نبود پزشکی قانونی درشهرستان 92 هزار نفری چرداول مشکلات و دردسرهای زیادی برای مردم و حتی دستگاههای مرتبط دراین شهرستان بوجود آورده است.
کد خبر: ۲۱۶۰۶۵
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰ 23 April 2016

این روزها بدلایل بروز اتفاقات وحوادث منجر به فوت وجراحات ،نظیر تصادفات ومرگ ومیرهای مشکوک ولزوم بررسی آن وتعیین علل مرگ برای تشکیل پرونده های قضایی ،وجود پزشکی قانونی را در هر شهر ومنطقه ای بیش از پیش ضروری کرده است.

به گزارش تابناک ایلام،زندگی امروزی آبستن حوادث متعددیست ،هرآن ممکن است در اتفاقی؛ افرادی مصدوم واحیانا فوت نمایند ،بستگان وبازماندگان داغدیده علاوه بر تحمل درد ورنج از دست دادن یکی از نزدیکان خود،بایستی درد ورنجهای ناشی از پیگیری چرایی فوت ،تشکیل پرونده قضایی واخذ جواز دفن را نیز به آلام روحی خود بیافزایند، حال شما تصور کنید این پروسه بجای پیگیری در محل اقامت آنان چندین کیلومتر دورتر ودر شهردیگری اجرا شود؛اینجاست که عمق عذابی که به تالمات روحی مردم اضافه می شود بیشتر خود را نمایان می کند.

تعدادی از مردم ساکن نقاط مختلف شهرستان چرداول درتماس با خبرنگار تابناک ایلام با ابراز نارضایتی از نبود پزشکی قانونی در این شهرستان از مسئولین شهرستان واستان  چاره اندیشی ورسیدگی به این موضوع واستقرار نمایندگی پزشکی قانونی در شهرسرابله مرکز این شهرستان را خواستار شده اند.

آنان در گفتگو با خبرنگار ما عنوان کرده اند: محروم بودن این شهرستان از پزشکی قانونی سبب شده مردم این منطقه برای انجام کارهای مربوطه از جمله گواهی صدمات ناشی از حوادث و درگیری، صدور جواز دفن و غیره مجبور به سفر به مرکز استان در ایلام شوند که این امر مشکلات عدیده ای برای مردم از جمله تحمیل هزینه های زیاد بوجود آورده است.

یکی از ساکنین بخش زاگرس که نخواست در این گفتگو نامش فاش شود گفت: بتازگی پدرم براثر بیماری قلبی جان خود را از دست داده بود، برای علت فوتش نیاز به پزشکی قانونی بود که نتوانستیم جسدش را برای دفن به زادگاهمان منتقل کنیم و به ما اعلام شد باید برای انجام این مورد به پزشکی قانونی مرکز استان انتقال داده شود ،این درحالیست که در آن لحظه سرخانه بیمارستان امام علی (ع)سرابله دچار نقص فنی بود وامکان نگهداری جسد در سردخانه وجود نداشت .

وی افزود: به هرترتیب با رایزنی های فراوان وتماس مکرر با قاضی کشیک وباتحمل سختیهای فراوان بازماندگان را علیرغم تالمات شدید روحی از زادگاهمان با فاصله 50کیلومتر به کلانتری شهر سرابله جهت اخذ بازجویی واعلام رضایت به این شهر منتقل نمودیم تا از این طریق بتوانیم قاضی را مجاب کنیم جسد را به ایلام انتقال ندهد،از مسئولین می خواهیم این موضوع مهم را در دستورکار قرار دهند تا افرادی نظیر خانواده ما با این مشکلات مواجهه نشوند.

شهروند دیگر که ساکن شهر آسمان آباد بودگفت: مردم این شهرستان به علت نبود پزشکی قانونی بناچار برای انجام امور دیگر مربوط به پزشکی قانونی از قبیل فوت مشکوک، نزاع و مصدومیت به مرکز استان مراجعه کنند که این معضلی جدی برای اهالی این شهرستان شده است.
خدابنده جمشید زاده اظهار داشت: نبود پزشکی قانونی در سرابله نگرانی مردم را به دنبال داشته و از وضعیت موجود بشدت معترض هستند.
وی افزود: پیمودن مسافت رفت وبرگشت 70کیلومتری مردم برای انجام امور پزشکی قانونی به ایلام برای این شهرستان مهم استان زیبنده و درخور شان اهالی نیست.
این شهروند ادامه داد: پزشکی قانونی تنها برای رسیدگی به امور متوفیان نیست بلکه بسیاری از کارها با حضور در این مرکز گره خورده است.
اما از سویی مدیر کل پزشکی قانونی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار تابناک ایلام وضعیت قعلی این اداره کل را بنحوی تشریح کرد که گویا به این زودی ومدامی که مشکلات مالی ونیرویی این اداره تامین نشود امکان راه اندازی دفاتر نمایندگی پزشکی قانونی در شهرستانهای استان وجود ندارد.

دکتر ساسان روندی در این زمینه اظهار کرد:وضعیت نیرویی ومالی حاکم بر اداره کل پزشکی قانونی استان ایلام بنحوی شکننده است که نه تنها امکان استقرار دفاتر نمایندگی پزشکی قانونی در شهرستانها وجود ندارد، چه بسا درصورت تداوم روند فوق امکان تعطیلی پزشکی قانونی استان نیز دور از انتظار نخواهد بود.

وی در ادامه به تشریح مشکلات این اداره کل پرداخت وگفت:پزشکی قانونی استان ایلام به لحاظ نیرویی سخت در مضیقه است وتنها با دوپزشک کار رسیدگی به پرونده های پرشمار از سراسر استان را عهده دار است این درحالیست دو پزشک موجود نیز بعلت شرایط سخت موجود هر روز بدنبال استعفا وترک محل خدمت خود هستند.

روندی افزود: وقتی که یک سازمانی برای تامین نیرو وپرداخت حق الزحمه دو پزشک موجود خود در حال حاضر با مشکلاتی مواجهه است بنحویکه حقوق پزشکان واضافه کار کشیک مربوط به سال گذشته تاکنون پرداخت نشده است ،چگونه میتوانیم با دست خالی در سایر شهرستانها پزشکی قانونی دایر کنیم؟

مدیر کل پزشکی قانونی استان ایلام خاطر نشان کرد: حجم پرونده های ورودی به این اداره کل به حدی زیاد است که مجبور هستیم از وقت خانواده واستراحت بگیریم وکار بیشتر پرونده ها را در منزل انجام دهیم درحالیکه پاسخ بسیاری از مراجعه کنندگان توهین وفحاشی وبرخورد فیزیکی با پرسنل است .

روندی در پایان گفت:حال بایستی مردم ومسئولین استان درک صحیح ومعقولی از وضعیت پزشکی قانونی استان وچرایی عدم استقرار نمایندگی پزشکی قانونی در شهرستانهای استان داشته باشند،دغدغه ما این است تداوم تحمیل مشکلات فوق بر این اداره کل ،تعطیلی آن را بدنبال داشته باشد آنگاه مردم استان ایلام مجبور به پیگیری امورات خود در ادارات کل پزشکی قانونی استانهای مجاور باشند.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار