آیا وقت آن فرا نرسیده است که به جای مدیریت فرافکنانه و انداختن توپ در زمین مصارف خانگی به فکر مدیریت آب در بخش کشاورزی و صنعت باشیم و با تهیه و پخش گزارش دهشت بر انگیز, نگرانی مردم را زیاد نکنیم
کد خبر: ۲۰۳۹۸۹
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۹ 30 March 2016

آیا وقت آن فرا نرسیده است که به جای مدیریت فرافکنانه و انداختن توپ در زمین مصارف خانگی به فکر مدیریت آب در بخش کشاورزی و صنعت باشیم و با تهیه و پخش گزارش دهشت بر انگیز, نگرانی مردم را زیاد نکنیم


هر ایرانی در سال ۲۰۷۰ می تواند روزانه نیم لیوان آب بنوشد.

این متن قسمتی از گزارش یکی از رسانه های جمعی است که دو , سه هفته پیش مکررا پخش می شد

 زندگی بدون آب ناممکن و غیر قابل تصور است که خطر آبی نه فقط جان انسان ها بلکه کل مخلوقات را مورد تهدید قرار می گیرد.
به خاطر اهمیت مسئله آب کشورهای توسعه یافته موفق شده اند با کارگیری فناوری های نوین از کمترین منابع آبی,بیشترین بهره وری را بدست آورند و برای نیل این امر ضمن ارائه الگوی درست مصرف , تمرکز خود را بر روی مکانیزه کردن سیستم های آبیاری در بخش کشاورزی و صنعت قرار دادند.

در کشور ما که روی خط جغرافیایی خشک سالی قراردارد.ضرورت هر چه بیشتر مدیریت منابع آبی احساس می شود اما تا آنجایی که مشاهده می شود فشار مضاعف و تبلیغاتی رسانه ای بر روی توده مردم و مصارف شخصی متمرکز شده اند


این در حالی است که فقط ۶ در صد از کل آب مصرفی مربوط به بخش شرب و خانگی است و در مقابل ۹۲ در صد از کل آب مصرفی کشور در بخش کشاورزی صرف می شود.
شوکه نشویم اگر بشنویم:
هر کیلو سیب زمینی ۲۵۰ لیتر آب مصرف می کند و همچنین هر کیلو هندوانه ۳۰۰ لیتر آب نیاز دارد یعنی صادرات هر تن هندوانه برابر است با صادر کردن ۳۰۰ هزار لیتر آب در این وا نفسای بی آبی با نازلترین قیمت ممکن.
آیا وقت آن فرا نرسیده است که به جای مدیریت فرافکنانه و انداختن توپ در زمین مصارف خانگی به فکر مدیریت آب در بخش کشاورزی و صنعت باشیم و با تهیه و پخش گزارش دهشت بر انگیز ,نگرانی مردم را زیاد نکنیم !
آیا زمان آن فرا نرسیده است که رهنمودهای چند سال پیش رهبر معظم انقلاب در مورد اصلاح الگوی مصرف و فرامین اقتصاد مقاومتی را به صورت جدی در صحنه عمل مشاهده نمایم.
و در آخر اگر لازم باشد آب نمی خوریم اما این را بدانید که مشکل خشک سالی با تشنگی ما نیز هم حل نخواهد شد!


نگارنده: وحید یوسفی


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۱
جالب بود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :