مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: در سال جاری تاکنون بیش از 231 هکتار از اراضی ملی استان رفع تصرف و در حدود 494 هکتار از این اراضی با اقدام به موقع از تصرف پیشگیری شده است.
کد خبر: ۱۹۱۳۹۳
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۴ 02 March 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، امید ذاکری بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: 231 هکتار از اراضی آزاد شده بر اساس اجرای احکام صادره از سوی مراجع قضایی رفع تصرف گردید و بیش از 494 هکتار از این اراضی ملی در راستای اقدامات پیشگیرانه و در اجرای تبصره 1 ماده 55 قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع از متصرفین و متخلفین بازپس‌گیری و به دولت بازگردانده شده است.
 
وی ادامه داد: با شناسایی مناطق حساس و اولویت‌بندی، یگان حفاظت در شهرستان‌ها اقدام به گشت‌زنی و مراقبت‌های منظم و دوره‌ای در مناطق مختلف می‌کند.
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان افزود: با توجه به سیاست سازمان مبنی بر حفاظت مشارکتی، مردم نقش مهمی در حفظ عرصه‌ها و منابع طبیعی دارند.
 
وی یادآور شد: اجرای طرح مدیریت جامع منابع طبیعی در حوزه‌های آبخیزداری با نگاه ترویجی و آموزشی و بر مبنای معیشت پایدار جوامع محلی است.
 
ذاکری اظهار داشت: در همین راستا به منظور تبیین طرح مدیریت جامع، جلساتی با فرمانداری‌ها داشته‌ایم و برنامه‌های ما در سال آینده بر مبنای معیار پایداری فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و زیست بومی است.
 
این مقام مسئول اضافه کرد: بیشترین سرمایه‌گذاری باید بر روی مرتع صورت گیرد تا هم مشکل منابع طبیعی حل شود و هم کار مردم راه بیفتد، در این خصوص اعتمادسازی برای جلب مشارکت‌ و مجری لازم است.
 
وی با اشاره به اینکه 30 مورد طرح آبخیزداری در استان با هزینه‌ای بالغ بر 30 میلیارد ریال انجام شده است، گفت: هدف از انجام طرح‌های فوق، توسعه فعالیت‌های آبخیزداری در راستای حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب و خاک در سطح استان و زیر پوشش قرار دادن حوزه آبخیز سدهای جدید در دست ساخت در جهت کنترل فرسایش و رسوب است.
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان افزود: تاکنون در سطح استان 67 روستا دارای بوستان روستایی با سطحی معادل 180 هکتار در نواحی مختلف استان با مساعدت و همراهی فرمانداری‌ها و با مشارکت مستقیم شوراهای اسلامی، دهیاری‌ها و مشارکت مردم احداث شده است.
 
ذاکری خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‌های اساسی دولت تدبیر و امید، ارتقای شاخص‌های زیست محیطی و رشد و توسعه روستاها و به‌خصوص مناطق دور افتاده با حضور و همراهی مردم و مشارکت آنان است.
 
وی با اشاره به حضور خیرین در عرصه منابع طبیعی گفت: خوشبختانه استان هرمزگان در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری از استان‌های پیشگام در زمینه مشارکت خیرخواهانه در کشور است و کسب رتبه نخست کشوری در زمینه جلب مشارکت مردم و خیرین در احداث بوستان‌های روستایی و سازه‌های آبخیزداری را دارا است.
 
این مقام مسئول تصریح کرد: با توجه به وسعت استان در سال جاری یک‌هزار و 700 طرح بیابان‌زدایی را با مشارکت مردم اجرا کرده‌ایم و در هفته منابع طبیعی چهار پروژه در زمینه آبخیزداری با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 150 میلیون تومان در شهرستان‌های بندرعباس، بندرخمیر و سیریک به بهره‌برداری می‌رسد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار