برای نخستین بار در کشور صورت گرفت
طرح پرورش همزمان ماهی و گیاه برای نخستین بار در کشور در مجموعه گلخانه‌ای رزبند بخش خلجستان قم به بهره‌برداری رسید.
کد خبر: ۱۹۹۲۰۶
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۲:۳۰ 17 March 2016
به گزارش تابناک قم به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قم، سید محمدرضا طاهری مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان قم در حاشیه این مراسم طی سخنانی گفت: محدودیت منابع آبی و کاهش روزافزون منابع آبی کشور از یک‌سو و نیاز روزافزون جمعیت کشور به تولیدات کشاورزی و آبزیان از سوی دیگر، لزوم بهره‌برداری بهینه از این منابع را برای ما الزامی می‌کند تا استفاده از روش‌های نوین پرورش ماهی و تولیدات کشاورزی را مدنظر قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه این پروژه نخستین پروژه آکواپونیک در مجتمع گلخانه‌ای استان قم است، اظهار کرد: این پروژه تلفیقی از پرورش ماهی و پرورش گیاهان است و در این روش مواد دفعی ناشی از تغذیه و سوخت‌وساز ماهی که از جمله املاح نیتروژن و فسفات است به‌عنوان غذا مورداستفاده گیاه قرار می‌گیرد و از مزایای طرح این است که دیگر نیازی به استفاده از کود و سموم کشاورزی نیست و محصول تولیدی، یک محصول کاملاً ارگانیک و سبز است.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان قم از مزایای دیگر این سیستم را عدم نیاز به تعویض آب دانست و افزود: در این سیستم فقط به‌اندازه جبران تبخیر آب مخازن پرورش ماهی و گیاه به آب نیاز داریم و همین موضوع موجب کاهش مصرف آب و افزایش تولید در واحد سطح محصول می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه سازمان جهاد کشاورزی از توسعه این طرح‌ها حمایت می‌کند، بیان کرد: به این طرح 50 میلیون ریال کمک فنی اعتباری از سوی سازمان جهاد کشاورزی و 300 میلیون ریال وام با ‌بهره 4 درصد اختصاص‌ یافته است.

این طرح قابلیت تولید 100 هزار قطعه ماهی زینتی و 5 تن ماهیان گرمابی را داشته و همچنین 10 تن محصولات گیاهی در سال دارد و نخستین پروژه آکواپونیک در کشور است که در مجتمع گلخانه‌ای رزبند بخش خلجستان اجرا شده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار