افراد ایرانی و 94 اثر توسط مهاجران در حوزه های علمیه یا از سایر حوزه های علمیه خارج از کشور بوده است و بخش آثار غیر ایرانی افزایشی نداشته است.

وی بیان داشت: در مراسم پایانی همایش، 39 اثر کاندیدای برگزیده شدن است که از میان این تعداد، 13 اثر به عنوان اثر برگزیده، هشت اثر به عنوان آثار شایسته تقدیر و 18 اثر شایسته تحسین توسط شورای علمی کتاب سال حوزه معرفی می شود.

وی یادآور شد: در این دوره از همایش کتاب سال حوزه توانستیم همزمان با بررسی های علمی و محتوایی و ارزیابی های کتاب سال و بررسی ها در شورای علمی همایش، کار تحلیل و ارزیابی وضعیت تولید کتاب در رشته های مختلف دانش همزمان با انجام فرایند ارزیابی و نهایی سازی داوری ها را انجام دهیم.

دبیر همایش کتاب سال حوزه نیز در این نشست خبری گفت: سخنران ویژه همایش آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید است و امسال از مرحوم آیت الله محمد مهدی آصفی صاحب بیش از 200 اثر علمی در زمینه های فقه، اصول، تفسیر و کلام تجلیل خواهد شد.

حجت الاسلام مهدی حقی افزود: در کنار تجلیل از 39 اثر برگزیده برتر، از ناشران برتر نیز تجلیل می شود و این در حالی است که 800 ناشر در حوزه دین فعال هستند، از این رو یک ناشر برگزیده و سه ناشر شایسته تقدیر معرفی خواهند شد. 

وی گفت: از ظرفیت 330 تن از داوران که از نخبگان حوزوی هستند در داوری ها استفاده می کنیم که قالب داوران حوزوی و تعداد محدودی از آن ها غیر حوزوی هستند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار