ساخت و سازهای جدید تهدیدی برای ابنیه تاریخی
عصارخانه شاهی اصفهان در دوره صفویه به دستور شاه عباس اول بنا گردیده است و فضای این عصارخانه از ۱۸۰۰ متر بنا در گذشته به ۳۸۰ متر در زمان حال رسیده است و در طی مدت این سال ها آسیب بسیار زیادی به فضا آن رسیده است.
کد خبر: ۱۹۸
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۲ 18 January 2015

به گزارش تابناک، محمد عیدی مدیر عصارخانه شاهی با بیان این مطلب گفت: تولید روغن از دانه های گیاهی در ایران از حدود 7 هزار سال پیش وجود داشته است و استفاده از روغن تولید شده از عصارخانه ها در مساجد، مکتب خانه ها و منازل باعث شده بود که این بناها نزد مردم محترم و مقدس باشند.
عیدی در تشریح معماری عصارخانه شاهی افزود: قسمت مرکزی عصارخانه در یک طبقه با ارتفاع حدود 11 متر است و سه فضای گنبدی شکل با مقطع کجاوه ایجاد شده است، سقف ها به سبک طاق و چشمه است و نورگیرهای سقف، روشنایی عصارخانه را تامین می کنند.
وی در ادامه تصریح کرد: فضای اصلی دارای پنج قسمت: پیشخوان، بارانداز، شترخوان، گرمخانه و تیر خانه بوده است. که متاسفانه در حال حاضر قسمت پیشخوان (ورودی عصارخانه)، بارانداز (محل تخلیه و نگهداری دانه ها) و شتر خوان (محل نگهداری شترهای عصارخانه) از بین رفته اند.
مدیر عصارخانه شاهی با اشاره به اینکه قسمت شرقی عصارخانه در دو طبقه شکل گرفته است بیان کرد: طبقه بالایی معروف به گرمخانه است و از این محل به منظور پاک کردن و بو دادن دانه های روغنی استفاده می شده است و در طبقه زیرین یک اتاق هشت ضلعی وجود دارد که محل نگهداری خمره های حاوی روغن بوده است.
وی در خصوص اهمیت آثار تاریخی عنوان کرد: یکی از موارد که ما در هنگام معرفت شناختی باید به آن رجوع کنیم میراث فرهنگی است که همین باعث شده انسان بدون گذشته معنا نداشته باشد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه قابل ذکر است عصارخانه شاهی اصفهان در بازار مخلص میدان نقش جهان واقع شده است و از ساعت 8 و 30 دقیقه تا 17 میزبان علاقه مندان است.
عصارخانه که در سال 1379 توسط شهرداری، از مالک خریداری و به همت سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان مرمت شده اکنون به عنوان یکی از جاذبه های کم نظیر گردشگری مورد بازدید مردم و گردشگران قرار دارد.
عصارخانه یکی از زیباترین صنایع قدیمی است که جزء هنرهای بومی محسوب می شود و هم اکنون این مکان زیر نظر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان اداره می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار