در حالی که بسیاری از رشته‌های صنایع‌دستی به فراموشی سپرده شده است، خبرهایی از نامزدی استان یزد به‌عنوان شهر جهانی نساجی، در شورای جهانی صنایع دستی ، خوشحال‌کننده است...
کد خبر: ۱۸۹۲۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۹ 28 February 2016
به گزارش تابناک یزد به نقل از همشهری، در حالی که بسیاری از رشته‌های صنایع‌دستی به فراموشی سپرده شده است، خبرهایی از نامزدی استان یزد به‌عنوان شهر جهانی نساجی، در شورای جهانی صنایع دستی ، خوشحال‌کننده است.
این روزها معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور احیای صنایع نساجی سنتی را در استان یزد با جدیت دنبال می‌کند و به بازسازی دستگاه‌های سنتی این هنر- صنعت در یزد اقدام کرده است. احیای کارگاه‌های نساجی سنتی به ویژه کارگاه‌های کاربافی یکی از اقدامات معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برای احیای صنایع نساجی است. همه این تلاش‌ها بر معرفی شهر یزد به عنوان شهر‌جهانی نساجی متمرکز شده است، چرا که قرار است شهر یزد امسال به عنوان کاندیدای دریافت این عنوان به شورای جهانی صنایع دستی معرفی شود.
در ادامه روزنامه همشهری درباره اقداماتی که در یزد برای کسب برند «شهر جهانی نساجی» اتفاق افتاده با «امید شیوا» مشاور معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور به گفت‌وگو پرداخته است.

    چه ظرفیت‌هایی در صنایع نساجی سنتی استان، باعث شد که این شهر به عنوان نامزد دریافت عنوان شهر جهانی نساجی، انتخاب شود؟

شهر یزد به عنوان یکی از قطب‌های تولید صنایع دستی به ویژه در رشته نساجی سنتی، از هزاره‌های گذشته تاکنون سابقه درخشانی دارد. نساجی سنتی در یزد نه تنها باعث تجارت و رونق اقتصادی ایران در آن زمان بلکه به عنوان یک کالای تجاری در دنیا مطرح بوده است به این ترتیب این شهر، ظرفیت‌های کافی برای تبدیل شدن به شهر جهانی نساجی را دارد.

    نحوه انتخاب شهر جهانی صنایع دستی را اعلام کنید.

شورای جهانی صنایع دستی در سال 2014 با حمایت یونسکو موفق شد این مصوبه را به تمام کشورها ابلاغ کند تا هر کشوری بتواند شهرهای معروف و مشهور تولیدکننده صنایع‌دستی خود را به عنوان شهر جهانی صنایع دستی، ثبت کند. در سال گذشته، یک سال بعد از این مصوبه، ایران موفق شد دو شهر اصفهان و تبریز را به عنوان شهر جهانی صنایع دستی و شهر جهانی فرش دستباف به ثبت برساند. قرار است نامزدهای کشور برای کسب عنوان شهر جهانی صنایع دستی برای سال 2016 معرفی شوند. پرونده «شهر جهانی نساجی، شهر یزد» یکی از پرونده‌هایی است که قرار است به شورای جهانی صنایع دستی ارسال شود. اکنون 6 شهر دنیا موفق به دریافت عنوان شهر جهانی صنایع دستی شده‌اند که 2‌شهر آن متعلق به کشورمان است. بسیاری از کشورهای صاحب نام در تولید صنایع دستی در این رقابت از ایران عقب مانده‌اند.

    زمان ارسال پرونده و ارزیابی را اعلام کنید.

امیدواریم زیرساخت‌ها و همکاری همه دستگاه‌های دولتی از جمله استانداری، شهرداری، میراث فرهنگی، صنعتگران و اتحادیه صنفی به گونه‌ای باشد که زیرساخت‌های تکمیل پرونده به صورت فشرده در قالب یک پکیج فوری تهیه و برای داوری‌ها حاضر شود. در آینده نه چندان دور، پرونده تکمیل و برای داوری ارسال می‌شود و نتیجه ارزیابی و داوری‌ها نیز تا شهریورماه سال آینده مشخص خواهد شد.

    به نظر شما آیا شهر یزد موفق به دریافت این عنوان خواهد شد؟

ظرفیت‌های نساجی شهر یزد، بسیار بالاست و این ظرفیت در بسیاری از شهرهای این استان دیده می‌شود و فرصت را برای کسب برند شهر جهانی نساجی ایجاد می‌کند، اما لازم است که این ظرفیت‌ها حتی بعد از دریافت این عنوان جهانی نیز مورد توجه و حمایت قرار گیرد.

    دستاوردهای کسب این عنوان جهانی برای استان چه خواهد بود؟

این ثبت از نظر اقتصادی مزایای بسیاری به همراه دارد. رونق بازار فروش محصولات و توسعه گردشگری به‌ویژه برای گردشگران و تجار اقتصادی مهم‌ترین دستاورد آن است. معرفی جهانی صنایع‌دستی، بازارهای جدیدی را برای عرضه صنایع دستی کشور فراهم خواهد کرد. با تبدیل شدن شهر یزد به شهر جهانی نساجی، هنرمندان و صنعتگران هم فرصت حضور در نمایشگاه‌ها و عرضه خود در بازارهای جهانی را پیدا می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار