بیش از1000 جلد کتاب نفیس توسط خانواده استاد حسن قاضی طباطبایی به کتابخانه دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز اهدا شد.
کد خبر: ۱۸۳۲۲۸
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۰ 17 February 2016
به گزارش تابناک تبریز، قائم مقام رییس دانشگاه در مراسم اهدای این کتاب ها گفت: استاد حسن قاضی انسان به تمام معنا در تربیت و تهذیب نفس بود که همزمان با سال تاسیس دانشگاه تبریز در سال 1326 در این دانشگاه به تدریس مشغول شد و تا 18 اسفندماه سال 1364 که دار فانی را وداع گفت، لحظه ای از آموختن غافل نشد.

دکتر حمیدرضا قاسم زاده همچنین با اشاره بر برخی از اوصاف استاد افزود: استاد حسن قاضی طباطبایی حافظه ای مثال زدنی داشت. اگر از استاد سؤال می شد، «فتوّت» چیست؟ همین سؤال کافی بود که استاد در پیچ و خم های «آیین فتوّت» تو را همراهی کند، و از متون کهن فارسی و عربی دهها مثال آوَرَد و رسم جوانمردی و فتوّت را تشریح کند تا سخن را به روزگارِ معاصر کشانَد. کلاسِ درسِ استاد، کلاس بحث و فحص بود. کمتر دیده می‌شد که استاد جزوه‌ای دهد. مأخذ را معرفی می‌کرد و در محورِ مطلبی صحبت می‌کرد و دانشجویان را به بحث و تحقیق می‌کشید و از این‌رو، دانشجو نیز مجبور می‌شد که به مطالعه روی آوَرَد.

رییس دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی دانشگاه تبریز نیز در این مراسم، اهدای 1000 جلد کتاب توسط خانواده استاد قاضی طباطبایی را از جمله کارهای حسنه عنوان کرد و گفت: این 1000 جلد کتاب اکثرا به زبان عربیست که مرحوم قاضی آنها را از شهرهای مختلف کشور جمع آوری کرده بود و برای آنها حاشیه و تعلیق نوشته بود، به طوری که بیش از 500 عنوان کتاب دارای تعلیقیه هستند.

دکتر محمد مهدی پور متذکر شد: این استاد همام، دایره المعارف سیاری بود که دانشجویان و طالبان علم را از چشمه علم و دانش خود سیراب می کرد و با این اهدا کتاب ها، باز هم دانشجویان می توانند بعد از وفات اساتید نیز، از ذخیره های علمی وی بهره مند شوند. ضمن آنکه تعلیقات این استاد جمع آوری شده و در مجلدی جداگانه در آینده ای نزدیک به زیور طبع آراسته خواهد شد.

مهندس حسین قاضی طباطبایی، فرزند استاد، نیز در این مراسم ضمن قدردانی ار مسئولین دانشگاه تبریز برای ترتیب این مراسم خوب و امتنان از دکتر سعید واعظ شاگرد ارشد استاد، در خصوص اهتمام به تبدیل حاشیه نگاری های استاد بر کتابها به مجلدی مستقل، گفت: پدرم وصیت نموده بود بعد از من تمامی کتابهایم به دانشگاه تبریز وقف شود تا جویندگان علم از آن استفاده کنند.

اضافه می نماید: همچنین در این مراسم، دکتر سعید واعظ، رئیس اسبق دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی تهران و از شاگردان استاد و دکتر ایراندوست از روسای قبلی دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی دانشگاه تبریز به ذکر خاطره پرداختند و در پایان این مراسم، از خانواده استاد حسن قاضی طباطبایی با اهدای نشان دانشگاه تقدیر شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار