مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: ارزش توليدات شيلاتي استان مركزي در سال93 بيش از 60 ميليارد تومان بوده است.
کد خبر: ۱۹۲۵۸
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶ 06 April 2015


حسن اکبری اظهار کرد: اثرات خشکسالی طی چند سال اخیر بر روی منابع آبی و بالطبع غیرفعال شدن تعدادی از واحدهای آبزی‌پروری منجر شد تنها 90 درصد از تعهدات آبزي پروري استان در سال 93 محقق شود.

 

وی خشكسالي و عدم پرداخت تسهيلات نقدينگي در سال گذشته را دو مشكل عمده شيلات برشمرد و گفت: در سال 93 به دليل خشكسالي و عدم پرداخت تسهيلات نقدينگي به آبزي‌پروران حدود 780 تن ظرفيت غير فعال در واحدهاي آبزي پروري استان مركزي وجود داشت در صورتي كه اگر اين اتفاق نمي‌افتاد توليد استان در سال 93 در بخش آبزيان پرورشي به سه هزار و 300 تن مي‌رسيد.

 

اكبري با اشاره به توليد دو هزار و 495 تني انواع آبزيان پرورشي در سال 93 گفت: اين ميزان توليد نسبت به عملكرد سال 92 حدود سه درصد رشد داشته و بايستي طبق تعهدات برنامه پنجم توسعه در سال جاري اين ميزان توليد به 2900 تن افزايش يابد.

 

وی به توليد 13 ميليون قطعه‌اي انواع ماهيان زينتي آب شيرين و رشد 22 درصدي آن نسبت به عملكرد سال 92 اشاره كرده و در اين خصوص بیان کرد: تكثير و پرورش ماهيان زينتي يكي از ظرفيت‌هاي اقتصادي استان مركزي به شمار مي‌رود كه متاسفانه توسط بعضي از سازمان‌ها و دستگاه‌هاي دولتي مثل دامپزشكي مورد حمايت قرار نمي‌گيرد.

 

 اكبري با اشاره به ارزش اقتصادي 10 ميليارد توماني توليدات اين بخش گفت: تكثير و پرورش ماهي زينتي به دليل اشتغال و درآمد پايداري كه ايجاد مي‌کند، مي‌تواند به عنوان يكي از شاخصه‌هاي مهم بخش كشاورزي تبديل و گردش مالي بالايي را در استان ايجاد کند.

 

وی به توليد 33 ميليون قطعه‌اي بچه ماهي قزل‌آلا در استان مركزي و تولید 50 تني گوشت ماهيان خاوياري در سال گذشته اشاره كرده و گفت: در سال گذشته 23 مورد مجوز آبزي‌پروري نيز صادر شده است كه در صورت بهره‌برداري از اين مجوزها، 250 تن به ظرفيت توليد ماهي قزل‌آلا و هفت ميليون قطعه به ظرفيت توليد بچه ماهي قزل‌آلا نيز اضافه خوهد شد.

 

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ارزش اقتصادي توليدات‌ آبزي پروري استان در سال 1393 را در بخش‌هاي مختلف معادل 60 ميليارد تومان اعلام كرده و افزود: هم اكنون حدود 930 نفر بهره‌بردار شيلاتي به صورت مستقيم و غير مستقيم در اين بخش به فعاليت مشغول هستند كه پيش‌بيني مي‌شود با بهره‌برداري از 22 طرح شيلاتي در هفته جهاد كشاورزي و بهره‌برداري از مجوزهايي كه در سال 93 صادر شده است اشتغال در بخش شيلات به 1200 نفر افزايش يابد.

 

مدير امور شيلات و آبزيان سازمان جهاد كشاورزي استان مركزي با اشاره به ابلاغ دستورالعمل پرداخت تسهيلات بانكي جهت ايجاد واحدهاي توليدي در روستاها در اواخر سال گذشته گفت: فرمانداران شهرستان‌ها و بخشداران با حمايتي كه از انجام فعاليت آبزي پروري خواهند داشت مي‌توانند نقش مهمي در توسعه اين فعاليت به صورت دومنظوره در منابع آبي و كشاورزي روستاها داشته و اشتغال مناسبي را با پرداخت اينگونه تسهيلات در مناطق روستايي ايجاد کنند.

 

اكبري به ميانگين 5/7 كيلوگرمی سرانه مصرف آبزيان در استان مركزي نيز اشاره كرده و گفت: انجام 50 دوره آموزشي طبخ آبزيان براي هزار نفر از بانوان روستاها و شهرها با استفاده از اعتبارات عمراني ابلاغ شده يكي ديگر از فعاليت‌هايي بود كه در سال 93 توسط مديريت شيلات و آبزيان سازمان جهاد كشاورزي با همكاري مديريت جهاد كشاورزي شهرستان‌هاي تابعه انجام شده است.

 

مدیر امور شیلات و ابزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: پيش‌بيني مي‌شود با توجه به اينكه اين فعاليت و فعاليت‌هاي ديگري از قبيل برگزاري جشنواره طبخ آبزيان نيز در سال 94 در دستور كار مديريت شيلات قرار دارد، ميانگين سرانه مصرف آبزيان در سال 94 به 8 كيلو گرم افزايش يابد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار