برخی آثار تاریخی در کشور ما هستند که در ایام نوروز حال و روز دیگری دارند، یعنی حجوم گردشگران و بازدیدکنندگان از آنها چندیدن برابر می شود، که زیج منیژه یکی از آنهاست.
کد خبر: ۱۹۶۲۲۳
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸ 11 March 2016
برخی آثار تاریخی در کشور ما هستند که در ایام نوروز حال و روز دیگری دارند، یعنی حجوم گردشگران و بازدیدکنندگان از آنها چندیدن برابر می شود، که زیج منیژه یکی از آنهاست.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی هنری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، بناي شگفت انگیز و تاريخي زيج منيژه با بيش از يک هزار سال قدمت در نزدیکی شهرستان سرپل ذهاب، پذیرای میهمانان نوروزی علاقمند به تاریخ و تمدن کهن این دیار است.

زيج منيژه يا قلعه منيژه در مسير جاده اصلي کرمانشاه به سرپل ذهاب و در قسمت پايين دست طاق گرا و کوه عظيم پاطاق و در نزديکی گوردخمه دکان داود قرار دارد.

اين بنا داراي پلان مستطيل شکلي است که با جهت شرقي _ غربي و با استفاده از مصالح لاشه سنگ و ملات گچ ساخته شده است. در بخش مرکزي اين بنا تالار نسبتا بزرگي وجود دارد که پيرامون آن را راهروهاي متعددی قرار دارد.

این بنا به گونه ای طراحی شده که از طريق راهروهاي شمالي مي‌توان به مجموعه اتاق‌هاي ضلع جنوبي بنا و از طريق راهروي جنوبي به مجموعه اتاق‌هاي ضلع شمالي دسترسي پيدا کرد.

همچنین هر يک از راهروهاي شرقي و غربي پيرامون تالار نيز به راهرو ديگري منتهي مي‌شود که در نهايت از طريق اين راهروها مي‌توان به مجموعه اتاق‌هاي ضلع شرقي و غربي بنا دسترسي پيدا کرد.

شواهد و مدارک معماري از جمله شکل درگاه‌ها و قوس‌ها و همچنين نحوه پوشش سقف فضاهاي زيج منيژه که به اواخر دوره ساساني تعلق دارد در حال حاضر هم نسبتاً سالم است.

اين بنا در روزگار آباداني قلعه به شکل مربع که هر ضلع آن در ابعاد 70 در 50 متر مربع بوده، احداث شده است. در ميانه اين قلعه، ساختمان مربع شکل ديگري که احتمالاً ارگ قلعه بوده به ابعاد 48 در 48 متر ساخته شده که هنوز بقاياي آن را مي توان دريافت.

در هر ضلع قلعه تعداد 30 حجره وجود داشته و حجره ها داراي طاق گهواره اي شکل بوده اند که هم اکنون چند حجره نسبتاً سالم باقي مانده است.

به گزارش ایسنا: این بنای شگفت انگیز در ایام مختلف سال پذیرای گردشگران و میهمانان علاقمند به تاریخ و تمدن این دیار است اما ایام تعطیلات نوروز حجم حضور گردشگران و میهمانان نوروزی را بیشتر از هر زمان دیگری احساس می کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار